Kväljningshosta hos hund

Yrja

Trådstartare
För ett par dgr sen började våran hund (4 år) hosta och kvälja. Som om han hade ngt som retade i halsen. Och varje hostanfall slutade i en kväljning eller så kräktes han lite. Det hände bara ett par ggr varpå vi trodde att han fått upp det som retade. Men idag har han hållt på en hel del och kändes lite varm utanpå halsen. Ringde vet som inte verkade tycka att det var ngt allvarligt eller akut och efter som att vi ändå ska kastrera en misse på ons så tänkte vi att de samtidigt kan kolla hunden då. Men vad tror ni? Kan man vänta 4 dgr till? Nu har han lugna sig igen så vi hoppas att det inte blir värre för då åker vi in iaf.

Är det ngn som har en aning om vad det är eller vad det kan bero på? Han har fått upp mat, gräs och hår, men ingenting annat. Kan det vara ett virus ist? Ngn som varit med om ngt liknande? Kan det vara lungorna?

Sv: Kväljningshosta hos hund

Kan vara kennelhosta lr vätska i lungorna pga ev hjärtfel lr en halsinfektion, lunginflamation osv. Min tik fick envis hosta som visade sig vara hjärtfel:cry: Bör ju defenetivt kollas upp iaf, jag blev avfärdad av en veterinär över telefon att det är SÄKERT kennelhosta, ge lite hostdämpande............ felfelfel:mad:

Problem med halsmandlarna låter det som. Hade kollat upp det på klinik och med en kur antibiotika är ni förhoppningsvis av med det.

Jag förutsätter att du tittat i halsen ordentligt att inget har kilat fast sig? Fast ibland är det inte lätt att se på egen hand, kan sitta djupt ner. Min vovve luktade apa ur munnen och var ovanligt slemmig, vi åkte till vetten som fiskade upp en rutten pinne som hade kilat fast sig på tvären DJUPT ner i halsen:eek: Det luktade inte hallonbåt kan jag tala om...

Tack för era svar!
Igår hade han 39,3 i temp, nu har han 38,2, så ingen feber. Det verkar som att det går att säga till honom att sluta hosta (utan att kvälja), att han på ngt sätt ändå kan kontrollera det själv. Men det är väl antagligen medningen att ha ska hosta.

Ja vi har försökt att se ner i halsen på honom men vi kan inte se ngt. Han leker mycket med kottar (även fångar i luften) och får ibland i halsen så det skulle ju inte vara konstigt om ngt fastnat.

Igår kändes han varm under halsen och runt vristerna - vet inte om det ska vara så - men idag är det lite mindre. Lite snorig ser han ut att vara. Lite mer genomskinlig vätska kring öpnningarna i nosen än vanligt.

Vi var även i stallet igår kväll och fick veta att de nyfödda valparna där fått ett virus. Vår hund har inte träffat varken valpar eller föräldrar och har på sista tiden inte varit med mycket till stallet, men jag vet inte. Han har ju varit med en del, korta stunder och träffat andra hundar som kan ha träffat mamman till valparna. Vet ej vad för virus det handlar om. Jag hörde ngt om diaré och vätskebrist - hon försökte rädda dem när vi kom så det blev lite hastigt och lustigt varpå vi inte hann fråga så mkt mer. Ska dit idag igen, ska fråga då. Vet inte ens om de överlevt natten.

Han hostar inte jättemycket nu, men ibland. Ffa när han blir upphetsad som när vi öppnade sovrumsdörren i morse o liknande. I stallet kunde han dock springa runt och undersöka området utan problem igårkväll utan att få hosta.

Han äter och dricker. Verkar pigg men är som sagt lite varm. Ser lite hängig ut på ögonen men det kanske bara är mattes fixideer som säger det. Vill gärna gå ut som vanligt.

Ska prata mer med hon vars hundar fått virus och sen får vi se. Vi ska som sagt till vet på ons så om inte annat så kommer han att undersökas ordentligt senast då. Vi har ett gäng kattungar hemma - kan de ha dragit in ngt? De är dock friska och krya.

Usch då, virus är inget att leka med. Håll koll på hans allmäntillstånd riktigt ordentligt fram tills på onsdag!

Min hund hade ngt form av märkligt virus och det satte sig på ögonen - han blev tillfälligt blind på mkt kort tid och har nu inte riktigt full syn:(

Usch va tråkigt. :( Hoppas att vovven mår ra i övrigt nu iaf.

Idag har han knappt hostat ngt alls så det känns ju bra. Kanske har haft en retning av ngt. Men vi håller koll tills onsdag. Ska prata med valpägaren också om ett par timmar.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Behöver bolla lite med er erfarna bukare känner jag :) Min ena tik är i löp nu och jag har fått lov att låna en hane på hyfsat långt...
Svar
1
· Visningar
5 849
K
Hundhälsa Har en vuxen okastrerad han hund av stor ras 50kg+ som alltid varit frisk och kry, förutom lite småskador då och då men inget han inte...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: kramp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka