Kvalitetstävlan för storhäst av ponnyras

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Ja, lite knepigt att sätta rubrik men min fråga gäller om någon lite kortfattat har lust att dra en beskrivning av hur deltagande i kvalitets går till, vilken tid på året den går samt vilka regler som gäller för hästar av rasen welsh cob?
Alltså renrasig men med en mankhöjd som överskrider ponnymåttet.

Vi missade 3-års testet p g a skada och vill ha ngt att sikta på och träna inför igen:( Hästen är född 2005.

Sv: Kvalitetstävlan för storhäst av ponnyras

Ingen som kan dessa regler o känner sig manad?

Jojomän
din welsh cob kan vara med på ponnyernas Kvalitetsbedömning till hösten. Den går tillsammans med de andra ponnyerna (A-D) och man anpassar höjden på hindren efter mankhöjden.

Själva bedömningen brukar gå av stapeln aug-sept och man har fyra "stationer".
1. Veterinärbesikning, mätning, id-kontroll (+ chipavläsn)
2. Exteriörbedömning (visning för hand)
3. Löshoppning
4. Uppsutten ridning (sk gångartsprov)
(3 och 4 kan byta ordning)
Om ponnyn uppnår ett visst antal poäng enl en formel, så går den vidare till Riks (om den är svenskfödd) och Riks är en tävling.
Kvalitetsbedömning är en bedömning. Man får sin starttid och följer ett schema under dagen.

Mer info får du om du går in på SPAFs hemsida och läser under Ungponny så finns där "Råd o Anvisningar". Nästa års bedömningar är nog kanske inte "spikade" ännu, men Nossebro kommer antagligen att ha sin bedömning i slutet av augusti.

Tack för info!:) Nu tror jag väl inte att chansen är så stor på Riks så jag behöver inte gräma mig eftersom han inte är svenskfödd och då inte får delta där...men det är väldigt kul att ha ett mål med träningen och att få en bedömning tycker jag.

Hur är det med chip förresten, måste han vara det för att delta? Jag tror inte han är chippad i a f, ska kolla i passet, han har ju walesiskt pass:crazy:

Om du inte redan har sett det så finns det till och med ett särskilt kapitel om regler för just Welsh Cob (raskod 37) över ponnymått:

Bedömningen är öppen och avelsvärderingsgrundande för 4-och 5-åriga ponnyer med raskod tillhörande SPAF (30, 33-44, 46, 87, 93) max mankhöjd 148 cm. Hästar (dvs över 148 cm) med raskod enligt ovan skall beredas plats men ej placeras. Welsh Cob över 148 cm äger rätt att tävla om finalplats men då i en egen klass.

Råd och anvisningar >>

Tack, kollar in nu:bow:

...men så var det ju det här med svenskfödd...

ang chip så tror jag nog att du kan hitta en radda siffror nånstans som kan vara chipnummer. Jag har en importhäst, och han har numret inskrivet på sitt tullpapper. dvs ingen speciell klisterlapp som man får här i Sverige.
Annars är det varken chip eller vaccinationstvång som gäller på Kvalitetsbedömning.
Medtag häst, pass, hjälm och ett glatt humör, brukar vi säga...:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka