gylle

Trådstartare
Jaha, vilka här inne skall visa och var ?
Själv skall jag visa lillkillen (e.Casir Ask-Carano) i Bollerup.
Själv fick jag lite problem härom dagen när jag la på honom dressyrsadeln (som jag använder såååå ofta....= har inte varit på sedan bruksprovet) och den inte passade alls, han har en förmåga att ändra sin rygglinje när han växer från lite svagt normal rundning till spikrak och just nu är den naturligtvis spikrak så att även denna sadel som är i stort sett den rakaste på marknaden är för svängd och lyfter sisådär 10cm baktill. Har alltid fått en känsla av att det är svårt att få bra poäng på gångarter när man visar i hoppsadel så nu blir jag lite nojig hur jag skall göra ? Fler som har uppfattning om hur de dömmer om man visar i hoppsadel ?

Sv: Kvalitet

Vet faktiskt inte, jag har bara visat gångarterna i hoppsadel en gång och poängen blev skitdåliga, men jag är dock tveksam till att det berodde på sadeln utan snarare på det som satt i :angel: sendess har jag skaffat någon som som rider gångarerna åt mig och också haft dressyrsadel.

Men jag tycker att du ska ta din hoppsadel om den ligger bra på hästen, hellre en hoppsadel än en illasittande dressyrsadel bara för att det "ska vara så", jag tror det gör hästen mer rättvisa.

Vi ska visa en valack efter Quite Easy-Irco Marco på Strömsholm nu på Fredag

Ska visa i Halmstad på söndag. Fölmärr e. Nostradamus - Chapman - Marduk.

Satt just och funderade över sadlar :smirk: Har förvisso både hopp och dressyrsadel som passar men hur lätt är det att rida lätt i dressyrsadel... utan att tappa balansen!?

Det är första gången för min del och jag känner att gångarterna nog är det som är svårast att visa, vilket tempo är bäst, ska de gå i unghästform eller förväntas man höja upp dem lite som tyskarna gör?!

Gångarterna är en bit för sig har jag genom åren upptäckt, finns inte två domare som vill se dem på samma sätt. Vissa vill ha dem så fria som möjligt medans andra vill se dem mer i "tävlingsform". Det som dock är viktigast att visa är att hästen har ett stort register, både kan gå kortare sträckor samlat såväl som rejäla stegökningar. Kortsidor = samlat långsidor = längning

Liknande trådar

Avel Blev ju en avstickare i en annan tråd så nu startar jag en egen för det, såg idag att de nya danska Blup kommit nu även med ett tävlings...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka