Sv: Kvalité på ridbyxor
Jag använder mina ridbyxor tills de slits sönder. Jag måste säga att jag blir förvånad när jag läser alla trådar om ridbyxor som går sönder efter kort tid, eftersom jag aldrig haft det problemet trots att jag inte köper ridbyxor i den övre prisklassen. Rider barbacka, i olika typer av sadlar (western, distans (bladsadel), engelska sadlar..), ute i skogen, på ridbana, i ridhus, och är inte supersnäll med mina ridbyxor överlag.
Mina Hööks-ridbyxor (oskodda, jodpuhr-modell) har jag haft sedan 2008/2009 och de är fräscha än. Det ena paret fick stryk av en taggbuske i somras = fick laga ett hål långt ner på ena benet. Något blekta i färgen i övrigt, men annars är de felfria.
Ett par Mountain Horse (helskodda) har jag slitit ut skoningen totalt i. De var med i spelet i runt sex år, sedan gick det hål på skoningen och resten av den var hemskt hemskt tunn. Ett par likadana, köpta runt 2007 vill jag minnas, gör troligen sin sista vinter i år - skoningen är sliten/tunn och jag kan se var det troligast kommer att gå hål. Dessa två par är nog de som fått slita hårdast genom åren, då de är perfekta i passformen åt mig, och de som sjunger på sista versen nu är mitt äldsta par.
Jag har ett par blå helskodda från HorseHead som köptes i samma veva som de från Mountain Horse och knappt är slitna, men de har i ärlighetens namn tillbringat mycket tid i garderoben då jag inte är så förtjust i materialet och passformen är sådär på mig. De är mest reserv och användes väl mest aktivt någonsin förra vintern, då de sitter ok med underställ under.
Ett annat par helskodda från Mountain Horse, som jag inte kommer ihåg exakt när de köptes men runt 2006/2008, är fräscha i materialet bortsett från ett litet hål på ena knät (skada från en omkullridning på frusen lera en vinter). En aning blekta jämfört med nyskick.
I somras köpte jag nya ridbyxor för första gången på en handfull år: ett par helskodda i jodpuhr-modell från Horze. De har bara används ett par veckor totalt ännu, men det blir intressant att se hur länge de håller
.