Kvala till SM?

A

Aannah-Mani

Var, när och hur kvalar man till SM? Gärna inför, 2009.
Inte så insatt i detta med SM , och hur man gör för att kvala ;)
Tacksam för svar !!!

Sv: Kvala till SM?

Så man kan kvala från klubbens KM eller typ vårttävling?

Ja, om den täclingen har minst status regional. I "proppen" brukar det stå om det är SM-kval.

/Malin

Kvalar till SM gör du (om du är YR eller senior dvs) genom att först rida antingen en kvaltävling och uppnår poäng till A-klass. Man kan också rida en regional tävling, men då C-klass eller B-klass (beroende på om man har uppnått kvalpoängen för dessa) och kan då kvala till A-klass.
Sen rider man en regional tävling (det brukar, som Freyr sa, stå i proppen om det är ett SM-kval) och för att kvala till SM måste man då uppnå A-klass poängen igen.
Är du junior kan du kvala från B- eller C-klass om man inte uppnår A-klasspoängen (eftersom A-klass för ungdom, alltså Junior + YR är tex 5,80 och SM-kval 5,40, och det vore ju lite konstigt om juniorerna först skulle behöva rida på 5,80 och sedan bara 5,40).
Vad gäller passgrenarna vet jag inte riktigt faktiskt.. Där finns det ju inget A/B/C-klassystem vad jag vet, utan där ska man helt enkelt rida en regional tävling med tillräckligt bra tid (har ingen koll på gränserna där).
Jag är inte helt hundra, men jag tror att pass-kvalet går till så iaf.

Hoppas du förstår lite bättre, och lycka till om du ska försöka kvala :)

/Anna

Hej! har jag förstått det rätt? Att jag som junior kan vara med på en kval tävling till SM, och uppnå A klass poäng(tex över 5,10 i 5-gång).
Om vi nu säger att jag får över 5,10, tillexempel 5,40. Vad händer då?
Är man kvalad till SM då? Hur går det till efter själva kvalet, hur blir man anmäld och så?:confused:;)

Som Junior måste man inte uppnå A-klass poängen först. Och du är förstås kvalad även fast du får högre poäng.

Verkar ju vara riktigt lätt att kvala till SM... man tycker ju SM skall vara nått för de allraste bästa hästar och ryttare.Men verkar som om man akn kvala även om man är nybörjare nästan

Vadå lätt? Kanske lätt att förstå sig på hur man kvalar in, men lätt att nå kvalpoängen är det ju inte. Då kan man ju ställa sig frågan varför det bara är c:a 100 ekipage på sm om alla nybörjare kan kvala?:crazy:

Om det hade varit så enkelt att kvala till sm hade jag varit där för länge sen...

Senast ändrad:

Verkar som du har förstått det rätt, alltså, du rider en SM-kvaltävling och uppnår kvalpoängen till SM och är sedan kvalad.
Du behöver som junior inte uppnå A-klasspoängen först, och alltså rida A-klass på regionaltävlingen som du tänker kvala ifrån, utan kan rida B/C-klass på den tävlingen. Så du behöver bara uppnå SM-kvalgränsen en gång för att vara kvalad.
När du har kvalat skriver du ut anmälningsblanketten till SM (finns på SIFs hemsida) och lämnar in som en vanlig anmälan.
Alla som har kvalat till SM anmäler sig ju inte, så det är viktigt att man skickar in anmälan om man vill vara med.

Niela: Nej, det är inte lätt att kvala. Det är lätt att förså hur man kvalar, som sputnick, säger, men gränserna är inte för låga, om det är det du menar.
Men innan jag började rida öppenklass tyckte jag att det verkade "lätt", eftersom man fick mycket högre poäng i lättklasserna.
Det brukar vara ett tiotal juniorer på SM, och då tycker inte jag att det pekar på att gränserna är för låga.

/Anna

tänkte bara hålla med och förtydliga....
att det är faktiskt ganska lätt att få bra poäng långt över 5,0 på lättklass tävlingar.... MEN det är riktigt svårt att få det i öppna klasser....

vad snopen men blev de första gångerna.... vi som fått både 6:or o 7:or i lätt klass, fick knappt 5:or i öppen klass på samma häst med samma fina gångarter...

det är bara o kämpa på....

Då beror det på att ni inte red för mer poäng.
Man dömer inte hårdare i öppen klass , däremot är det ökat tempo med i öppen klass & inte de lätta & har man en häst som inte behärskar ökat tempo får man poäng därefter.
Om du får 7 p i lätt klass för trav skulle du få samma poäng i öppen klass om ni visat samma trav.

Ja, man dömer efter samma FIPO alltså samma regler gäller oavsett status på tävlingen.

Fast jag tycker nog att den regeln aldrig har följts utan att det alltid krävs lite till för att få så fina poäng i öppen som i lätt klass.

Det är ju inte ens möjligt att jämföra lätt med öppen klass, eftersom grenarna inte är lika. De man i öppen klass åker på i töltgrenar är för det mesta att den ökade tölten inte riktigt räcker till. Sen kan det vara väldigt många andra faktorer som spelar in, generellt sett är man 2 st häst och ryttare. Det gäller alltså att bägge är på topp för dagen, så att det är möjligt att prestera lika varje gång och det vet vi inte är möjligt dessvärre.

*KL*

Det är inte bara ökade tölten som är en skillnad...

I "Lätt tölt" som det hette förut, fick man rida "arbets- till mellantempo tölt".

Om man nu tävlar T8 så får man rida "valfritt tempo tölt".

I öppen klass däremot krävs arbetstempo (något som är MKT svårt). Ett högre tempo än så drar direkt ner poängen. Enligt en domare jag pratade med är det t o m en hel del som rider A-klass som inte riktigt fixar arbetstempot.

Du kunde alltså få höga poäng i lätt klass och du kan få det i T8 utan att behärska arbetstempo tölt. Men visar du samma tölt i öppen klass blir poängen betydligt lägre, eftersom tempot är för högt för de bedömningskriterier som gäller där.

Ojojoj Niela, där har du så fel så fel.

Kan tala om för dig att det INTE är lätt att kvala till SM ...

Så om nu jag som junior är med på en regional eller kvaltävling, och får över 5,0 eller 5,10 (vad ska man få över?) som är kval gränsen för sm. Kan jag då anmäla mig till SM, och skriva resultatet och tävlingen på anmälan? ;)
Räcker det för att tävla SM då, eller behövs det att man varit med på fler kvaltävlingar? :confused:

det är helt klart min upplevelse också..

jag vet att totalpoängen kan bli mkt sämre om man inte har en bra ökad tölt (jag tävlar förresten bara i fyrgång)

men jag jämför inte totalpoäng utan jag jämför de olika gångarterna. trav skritt o glaopp är samma tempo i lätt som öppen klass.

jag har tävlat lätt klass i nästan 1 år och nästan alltid fått samma poäng, och när vi började med öppen klass (samma vår, mitt i tävlingssäsongen) så gick hästen lika bra som annars men vi fick ändå mkt mindre poäng, inte bara på den tävlingen utan några efteråt också...

så jo, det är hårdare i öppen klass på samma moment.

Så om nu jag som junior är med på en regional eller kvaltävling, och får över 5,0 eller 5,10 (vad ska man få över?) som är kval gränsen för sm. Kan jag då anmäla mig till SM, och skriva resultatet och tävlingen på anmälan? ;)
Räcker det för att tävla SM då, eller behövs det att man varit med på fler kvaltävlingar? :confused:
Det räcker med en tävling.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Liv Svensson, 11, har kvalat in till både inomhus-SM och utomhus-SM, tillsammans med hästan, Quintus. I helgen var det dags för...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025