Kvala till SM?

Sv: Kvala till SM?

Det SKA inte vara hårdare iallafall, om det skulle vara det är det domarna personligen som gör fel, det har inget med reglementet att göra.

Är nog snarare så att de sätter för höga poäng i lätt klass än att de sätter för låga annars.

Verkar som du har förstått det. :)
Men blanda inte ihop en kvaltävling (som är en tävling på en dag, utan finaler. Den är till för att man ska kunna rida en uttagning och uppnå A eller B-klasspoäng och kunna rida A eller B-klass på en regional tävling) med en Regional tävling (SM-kval) (som är en tävling där du rider A, B eller C-klass. Som junior kan du rida B/C-klass och kvala till SM, alltså uppnå SM-kvalgränsen, men är du YR eller senior måste du rida A-klass och uppnå kvalpoängen till SM för att sedan kunna anmäla dig till SM).

Kvalgränserna ska finnas i svenska FIPO. Kolla SIFs hemsida vetja. Och är det fortfarande oklart så kolla FIPO eller skicka ett mejl till sportutskottets ordförande.
Det gjorde jag när jag inte förstod en sak som stod i FIPO :idea: Det konstiga var att hon då svarade "Läs i FIPO, så förstår du", själva grejen var ju att jag inte fattade vad som stod i FIPO :D

/Anna

De flesta jag vet om brukar försöka kvala till de högre tävlingarna på speciella kval-tävlingar... ;)

Jag som är junior, och aldrig kvalat tidigare och vet inte om jag är i
A,B,C klass. För att kvala till SM, vilken tävling är det bäst att jag tävlar då för att kvala? Så att man kanske slipper tävla flera gånger.;)

Du tävlar i C-klass första gången du rider på en regional/nationell tävling.
Det är väl bara bra att tävla flera gånger ? Träning ger färdighet ...

Guudh så mycket lägre krav det är i Finland för att komma till Finska Mästerskapen. Här kommer gränserna för oss:
Senior: 5.00
YR: 4.5
Junior: 4.00

Och vad jag har sett på bilder så syns det nog att det finns betydligt mycket finare hästar i Sverige ;)

Smartast tycker jag det är att åka på en kvaltävling (det står i tävlingens namn om det är en kvaltväling) alltså en endagars tävling, och där försöka få A eller B-klasspoäng.
Du kan också uppnå A eller B-klasspoäng från en lokal tävling.
Men som junior behöver du inte rida A eller B-klass för att kunna kvala till SM, så egentligen kan du åka direkt på en regional och kvala från C-klass (för att få rida C-klass krävs inga uppnådda kvalpoäng). P
å de flesta regionala tävlingar så rids B och C-klass ihop, så det blir oftast inte någon skillnad konkurrensmässigt sett om du rider B eller C-klass. Rider du A-klass blir det förstås skillnad, men som junior behöver du som sagt inte göra det för att kvala till SM.
Lycka till! :)

/Anna

Gränserna sätts ju oftast efter ekipages mängd som uppnår kvalgränser skulle jag tro.
Man kanske ska bli finsk :angel:

Så det spelar egentligen ingen roll om jag kvalar på regional tävling eller en kval tävling? :confused:
Om jag tävlar C klass på en regional tävling, och uppnår tex över 5,10 i femgång .så räcker det för att kunna vara med i SM? :confused:
Har jag förstått det rätt? Vilken sort är det bäst att tävla?

Någon som har tips på kvaltävling eller regional tävling runt Stockholms området? :)

du kan inte SM-kvala på en vanlig kvaltävling. Alltså dom som heter kval, du kan endast kvala till SM på regionala och nationella tävlingar.

Är du junior kan du kvala direkt från C-klass, men som young rider och senior måste du först kvala till a-klass och sen därifrån kvala till SM.

Tävlingar kan du se på SIF's hemsida -> sport -> tävlingar.

Lyssna på Michis säger jag bara ;)
Du kan bara kvala till SM från såna tävlingar som det står SM-kval på i proppen, dvs regionala eller nationella.
Åk helt enkelt på en tävling där det står SM-kval i proppen.

/Anna

Samt alla andra regionala och nationella, även om det inte står SM-kval efter i proppen :angel:

Men i sv tilläget på SIFs hemsida står det att alla regionala inte är SM-kval. De är bara SM-kval om domarkravet upphålls, tror att det måste vara minst tre nationella domare. Är det inte det så är tävlingen fortfarande regional, men inte SM-kval.
Så har jag förstått det i alla fall, och därför trodde jag att de tävlingar där det inte står SM-kval inte har uppfyllt kravet på nationella domare, och därför inte gills som kvaltävling till SM. :confused:
Men så kanske det inte är..

/Anna

På alla tävlingar jag ridit (regionala) så har det varit SM-kval trots att det inte stått i proppen ...
Det där måste jag nog skriva SIF och fråga, känns dumt att åka på en regional när chans för kval inte finns ..

Konstigt :confused: Men det kan vara jag som har fattat fel också.. Kolla i proppen först, för säkerhets skull. Men har du kvalat till SM från tävlingar där de inte har angivit att det är SM-kval så borde det ju vara SM-kval på alla regionala o nationella.
Och det är ju konstigt om det inte är nationella domare på en nationell tävling :crazy: Kart man vill vara säker på att det verkligen är kval.
Men som sagt, jag kan ha fattat fel också.

/Anna

På dom nationella måste alla kraven för nationell tävling vara uppfyllda för att den ens ska få kallas nationell, det är jag rätt säker på iaf ..

Ska nog ta och klura igenom allt det här imorgon (Efter att jag varit och köpt min nya kamera ;) ;) ;) )

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Liv Svensson, 11, har kvalat in till både inomhus-SM och utomhus-SM, tillsammans med hästan, Quintus. I helgen var det dags för...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025