Kvala till Falsterbo

TeamLundVer

Trådstartare
Funderar lite smått på att försöka kvala in till Falsterbo i år men blir väldigt konfunderad över vad som står på deras hemsida. (Nu har det iofs inte kommit upp vad som gäller 2009, men jag tror tyvärr inte att jag kommer begripa det hela bättre ändå)

Alltså för de som kvalade in 2008 så var kraven dessa:

Kvalificering till Semifinal i Folksam Scandinavian Open i Falsterbo

Till semifinal går samtliga hästar som kvalificerat i någon av klasserna enligt nedan

5-åringar
LA klasser direktkval minst 67%
LA Unga hästar FEI:s finalprogram för 5-åriga hästar 72%

Vad menas med LA klasser direktkval?? (är det en speciell tävling? och var hittar man i så fall dessa?)

LA Unga hästar FEI:s finalprogram... (kan inte tänka mig att detta program är särskilt vanligt ute på tävlingsplatserna så det torde väl vara en särskild kvaltävling, eller? om i så fall VAR??)

Känner mig helsnurrig här efter mitt klurande, och inte har jag klurat ut det heller så nu hoppas jag på er hjälp O kloka Bukefalister :idea:

Sv: Kvala till Falsterbo

Finalprogrammet är faktiskt ganska vanligt finns på en hel del tävlingar, brukar inte vara jättesvåra att hitta.
Kolla på tävlingsterminen så står där på en del tävlingar UH eller BT och då brukar den klassen finnas där iallafall.

Direktkvalen tror jag du kan göra i vilket lättA program som helst i en helt vanlig tävlingsklass.

Finalprogrammet rids på spec kval-tävlingar. I skåne brukar stävie anordna kval, kristianstad, hrm har för mig att det har gått kval i båstad också men är inte helt säker. Kolla tävlingsterminen! (Alla finns ju inte uppe ännu..) Edit: Inte alltid på speciella tävlingar, men jag vet att när stävie anordnar så har de bara UH-kval vid det tillfället. Men klasserna kan ju finnas på vanliga tävlingar också.

LA direktkval.. Detta har jag kunnat tidigare, men minnet är som hos en guldfisk. Tror inte du kan kvala i alla LA-klasser, finalprogramet påminner mkt om A3an så tror det är i lägst A3 på reg nivå som kvalet måste ske i. Men som sagt, osäker på detta!

Jag är tämligen säker på att man kan kvala i vilken LA som helst bara det är regional. Borde ju stå annars tycker man. Men rätta mig gärna:)

Jag satsar också på att kvala:bump::banana:

vad kul du är vi flera stycken som ska försöka:) då kanske vi ses ute i vår då.

Ja vi syns på Falsterbo då;) Ser att du bor i Varberg, själv håller man till i norrland så det är ju en liten bit.:)

haha ja det gör vi;)
vist hade det varit jättekul att kvala och ingenting är omöjligt men det är svårt men vi ska försöka.
Får följas upp i tråden här under året och se hur det går.

Jag satsar också på att kvala och vad jag har hört så måste man anmäla sig till kvalet först genom Swede Horse.
Har även hört att man måste ha över 70% på reg LA-klass (A3 och över).
Vet dock inte riktigt om detta stämmer.

Oj, buden var många.. verkar som att jag inte är den ende som känner mig förvirrad av den minst sagt knapphändiga information som finns. Man får kanske se till att ringa arrangören? :idea:

Tycker vi bestämmer en liten Buketräff på Falsterbo för alla som har lyckats kvala in, vad sägs om det? :laugh:

Jag satsar också på att kvala och vad jag har hört så måste man anmäla sig till kvalet först genom Swede Horse.
Har även hört att man måste ha över 70% på reg LA-klass (A3 och över).
Vet dock inte riktigt om detta stämmer.

Jag tror inte Swede Horse har med Falsterbo att göra. Swede Horse har hand om championaten på Flyinge på hösten.

Fast det man anmäler sig på swedehorse till väl BT? Scandinavian open är ju ngt annat:) Fast rätta mig gärna om jag har fel. Vi need som expert hjälp här tror jag. Någon kunnig därute som kan rätta oss novisa ? ;)

Jag tror, är ganska övertygad om, att det är så att det är minst 67% i reg LA3 och uppåt. Känns rimligt om man tänker på de olika bud som har varit i tråden :angel:

*kl*

Scandinavien Open går i Falsterbo och kvalreglerna är (2008 iaf) exakt så som det står i första inlägget. För femåringar krävs 72% i FEI:s finalprogram för 5-åriga hästar och 67% vid en vanlig regional LA klass med traditionell bedömning.

Breeders Trophy går på Flyinge på hösten och arrangeras av Swede Horse. Samtidigt går även öppna championatet för de hästar som inte är BT anslutna vilket gör att det blir två resultatlistor för samma tävling ;)
Tex förra året vann Scharmeur Breeders Trophy för femåringar men kom två i öppna championatet efter Wladimir O.A.

Senast ändrad:

*kl*

Scandinavien Open går i Falsterbo och kvalreglerna är (2008 iaf) exakt så som det står i första inlägget. För femåringar krävs 72% i FEI:s finalprogram för 5-åriga hästar och 67% vid en vanlig regional LA klass med traditionell bedömning.

Så då kan man kvala in på över 67% i en regional LA? eller har jag snurrat till det igen nu?

Precis! Du kan kvala in på 67% även genom tex LA:1 så länge det är gjort på en regional tävling :laugh:
(iaf kunde du det 2008 :angel:)

Tack för infon! :)

Jag har en importerad häst vilket gör att jag inte kan rida Breeders men får den vara med i Scandinavian Open i Falsterbo?

jag sitter också på en importerad häst och öppna championatet och scandinavian open är fritt fram.

Hur har det gått för alla er? Har ni kvalat?

Jag har startat två 5-årsklasser och haft 68% båda gångerna.

vi har inte ridit några kval hela tävlingssäsongen har gått i stöpet, pga rygg- och sadelproblem. Just nu har jag inte ens någon sadel att rida i utan skuttar runt i systers hoppsadel lite sporadiskt.

Liknande trådar

A
Hoppning Ni med 5-åringar som ni siktar på att kvala till Falsterbo, hur mycket har ni tävlat i år? Min har bara gått 1 tävling i år och det...
Svar
2
· Visningar
1 164
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Kvalperioden till Folksam Scandinavian Open Falsterbo för 5- och 6-åriga hästar i hoppning och dressyr är bestämd till 1...
Svar
0
· Visningar
1 324
Senast: Gunnar
·
K
Dressyr Undrar hur man gör för att kvala sin 5 åring till falsterbo ? Är med så långt att man ska ha viss procent i LA klass, men kan det...
Svar
12
· Visningar
1 724
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Salomon blev första häst att kvala in till Scandinavian Open i Falsterbo. Den 1 mars kvalificerade sig hästen Salomon som...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama