bibboni

Trådstartare
Jag har en liten fråga ang kval.
Förra året red jag en felfri ritt i 120cm, Dock avd B eftersom hästen då var sex år.
Vi har tagit det lite lugn på hösten/våren/försommaren med tävlingar, Men nu har vi kommit igång igen och vi red en felfri grundomgång i bedömingen A:1b, (Först en grundomgång och sedan rider de felfria en första omhoppning på 125, och de felfria i första omhoppningen red en omhoppning på 130. Vi tog oss då till en 3e omhoppning.)

Har förstått att det räknas som en godkänd ritt om det är bedömningen A:1a, A:1b eller A:0 om man rider felfritt i den första omgången.
Men kan jag räkna in min Avd B i kvalet så jag får starta 130? :confused:

Sv: Kval ?

Bra att veta oxå att det inte bara räcker med en felfri grund numer utan även omhoppningen ska vara felfri för att få räknas som kval.

Behöver alla kvala? Juniorer som seniorer?
Har bara tillgång till mobil o den vill inte veta av ngt TR.

Ja, precis eller felfri i ritt i bedömningen A:O räknas också!
Vågar inte svära på detta men tror de räcker att vara felfri i grundomgången i bedömningen A1:a :)

Om jag har läst tr rätt så räcker det med en felfri grundomgång för att det ska räknas som kval. Det ska dock inte förväxlas med en "fas 1" som de flesta kallar för grundomgång i dagligt tal.

Alltså har du en hoppning i två faser som är den vanligaste bedömningen, måste båda faserna vara felfria.

Så här är det...

Rider du bedömning med två faser, måste du vara felfri i båda för att få tillgodo räkna dig det som en felfri runda. Rider du bedömning med en fas och är nolla så har du en felfri runda...

Är din häst 7 eller mer får du rida Både Avd. A och Avd. B utan att "kvala" (Tänk på att du inte får starta både avd A och B på samma tävlingsdag)

Mom 374 Kvalificeringsbestämmelser
Hänsyn tas till resultat som erhållits under de senaste 24 månaderna. Kvalificeringsresultat gäller omgående.
Med grundhoppning menas någon av standardhoppningarna i moment 380 eller 381.
Resultat i svenska, utländska nationella och internationella tävlingar räknas. Resultat i utländska tävlingar värderas enligt skala som Ridsportförbundet år för år bestäm- mer. För att kunna tillgodoräkna sig kvalificering krävs att man löst både ryttar- och hästlicens i Sverige. Om resultat erhållits i klass som inte har motsvarighet i TR bestämmer Ridsportförbundet hur den ska värderas.
Vid bedömning två faser skall båda faserna vara felfria för att gälla som kvalificering.
Kvalificering för högre klass gäller även lägre klass.

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: cewe
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 438
Senast: Ewelina02
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 669
Senast: cirkus
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar