Sv: Kval till 4 års test i dressyr?
Detta hittade jag om 4-års championat i Dressyr.
Kvalificering till final
Kvalificering till final i Svenskt Avel och Sportchampionat kan ske på två sätt. Antingen genom deltagande i Kvalitetsbedömning eller genom kval vid Swede Horse regionala dressyruttagningar runt om i landet. Tid och plats se
www.swedehorse.se
Uttagning vid regional dressyruttagning
Uttagning till final sker genom uppvisande av hästen under ryttare efter domarens anvisningar och inte via programridning. Ekipaget erhåller ett sammanfattande betyg innefattande gångarter, elasticitet, ridbarhet, form och utvecklingsbarhet. Även ryttarens sätt att rida hästen ingår i bedömningen. De 15 % bästa hästarna vid varje plats tas ut till final under förutsättning att minst 7,8 poäng uppnåtts. Dock tas samtliga hästar med 8,0 poäng och däröver ut till final.
E. Swede Horse AB fastställer i övrigt hur många hästar som skall inbjudas till Svenskt Avel och Sportchampionat.
Relaterad fråga: Har själv en 4åring som är duktig på att hoppa, dock har vi inte kommit så långt att vi hinner kvala genom 3st 1m rundor utan att stressa ihjäl oss. Vår enda chans är alltså bra poäng på kvalitéts. Men har jag fattat det rätt att man i så fall måste betala anmälningsavgift till Championatet innan kvalitéts bedömningen. Att man inte kan anmäla sig efter att man fått reda på om poängen räcker!?
Har det varit så innan också? Kommer någon att göra detta - betala innan kvalitéts (om man inte försökt kvala genom tävling innan - i vilket fall jag förstår att man ska betala innan)? Jag tycker det verkar lite "fult" sätt att få in en massa avgifter
- bättre i så fall att sätta en högre avgift (nog för att 800(?) räcker) som man kan välja att betala om poängen räcker och man vill vara med i Championatet. Eller är det jag som är sniken