Kusk avstängd efter spark

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kusk avstängd efter spark

Det var osmart att göra det i TV, vilken tabbe! Men jag har också gett min kuse en känga i rumpan. Den var välförtjänt.

Vad säger ni? hihi, länken funkade inte :rofl:
eller nu funkar det,.. ´Dumma gubbe!! :mad: så där gör man inte!

Jag tycker det känns bra att dom är så pass hårda när det gäller slag mot häst. "Hästen skulle springa ut från banan". Sure.

Eftersom karln ifråga har varit avstängd tidigare för illa behandling av häst så kanske inte beslutet är helt fel...

Rätt, men jag tycker det hela har uppmärksammats alldeles för mycket i media

det jag tycker är synd att ridsporten inte är lika hård att dela ut straff, det är ju väldigt effektfullt

Glimten skrev:
"Hästen skulle springa ut från banan". Sure.

Aldrig sett en häst som inte vill vara kvar på banan? Jag har sett en häst som kastade sig från innerspår ut emot där man kör ut på ytterspår på en värmning. Lika som jag har sett en hopphäst försöka hoppa över grinden till en ridbanan under en tävling

så nog sker det alltid och behöver inte vara nån osanning i det

Självklart har jag sett en häst som inte vill vara kvar på banan, men om man tittar på filmen så drog inte hästen åt något håll och en spark rakt bakifrån tror jag knappats åtgärdar problemet...

Jag tycker inte att man behöver göra en så stor grej av det. Det var väldigt dumt att visa det i tv om och om igen. Han måste väl kunna visa sig nånstans utan att folket runt honom tänker, "Det var han som misshandlade sin häst och blev av med licensen, honom vill jag inte prata med" Det är inte speciellt roligt att bli "mobbad".

Jag tycker det är rätt med tanke på hur illa det såg ut när han gjorde det. JAG ser inte att hästen ville ut från banan eller ut i annat spår, men man kan faktiskt inte se och känna det kusken gör via den korta filmsekvensen.
Tycker att det blir väldigt mycket och mastiga rubriker när någon gör såhär inom travet, men inom ridsporten kan man rycka i tyglar som leder till skarpa bett, man kan slå med spö och sparka när hästen vägrar, och det ser hemskt otrevligt ut. Och händer det något? Rubriker, straff, uppmärksammas det öht? Jag upplever inte det.

"Misshandel" tycker jag var lite väl häftigt ord, men som alltid, Aftonbladet älskar ord som misshandel, kaos, akut, blixt- osv osv.

De var på upploppet när han utdelade sparken och på Bergsåker är "utfarten" vid stallplanen, alltså på andra sidan banan

hästen tjurade väl ihop kanske som han säger, vad vet jag, såg inte loppet men att ens komma på tanken till nått sånt här är mycket märkligt och speciellt när han vet att det filmades

håller med om vad Runaway skriver

jag säger som bamse :) "ingen blir snäll av stryk"

_Runaway_ skrev:
Tycker att det blir väldigt mycket och mastiga rubriker när någon gör såhär inom travet, men inom ridsporten kan man rycka i tyglar som leder till skarpa bett, man kan slå med spö och sparka när hästen vägrar, och det ser hemskt otrevligt ut. Och händer det något? Rubriker, straff, uppmärksammas det öht? Jag upplever inte det.

Visst finns det folk inom ridsporten som får "straff", alla ärenden i disciplinnämnden finns ju på förbundets hemsida. Att det märks mer inom travet är ju för att det är en mycket större sport jämfört med ridsporten. Det finns ju dessutom ett allmänintresse för travet då så många svenskar spelar.

Vilken IDIOT!!
Rätt åt honom, absolut!
Själv är man inte riktigt för trav eller galopp..
Jag menar, hur många hästar är det inte som har blivit skrämda och skenat...Egentligen ska man kanske inte tracka ner på just dom två sporterna till häst..hoppning sliter ju minst lika mycket. För att inte tala om fälttävlan. Den enda hyffsat riskfria sporten för hästen är dressyr.
För tänk hur många hästar som sliter ut sina ben, ramlar, skadar sig, bryter benet och aldrig blir bra igen! Bara för att vi ska ha något att göra! För det är ju inte hästarna som bett om att bli utnyttjade i diverse sporter.. Men men, det är väl inget man kan göra åt det.

Ursäkta mig, det var bara jag som flippade ut lite..behövde änna skriva av mig. Tycker ju själv att det är ohyggligt roligt att hoppa så.. haha

Senast ändrad av en moderator:

Kusken har kanske aldrig läst Bamse?

rider man i skogen kan hästen skena och skada sig allvarligt även där också även om man "bara" är en fritidsryttare :idea: :smirk:

Lite off topic och lite taget från luften, men har inte fälttävlanshästarna minst sen- och förslitningsskador av alla tävlingshästar efterssom deras "arbete" är såpass omväxlande?

Nåväl, helt rätt att stänga av snubben. Det där såg inte alls bra ut, klart att inte pållen ska springa av banan, men att sparka och piska sin tävlingspartner ska inte vara acceptabelt. :mad:

Kusken har kanske aldrig läst Bamse?

jaa så är det säkert , vi kanske ska köpa en bamsetidning till honom så han bättrar sig :cool:

Han borde aldrig mer få arbeta med djur är min åsikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk sparkades i ansiktet på stallbacken på Bergsåkers travbana i Sundsvall när en häst slog bakut under torsdagskvällen, och vårdas...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Norske stjärnkusken Vidar Hop, med över 4 000 segrar, blev under onsdagskvällen avstängd för att ha sparkat en häst i lopp. Nu funderar...
Svar
0
· Visningar
404
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagens tävlingar på Åby travbana blev en kusk sparkad i huvudet. Kusken har förts till sjukhus, men var vid medvetande. –...
Svar
0
· Visningar
405
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka