Sv: kursproblem
Haha, New Forrest... pft
Nej, de är ju så fina, och speciellt Stella, vad hon nu än har i sig
Ja det krävs lite mer kan man väl säga. De flesta tregångare kan ju galoppera på en volt även om de är omusklade. Det är inte så många femgångare som orkar, utan de måste vara lite starkare. En tregångare klarar ju oftast att hålla galoppen även om de inte håller sig på spåret, blir framtunga och obalanserade (som de kanske blir när de är omusklade) medan en femgångare inte klarar det i samma kondition.
Men att det krävs en elithäst för att orka galoppera rent på en volt håller jag inte med om. Det gör de flesta hobbyhästar som är i grundkondition med lite träning. Grejen är väl snarare att det är en del som inte tränar så allsidigt, eftersom hästen inte kan galoppera på volt så gör man inte det, för då kan det gå ganska snabbt, bli obalanserat, och svårt med styrningen. Men sätter man igång och tränar så går det oftast ganska snabbt. Tog bara ett par månader för Godi att lära sig galoppera rent på volt i båda varven. Lite dressyrjobb, många fattningar, fattningar på volt, lite gymnastikhoppning så var satt galoppen som en smäck sen. Men minsta lilla man släppte kraven så halkade det ju tillbaka, i början hade medryttaren svårt att få ren galopp på honom, men var man bara konsekvent så gick det bra.
Nu har jag ju inte ridit ens en bråkdel av alla islandshästar i sverige, men många av dem som jag ridit har varit såna som har haft dålig galopp, och det har gått ganska fort att få till en ren 3 taktsgalopp. Inte med världens lyft a la tävlingsgalopp, men ändå ren takt.