Sv: kursproblem
Har inte varit inne här på ett tag men kan svara lite allmänt nu=)
1. jag har inga fördomar egna upplevelser är inga fördomar utan just.... upplevelser fördomar är ju när amn hör saker utan att ha egne erfarenheter och av vad det man hör bilda sig en uppfattning och sedan pro på de och säga så här är det!
2 Jag la ut 2 trådar likadana ett på islandshästforumet och ett inne på dressyrforumet.. ställde frågan vad folk skulle göra i min sits.. Jag fick då HELT ollika svar.
Dom inne på dressyrforumet var mer inne på de spår jag var lite inne på..
Att självklart skall man ha box och de skulle inte åka på en kurs som inte erbjöd box.
Man ville ju ha sin häst fin och ren och vem vill stå i mörker och borsta och sadla och då ev även i regn? Dessutom om man har en häst som rymmer så skulle man inte chansa att ha den ute i en hage/nyomgivning den kan ju börja fara runt i hagen och rymmer hon vet hon ite vart hon är mm.
Jorunn rymde som mest säkert 40ggr om dagen)= nada respekt för elen hon tar en elsmäll om det betyder om hon kan rymma.
Detta kan Michis själv bekräfta som tillslut fick ha en tunn järntråd fastlindan i Jorunns grimma så hon skulle få stötar när hon rymde. När hon hade jorunn på töltträning!
Så att hon är en busig rymmare är så sant så sant när hon hade Jorunn på tö
Det var de svar jag fick där inne ALLTSÅ inte mina egna ord nu!!! vilket folk här verkar ha missat
De inne på islandshästforumet skrev bla hellre en skitig häst som få gå ute i hagen och får leva ett naturligt hästliv än en inlindad häst i box.
Och att stå ute och sadla i mörker och regn var väl inge att bråka om.
Av detta rena rama fakta inge fördomar har jag då fått mig en bild utav vad de olika grupperna tycker i frågan.
MIN egna åsikt är att även om hästen nog är likaglad skitig och ren så vill JAG ha en ren häst när jag rider
Jag lindar benen på min häst av följande orsaker..
1 Jag vill att hon ska få de stöd som kan va bra att ha nu när vi rider rätt intensivt ett tag.
Och hon lär sig en hel del nya saker just nu och hon kan trampa sig eller trampa snett i sin iver och då vill jag ha lindorna där utifall.
Men jag rider också utan så det är inte som så att jag inte kan rida utan
2 det är enligt mig sjukt snyggt
jag menar tänk er lime schabrak, benlindor och så en tröjja till mig i samma färg.. ujuj sååå snyggt=)
Samma anledning till varför man har en sadel.. det är inget jag måste ha för att kunna rida men jag väljer de ändå för att det känns lite tryggare, snyggt är det också och ja jag sitter lite bättre i en sån.
Att jag har snackat skit om tränaren förstår jag inte.. jag har inte namngett henne( har bara sagt att jag tycker det är dåligt att en kurs inte erbjuder box Och vad mig veterligen var kursen ej hemma hos tränaren så hon har väl knappast något med de att göra??
Det är ju gårdens ägare som bestämt att inga hästar utifrån fick komma in i stallet pga smittorisk.
Sedan kan jag hålla med som en sa att det var onödigt av tränaren att skriva här hon kunde ha tagit det privat med mig.
Men nu är gjort gjort och jag å tränaren har privat rett upp det hela.
Min attetyd är varken mer eller mindre fel än andra här inne klart jag fäller ut mina taggar när jag blir påhoppad om att ha fördomar och klanka ner på alla isisfolk när det inte är så.
Det enda jag skrivit här är vad 2 olika forum kan ha så sjukt olika åsikter i en och samma fråga.
Och att jag kan tycka det är lite komiskt och är nyfiken på hur det kan skilja så?
Jag som är både och en storhästryttare under 20 års tid har tagit de bästa delarna därifrån(enligt mig då såklart) och blandas ihop de med från det bästa ur islänska synpunkter.
Varför måste man vara si eller så bara för man har en viss ras? jag är inte så konservativ av mig att svart är svart och vitt är vitt alltid!
Nu löste kursproblemet sig då jag hittade en annan kurs samma helg som erbjöd både ridhus, ovalbana paddock, box.
dessutom var detta med 1 natts övernattning och helpension och det passade mig alldeles utmärkt att få bli lite bortskämd under en helg.Superduktig instruktör dessutom och jag kom hem med så mkt nya tips och råd att insperationen är på topp
Mitt slutord är att folk får rida sina hästar i lerpölar hängandes ner till knäväckena jag bryr mig inte. Men jag kommer aldrig att göra det. folk får faktiskt göra vaf*n de vill sålänge de är lagligt..Sköt ditt så sköter jag mitt är ett motto som är SÅÅÅÅ bra!!!!
Vi alla är och gör och tycker olika.. sedan finns det lagar som säger att vissa saker får vi inte göra och dessa skall följas så klart oavsätt vad man själv kan tycka och tänka!
Och så länge lagarna följs så är det fritt fram att göra som man vill
För mig är tiden viktig tex.. jag har hellre heltäcke påmin häst än att behöva ta in henne som toklerig och i värsta fall blötlera vilket gör att man inte alls kan rida den dagen.
Jag har inte tid att stå och borsta en häst i 1 timme för att kunna rida dessutom dammar de så sjukt mkt att mina lungor strejkar och jag bli rdålig.
När jag var arbetslös och ahde all tid i världen hade jag Jorunn på lösdrift halsen bara rakad.
Då kunde jag stå i timmar och borsta=)
Men idag slutar man jovvet ena veckan 1406 sen iväg till stallet och rida hemma igen 17 tiden. Hem äta byta om och åka till gymmet är där lagom till 18 tuden och så är man återigen hemma till 20 tiden. Duscha äta igen hundumgänge plocks och dona i hemmet och 21-22 är det dags att sova!
Klockan ringer 0430.... på byggartiden ja!
När jag deffar inför en tävling ser det ut såhär!
Upp 0330... ut och promenera1-1½ timme. hem duscha äta frukost åka till jobbet.... jobba sedan ser det likadant ut fram tills jag åker till gymmet.. nu kommer jag hem 21-2130 eftersom jag även går 1-1½ timme efter gympasset.
Andra veckan jobbar jag 1354-2318 och gymmar då både före jobbet och efter jobbet så går upp 06 och somnar ca01.
ALL tid jag kan spara är ENORMT tacksamt ska jag kunna ha häst OCH satsa inom byggning så är det såhär det får bli.
Nått jag har valt.. ingen som tvingar mig att att ha ett liv som sådant.. men jag tycker de är så sjukt roligt med hästar och bygga muskler kan liksom inte välja=)
Nä nu skall jag sova... imorogn väntas uteritt och 2 gympass och fusk 1 vecka i förtid på hänga upp julpynt=)
Nu när kursproblemet är löst kan ju BOJ låsa tråden eftersomden inte är aktuellt.. så vidare det inte finns fler med kursproblem??=)