Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att ditt problem i islandshäststall snarare bottnar i den milt uttryckt nedlåtande attityd du visar här, tacka sjutton att folk blir sura om du går på på det här viset. Det hjälper liksom att säga att folk får göra som de vill om man samtidigt ger uttryck för hur skitigt och äckligt det är i ett islandshäst stall, att hästarna är fulla med ohyra för ingen bryr sig om att göra dem rena och att folk inte använder skydd som hästarna så väl behöver om de inte slår sig gula och blå.
Oavsett vilken hästras man rider ska man ju tan hand om dem bra. Att det blivit tradition inom vissa raser att göra på ett speciellt sätt är bra att man reagerar emot tycker jag.Jag tycker att du ska behandla din islänning som vilken grand prix häst som helst. Islänningen dör inte av att vara själv, den dör inte av att ha ett täcke på sig, inte ens i boxen och vill du rida i trav en hel lektion dör den inte av det heller. Vad jag menar är att alla hästraser verkar ska behandlas olika. Min islandshäst är mer dressyrhäst än gångartshäst. Jag töltar helst inte då jag tycker att det är tråkigt och du kan ju gissa dig till vad folk säger då?
Klart islänningar också är vanliga hästar, men innebär det att behandla sin häst som en vanlig häst för att man vill linda benen och ha på dem täcke i tid och otid? Nej inte för mig. Jag är dressyrryttare och min häst har inga benskydd, helt enkelt för att hon inte behöver. Hon är aldrig lindad och hon har täcke på sig ytterst få gånger. Hon behandlas som den häst hon är och får vad hon behöver.Jag gillar att du tycker om dressyr och att du faktiskt behandlar in islänning som en vanlig häst! Det styrker mig mycket!
Där håller jag med, så länge man gör det man gör för hästens bästa och inte för sin egen.Så kör på, bry dig inte i vad andra tycker och tänker för tro mig, de vet alltid bättre än du och speciellt när det gäller din häst och dennes hantering...
Är det så mycket bättre att en häst ska stå i en box en hel dag (även om detta visst inte var ett problem längre) och stelna till?? Bara för att du skäms om hästen är lite grå i pälsen?
kom INTE och dra alla över en kam, det är faktiskt rätt fult gjort. Jag dömer INTE din typ av hästhållning, jag dömer totalt ut din attityd. Skäms över den istället för att skämmas över om din häst råkar få ett manstrå på sne.
... att hunden ätit upp plånboken. ....
Det kan inte vara så att hon gnäggar för att hon är glad att hon slipper vara ensam? Min häst gnäggar ibland när jag kommer. Det är för att hon tycker bättre om att jag pysslar med henne än att vara med hagkompisarna, som inte alltid är så snälla mot henne. För precis som din häst så är min häst lägst i rang, även under åringen.Och att Jorunn gillar att gå i hage själv antar jag då hon är en glad häst som gnäggar åt en näst man kommer, hon är mkt pigg på väg UT till hagen trivdes hon inte skulle hon inte vilja vara så på att komma in där.
Sen måsta jag säga att jag har hanterat min häst från första dagen. Det är kanske inte så vanligt bland "islandshästfolk" men jag ser inte att det är något fel på det.Några saker som det är skillnad på är framförallt hanteringen av unghästar.. på storhäst sidan rider man in hästarna vid 2½ års ålder och hanterar häsatrna redan som föl.
Medans på islandshästsidan rör man inte hästen förrens den skall ridas in vilket är oftast runt 4-5 års ålder.
Tittar upp ur hålet?? fattar ingenting!?? vad menar du??
För det andra behöver jag inte alls bevisa för dig att min häst kan samla sig och att det går bra för oss. mycket snack och liten verkstad är det då inte är det lite avundsjuka jag känner av måtro??
Varför skulle jag sitta här och ljuga?? sticker det så mkt i dina ögon när det går bra för mig att det bara måste vara ljug??
Herregud människa ge dig
Samlar sig i 8 har jag iof aldrig sagt att min gör därimot att hon har lätt för att samla sig har jag sagt.
Jag gämför mig inte med någon annan än med oss själva och gämför man oss idag och för 1 år sedan är det som dag och natt, men gämför man oss med en grand prix dressyrhäst typ Briar så är vi inte alls bra...
Synd när sånna som du inte kan glädjas åt andras lycka utan att istället klanka ner på dom och anklaga dom för att ljuga och att dom måste överbevisa sig att de går bra genom att lägga ut filmer.
Vill du se mig rida så är du välkommen till stallet när jag rider lektion så kan du få se att de jag säger är sant.Men några filmer kan du glömma!!
Och att Jorunn gillar att gå i hage själv antar jag då hon är en glad häst som gnäggar åt en näst man kommer, hon är mkt pigg på väg UT till hagen trivdes hon inte skulle hon inte vilja vara så på att komma in där.
Jorunn visar rätt tydligt när hon gillar eller inte gillar saker.
I en hage där hon var mobbad i fick man knappt in henne i hagen men hon sprang ut som en tok när man ledde henne för att ta ut henne.
Eftersom hon är så låg i rang har hon alltid varit mobbad i hagarna med andra och blivit jagad och biten på och DÅ har hon inte trivits kan jag meddela. Hon har alltid stått själv och utanför flocken. EN flock trivdes hon i och det var i den förra stallet vi stod i.
Hon kan nosa på sina grannar= ha hästkontakt och hennes hagkom0is en pampig dressyrvalack är hon dökär i och dom står tätt tätt ihop nästan hela dagarna.
Skillnanden är bara att en liten tråd/staket är mellan dom annars kan man säga att de går i samma hage.
Jag slipper sönderbitna täcken och stressad sönder jagad häst som är trött när man skall rida henne.
Jag slipper dessutom sparkrisken som har varit rätt hög eftersom många har sparkat åt henne i hagarna.
Och jag känner att jag inte behöver sitta här och förklara mig eller försvara mig till varför min går själv i hagen och behöver inte ta skit ifrån dig för att jag har min själv heller för den delen!!!!!
KL.
Jag måste stå i ett konstigt islandshäststall, där accepteras både klippta (och oklippta) hästar, äpplen och täcken. Det är också okej att ta in dem över natten om man så önskar, ha färgmatchad utrustning och man får till och med borsta av all lera utan att någon klagar. Och hör och häpna vi är ett gäng som använder skyddsboots vid behov och helt utan att någon konstiga miner. Hästarna är dock leriga både med och utan täcke, mest utan förstås.
Är det någon mer som lyckats få plats i ett udda stall, ett sådant man får göra som man vill utan att folk misstycker?
Förlåt mig, men detta är verkligen humor... (Då menar jag inte föregående svar utan dramat i denna tråd)