feel

Trådstartare
Ska rida kür för första gången i mitt liv, har inte varit på någon tävling där det har ridits heller så jag har verkligen ingen koll. Jag kommer inte lägga några pengar på programmet då det bara är en regional tävling med inte alltför många starter, så allt kommer göras själv.

Vad brukar det vara för slags musik? Instrumental? Vad kan man använda för program för att redigera ihop musiken? Tips på musik till en liten "häftig" häst, alltså ingen pampig musik utan mer poppig?

Vad bör man tänka på när man gör en egen kür?

Sv: Kür

Det jag skulle göra är att ta kontakt med en Kür producent. De kan nog hjälpa dig med alla frågor.

Vet inte din tränare?
Är själv inte i närheten av de klasserna, men den du tränar för borde väl kunna hjälpa dig, iaf med vad som gäller!

Min tränare vet och har hjälpt mig med programmet.

Men just musiken och hur jag ska lyckas "redigera" ihop den är jag fundersam över.

Jag hade provat att kontakta någon musikskola eller arbetssökande musiker som kan klippa ihop musik. Det kan vara att det är någon studerande som hade tyckt det var spännande att få lösa uppgiften, plus att det kan vara en bra sak att ha i sin portfolio för senare arbetssök. :)
/U

Problemet är ju att musiken måste passa till mitt program... :crazy: Känns som att jag har tagit mig lite vatten över huvudet.

Lyssna runt på youtube. Välj låtar som du kan göra mycket med, dvs "neutrala" låtar. Var alltså inte så petnoga med att det är ton/tempoväxling i musiken precis där du gör ex. ett galoppombyte. Det blir för krongligt och fixar man till pauser så hänger ofta inte musiken ihop. Om du har sett Maria Erikssons program så vet du vad jag menar - exemplariskt exempel på hur mycket man kan göra till en enkel musik.

Allt för att göra det enkelt och ändå kunna göra ett riktigt schyst första kür program.

här kommer ett tips till:) Jag är så extremt dålig på att förklara..:p
Lägg in en film där du rider programmet på datorn, sen kan du välja ett par låtar som du spelar upp samtidigt som du lyssnar på musiken som du evt. vill ha.
Instrumentala låtar är bäst att ha, vet inte om man får ha med text?

Du kan hitta en hel del instrumentala låtar på typ internet-musikaffärer som ginza eller cdon. Håller själv på o fixa ett kür program nu så jag är stamkund på ginza;) skivorna kostar inte så mkt, låtarna brukar finnas på cd-singlar så dom går väl på typ 25 kr.. Ett tips är att ta låtar som man känner igen!

På alla mina tidigare kür program som jag själv har gjort till min ponny och till hästarna har jag använt mig av programmet Music Cleaning Lab. Till o med en icke datanörd som jag förstår mig på det så det är lätt att komma på hur man ska göra;)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, ska också göra min första kür men har hjälp utifrån. Kan dock skvallra vilket program som använts när vi är färdiga!

Men skulle gärna vilja smita in med en fråga -Vad är smartast, egenkomponerad musik eller "färdiga" låtar som folk känner igen? (utan lyrics såklart)

Jag har knåpat ihop musiken själv nu, använde Windows Movie Maker, simpelt program, men men. Jag har tagit känd modern musik, men som det verkar så är det helt en smaksak. Och det är ju otroligt mkt roligare att rida om det är musik man själv verkligen gillar.

Justja det programmet är ju enkelt.
Jo självklart är det ju roligare, men planen om man gör musiken själv är väl att göra sån musik man gillar. Men vi ska göra ett försök ikväll troligtvis så får väl se hur det blir!

Det man ska tänka på när man väljer sin musik är ju först och främt utan volkalist det får bara vara instrumental musik. Sedan ska man tänka på att välja musik som domarna rycks med av, det är en av anledningarna till att Abbas musik är så välspelad. När man sedan klipper ihop musiken är det bra om man får mjuka övergångar så man får tänka på var i musiken man klipper.
Jag gjorde mina första kürprogram själv och mixade musik i ett simpelt program jag laddade ner från nätet kommer inte ihåg i dagsläget vad de hette. Men förra året inför Paralympic (OS för funktionshindrade) tog jag hjälp av ett proffs. :) Hoppas detta kan vara till lite hjälp har du fler frågor får du gärna ställa dem kan jag svara så gör jag det! :bump:

Har läst regler och bestämmelser angående kür, men hittar ingenting om musiken? var står det att det bara får vara instrumental? Jag har en låt som jag väldigt gärna vill rida till, det är en instrumental version men det är någon som typ "sjunger en ton" (typ nynnar) lite då och då, räknas det?

Ja de har varit massor med diskussioner kring vokalist eller ej var du kan läsa det vet jag faktiskt inte men jag vet att det är ok med lite nynnande de har jag i min kür från Hongkong och de va ok :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte om det är borde ligga under allmänt eller häst, men vi testar här: Om jag vill bygga ihop en kür, med musik, vilka lagar...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Gnapp
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025