Kür - musiken - betala?

Martina_m

Trådstartare
Får man ta vilka låtar man vill till Küren? Eller måste man betala för dem?

Är ju massa sådant konstigt att man ska betala om man spelar musik offentligt eller var det är.

Tycker det hade varit så häftigt om man haft se populäraste Disneylåtarna! Tror det skulle kunna bli pampigt! Men kom tänka på, får man bara "ta" de låtarna?

Sv: Kür - musiken - betala?

Jag har också funderat på det där, men har läst att det är vanligt att man lägger hundra tusen (minst!), ju större stjärna man är ju dyrare blir det. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad man betalar för.. Tycker väl att lånar man låtar så får man betala mycket, men samtidigt spelas de på radion ofta så så dyra kan det inte vara. Hur mycket kan man ta betalt för att sätta ihop lite låtar?
*sen kvällsfundering* Hoppas det kommit lite vettigare svar imorgon.

Ridsportförbundet betalar till stim så det behöver inte ryttarna göra. Däremot så betalar man ju om man vill att en annan person ska göra en kür åt en med komponerad musik. På min tid kostade en hygglig kür ca 6000 kr, då valde jag låtar vilka spelades in och ändrades så takten stämde helt med min häst samt alla övergångar blev fina. Hade sex olika låtar, en till inridning, två i travprogrammet, en i skritten och två i galoppprogrammet. Om man är lite musikalisk och vet hur man ska göra så går det ju att lösa själv.

Jag har också funderat mycket på det här med musiken. Men är det helt säkert att man får välja precis vilken musik man vill utan att betala till någon annan än den som komponerar musiken till programmet?

En annan fråga ang detta med kur musik som kanske är lite OT. Måste man ha ett tema eller musik från samma grupp eller går det bra med musik som man själv tycker passar ihop? Är det vanligt att ha så mycket som 6 olika låtar?

Läs på stims hemsida, jag kan inte uttala mig om detaljer.

Man måste inte ha ett tema men musiken ska ju passa bra ihop ändå. Jag hade disco-tema i min kür. Hur många låtar man vill ha är väll en smakfråga. Jag tycker det viktigaste är att musiken inte blir för enformig.

KL

Jag är stim ansluten och har skickat mail och frågat. Jag återkommer när jag fått svar.

Hoppas de svarar!
Verkar ju vara ganska oklart.
(har iof inte de "problemen" egentligen, har inte ens börjat tävla med min lilla häst, men är ju lite nyfiken)

Jag fick svar att de skickat det vidare till den som är ansvarig för musik just i sportsammanhang. Jag förklarade vad ärendet gällde och att det vore bra om det kunde klaras upp.

När jag får svar lägger jag in det här.

Har själv undrat över detta. Jag komponerar inte utan skriver texter så kan ju inte komponera åt mig själv om jag skulle behöva.

Eller ja, den dator jag har och det ljudprogram med alla loopar som får användas fritt, skulle jag kunna sätta ihop en egen komposition men det är ett hästjobb, bokstavligen. Hellre då klippa ihop eller be musikerpolare sätta ihop något som funkar.

Men jag har lång väg kvar tills det är dags för kür program för min del.

Tack så jätte mycket för att du försöker reda upp det :bow:

Jag håller på att göra själva programmet och skulle gärna vilja ha klart för mig vad som gäller angående det här med musiken.

Så här står det på ridsportförbundets hemsida, inte för jag blir klokare:
"Tänk på licensen. Det kostar att använda musik av moderna kompositörer."

Citat från en artikel jag hittade:
"Man skall egentligen betala pengar till
STIM – något som sällan görs.
– STIM har väl större bovar att jaga än
små kürprogrammakare, säger Inger, men
menar att Ridsportförbundet borde ordna
den detaljen centralt – att det i tävlingslicensen
är inbakat en avgift till STIM.
– Har man gjort küren obligatorisk måste
väl juridiken hänga med, säger hon.
– I England har man exempelvis löst det
licensvägen. Många gånger får man säkert
låna musik gratis också, om man bara frågar
om lov!"

Fast denna artikel är nog från 2000 eller liknande. Anlitar man någon att göra musiken får man ju anta att de betalar till stim eller har andra avtal. Sen måste det ju dock bli skillnad om man gör om musiken, alltså spelar in den på nytt. Eller? Det gör man ju ofta för att förändra takt, ta fram vissa partier och så vidare.

Under mina 11 år inom voltigen har jag aldrig hört om någon som betalat för musiken och vi har ju musik till både grund och kür.. Bara ladda ner och sitta och knåpa, sen är väl nerladdandet i sig olagligt iofs :angel:

Under mina 11 år inom voltigen har jag aldrig hört om någon som betalat för musiken och vi har ju musik till både grund och kür.. Bara ladda ner och sitta och knåpa, sen är väl nerladdandet i sig olagligt iofs :angel:

Framförande i offentliga sammanhang, d.v.s. radio, TV, live, bar, frisör, butik, disco, hiss, och i samband med sport (hockey, kür, fotboll, etc) skall alltid betalas STIM avgift.

Hur det löses är en annan fråga.

Väntar fortfarande på svar.

Ni tror inte att det har att göra med upphovsrätten då? För ni tar ju ett verk och gör om det tillsammans med några andra till ett helt nytt och andvänder det som erat, om ni förstår vad jag menar? :)

Ni tror inte att det har att göra med upphovsrätten då? För ni tar ju ett verk och gör om det tillsammans med några andra till ett helt nytt och andvänder det som erat, om ni förstår vad jag menar? :)
Det är fortfarande kompositörerna som har upphovsrätt. För att klassa som eget handlar det om några få toner och takter innan man kan säga att det är en annan komposition. I Kür är det bra mycket längre sekvenser än så för att man skall kunna hävda detta. Så nej, ihopklippning av olika verk gör det inte till ett nytt.

Nej, kanske inte. Men du andvänder fortfarande musiken. På bilder vet jag att det är så att man får ladda ner bilder och andvända för privat bruk men du får ej publicera bilderna utan tillstånd..

Så fort musiken till küren spelas upp så framförs den offentligt och är därför inte privat bruk längre.

Vad gäller foton så är det en helt annan diskussion men kan påpeka att du har inte helt rätt.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka