Kungslagotto?

FannyN

Trådstartare
Kan det vara något? Jag går i hundköpartankar och hade ingen aning om vilket getingbo det är med blandraser nu för tiden.
För 20 år sedan köpte jag en storpudel från Australien efter konstens alla regler.Frisk trevlig och välmeriterad. Sen hade jag honom och lite andra pudlar och höll på med detta i 14 år. Med den hanen dog en del av mig och jag har inte ens orkat tänka på hund igen, tills nu. Jag vill ha en pudel. Pappa säger att det går inte för jag kommer att jämföra med Fosters. Maken vill ha en blandras, gärna med lagotto i. Nu är vi erbjudna att köpa en blandning och jag vet varken ut eller in. Jag hade ingen aning om detta parande hej vilt som det är nu,det var väl inte så förr?

Ska jag vänta tills jag kan sälja in pudel igen?

Sv: Kungslagotto?

Jag hade då väntat i alla fall..

(Fast jag kanske är partisk, som är SKK-reggad uppfödare och därmed tar avstånd från blandraser ;))

Vad din pappa säger är väl ganska ointressant eftersom du är vuxen med råge.
Vad har din make för motiv för att köpa en blandis?

Jag har själv haft 6 BCs, två av dem var "once in a lifetime" hundar var o en på egna kvalitéer.

Vänta du tills du kan fä maken att vilja ha en pudel, eller varför inte en renrasig lagotto?

Jag är också intresserad varför han skulle vilja ha en blandras. Vad blir "målet" med den hunden då det är svårt att säga vad man får?

Och vad har just Lagotton + någonting till som inte en renrasig Lagotto har?

Om det är en Pudel du vill ha (som ska ta hand om hunden?) så tycker jag att du ska skaffa en sådan. Det kan bli väldigt fel att bara skaffa det "näst bästa" om man siktat in sig på en ras (och vet att man klarar den!).

Lycka till :)

Bry dig inte om vad din pappa säger, köp den hunden Du vill ha. Man ska inte kompromissa med hundar! Och so what ifall du jämför med den andre, det får man lov att göra och det kan man lika gärna göra om man väljer en annan ras.

Sen håller jag med Bebben, som renrasig uppfödare tar jag avstånd från blandisproduktion. Du vet inte vad du får, hundarna är ytterst sällan hälsokontrollerade.

Vilken storlek på pudel vill du ha? :)

Om föräldrarna är hälsokontrollerade skulle jag lätt kunna tänka mig en storpudel/lagotto-korsning. Men så är jag en sån där galning som tycker att man gott kan blanda lämpliga raser med varann om man vill.

Vi valde en cockerpoo för att vi inte hittade en ren ras som stämde med våra önskemål. Portugisisk vattenhund har allt utom rätt storlek tyvärr.
Vi är supernöjda, hunden blev precis vad vi trodde, och efteråt har vi träffat en hel del cockerpoos, och de är förvånansvärt homogena för att vara en blandad "ras".

Enda nackdelen med vår lille är att pälsen drar åt sig vatten väldigt lätt och han blir rätt blöt "ända in" så att säga. Vet inte om alla pudlar är så, eller om det är just blandningen som gör det. Han har väl inte sin vuxenpäls ännu, så vi får se hur det blir när han blir stor.

Men som sagt, ta reda på vilka krav ni har på hunden, och kolla om det finns någon renrasig som matchar i första hand.

Enda nackdelen med vår lille är att pälsen drar åt sig vatten väldigt lätt och han blir rätt blöt "ända in" så att säga. Vet inte om alla pudlar är så, eller om det är just blandningen som gör det.
Det beror knappast på pudelanlagen eftersom de är vattenapportörer. Däremot kan det vara så att pälsen egentligen behöver ryckas, som cockerpäls. Päls som klipps men egentligen bör ryckas står inte emot vatten.

Vi valde en cockerpoo för att vi inte hittade en ren ras som stämde med våra önskemål.
.

Det där säger många och jag tror inte ett dugg på det.
Det finns över 300 raser i Sverige och man hittar ingen som man vill ha.
Men man köper en blandras som man inte har en aning om hur den kommer bli.
Så det tänket fattar inte jag..

+ 1 på den.

Och om ingen av dessa över 300 raser inte passar en, hur kommer det sig då att man tror att en blandning av två eller flera av dessa raser (som man absolut inte har en aning om hur den kommer bli) skulle passa en :confused:?

Kanske lyckades jag inte hitta den då, vilken ras matchar på detta:

Omkring 5-6 kg
Kvadratiskt byggd(dvs inga korta ben/långa ryggar)
Så lite jakt/viltintresse som möjligt
Smart och villig
Fällningsfri, eller så gott som fällningsfri
hmm.. kommer inte på fler krav just nu..

Renrasig dvärgpudel var förståss på tapeten, men maken hade en del estetiska krav och där föll pudeln på sin spetsiga nos. Hade vi inte hittat en lämplig cockerpoo(med friska föräldrar) hade det nog tillslut blivit dvärg eller mellanpudel.

Jag tycker att du ska köpa den hunden som känns rätt för dig, men den måste ju även passa in med resten av familjen.

Blandrasavel är jag helt emot och jag tycker att det är galet synd att smarta människor väljer att köpa en blandras. Olika raser har hälsostatuskrav med diverse undersökningar som måste vara godkända innan de får sättas i avel. Detta för att man vill undvika de svagheter som finns i rasen. Har man en hund som har gjort alla tester och är "godkänd" använder man inte den i blandrasavel. Varför skulle man liksom? En välmeriterad och frisk hund används inom rasen.

Blandraser är enligt mig avkommor till föräldrar som inte klarade hälsokraven för dess ras, alternativt sjätte eller sjunde kullen valpar. (Det är tillåtet att ta 5 st kullar på en tik i Sverige). Om det är så att föräldradjuren är friska så handlar det om uppfödare som inte riktigt har koll eller är seriösa med vad de sysslar med. Också det en anledning att inte köpa valp av sådana människor.

Lyssna inte på din pappa, men oavsett vad ni köper så bör ni köpa en renrasig hund som är registrerad i SKK. Hundlivet blir så mycket roligare då när man får ställa ut, delta i tävlingar, vara med på aktiviteter etc! Din man bör kunna hitta en ras som passar än pudel och tillsammans får ni kompromissa.

Det beror knappast på pudelanlagen eftersom de är vattenapportörer. Däremot kan det vara så att pälsen egentligen behöver ryckas, som cockerpäls. Päls som klipps men egentligen bör ryckas står inte emot vatten.

Hmm... han har ju päls som precis ser ut som portugisisk vattenhund, och de ska väl inte ryckas? Jag vet inga cockerpooer som rycks..
Men "riktig" pudelpäls har ju så mycket "tightare krullor" (citat Maria Montazami :rofl::love:) så de står säkert emot vatten bättre.. Tja, får se vad det blir när han får vuxenpäls...

Omkring 5-6 kg
Smart och villig

Jag är inte helt insatt i alla raser och det finns säkerligen flera, men jag kom på:

Bichon Frisé
Chinese Crested

En pudel är väl så gott som fällningsfri, men det är ju verkligen inte en cocker spaniel, varför den blandningen kunde få en hund som fällde. Om er inte fäller har ni haft väldigt mycket tur.

Jag är inte helt insatt i alla raser och det finns säkerligen flera, men jag kom på:

Bichon Frisé
korta ben, lång rygg
Chinese Crested
är inte de rätt taskigt behårade? den ska kunna vara med i stallet och får inte vara en fryslort :)

En pudel är väl så gott som fällningsfri, men det är ju verkligen inte en cocker spaniel, varför den blandningen kunde få en hund som fällde. Om er inte fäller har ni haft väldigt mycket tur.

De flesta cockerpooer fäller mycket lite eller inte alls.

Omkring 5-6 kg
Smart och villig

Renrasig dvärgpudel var förståss på tapeten, men maken hade en del estetiska krav och där föll pudeln på sin spetsiga nos. Hade vi inte hittat en lämplig cockerpoo(med friska föräldrar) hade det nog tillslut blivit dvärg eller mellanpudel.

Ja, du skrev ju själv mellanpudel nu och det var det förslaget jag också tänkt.
Hur kunde ni veta att er cockerpoo skulle få trubbigare nos och inte nedärva pudelns smala nos?

Hmm... han har ju päls som precis ser ut som portugisisk vattenhund, och de ska väl inte ryckas?

Nej men de är ju också vattentåliga.

Om det är så att det inte går att rycka "cockerpoo"päls medan den samtidigt inte står emot vatten så är det uppenbarligen inte en bra kombination pälsmässigt. Då kan en ju fråga sig vad blandningen i övrigt har för enastående kvalitéer som i så fall väger upp den undermåliga pälskvalitén.

Min erfarenhet av lagotto är att de kan vara lite speciella och en del till och med knepiga. Jag skulle inte tordas köpa en korsning där man inte riktigt vet vart det tar vägen och dessutom med storpudel som ger en större hund. Större hund = större problem om det inte blir bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
22 016
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 499
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 633
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 317
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka