Kung och drottning

S

SkAhAhÄsT

Heej jag är lite nervös! Ska kanske få en häst som är som en drottning. Hon har väldigt hög rang men det är en häst i det stallet som är som en kung har också väldigt hög rang. Hur ska jag göra senare till sommaren för då släpper vi ihop alla hästarna i samma hage. Tror ni att de kan gå i samma hage utan att någon blir skadad? Jag vill inte skada min lilla ängel.:confused: Hjälp mig

Sv: Kung och drottning

Om inga människor lägger sej i, så brukar det lösa sej självt ganska fort. Om inte annat så brukar det vara ett sto som leder flocken, medans det är en hingst som vaktar och beskyddar den. Är du osäker, låt dom gå i hagar bredvid varandra någon vecka, så kan dom nosa på varandra genom stängslet, och kanske redan då göra upp det.

Lycka till! :)

Vi gör alltid så som Lise föreslår, att ha dem i hagar bredvid varandra ett tag innan vi släpper ihop hästarna, och det har funkat kanonbra! I början var "flocken" två gamla valacker och ett gammalt sto som vi vet har låg rang. Numera går det även ett sto på 10 och två fyraåriga valacker där och alla ihopsläppningar (dvs 3 st) har gått lugnt till, och vi vill gärna tro att det beror på att de redan hunnit hälsa och sådär när de gått bredvid varandra.

Men då tror jag inte att detta ska vara ett problem. Skulle släppa min pålla med ett gäng helt okända hästar i somras (min är ganska så ranghög). Lät henne gå i hagen bredvid ett tag innan. Min häst och den andra ledaren stod och blåste på varandra och stampade i marken och gjorde ljud mot varandra ett par minuter, sen gick dom fint och betade bredvid varandra. Det jag varit orolig för andra gånger vi släppt in andra hästar i hagen, är den som inte är ledaren. Har ett gammalt halvblod tillsammans med min travare och hon skyddar min som en tokig..

Gör som flera har sagt att du låter dem se på varandra ett par dagar över staketet... Kan ju hjälpa.
Har själv en ranghög äldre valack som inte kan gå ihop med min mammas ranghöga äldre sto om det är mer hästar än dem. Är det själva så går det okej, de blänger, men gör inte varadra illa... Känns liksom aldrig säkert, så min pålle går i egen hage och han har aldrig varit så lugn och harmonisk.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama