Torktumlare

Trådstartare
Spinoff på en annan tråd där ämnet kom upp, kul läsning!

Kom med förslag på roliga/meningsfulla kull-teman/namn på valparna olika förslag på och vad ni tycker är bäst för olika system

Själv hade jag faktiskt kunnat ha en hund som heter något konstigt i stamtavlan (ex gullefjuns kennel) det är ju inte som att måste kalla hunden för just lammkött eller soptunna JAG tycker sånt är jättekul faktiskt och för mig är det bara ett stamtavlenamn inget annat och kan inte jämföras med tex ett barns namn (man kallas då för det namnet som står i skolan osv)

In med förslag & åsikter :D

Sv: Kullnamn

Roliga namn är att föredra tycker jag. Inte allt för krångliga dock om det kan komma att läsas upp av någon på utställning / tävling. Föder inte upp hundar (i verkligheten :D) men har fött upp smådjur. Det roligaste namnet jag kommer ihåg från den tiden var när några uppfödare importerat ett krulligt djur från England utan att få med papper på vad den hette mer än att uppfödarnamnet (förmodligen) var "Big Wig's", så i väntan på stamtavla döptes djuret till "Big Wig's Hairy With No Wig" - Harry till vardags.

Har en kennel på internet :angel: där det föds upp terriers, deras stamtavlenamn matchar rasens ursprungliga användningsområde, tex: Seek And Destroy, Fear Is Not The End Of This, Riotstarter, Dangerous And Moving osv, alla döpta efter låttitlar.

Personligen tycker jag att a, b, c system är smidigast i olika aspekter och det är även det systemet vi kommer köra på men även ett tema på just den bokstaven ex. latinska blomnamn på a eller låttitlar på b osv. :)

Det finns en uppsjö med olika teman som man kan ha och det är bara fantasin som sätter gränser, jag har bl.a. sett disneytema och på katt Aristocat tema :)

Roliga namn är att föredra tycker jag. stamtavla döptes djuret till "Big Wig's Hairy With No Wig" - Harry till vardags.

Har en kennel på internet :angel: där det föds upp terriers, deras stamtavlenamn matchar rasens ursprungliga användningsområde, tex: Seek And Destroy, Fear Is Not The End Of This, Riotstarter, Dangerous And Moving osv, alla döpta efter låttitlar.

Såna namn som matchar rasen tycker jag är bäst, dom blir lite mer meningsfulla

Oh det finns så mycket kul med namn, ibland vill jag ha en kennel bara för att få hitta på namn :P

Som ngn sa så tycker jag det är bra med bokstav så man vet vilka valpar som hör "ihop". Min uppfödare har alltid ett egennamn och ett egennamn det tycker jag är trevligt, min heter tex qindly qeegan.

Låttitlar, geografiska platser, fiktiva eller verkliga personer, gärna från rasens ursprungsland är bra teman tycker jag.

Annars så något som betyder mkt för den som namngett valparna, jag är ju wiskeyfantast så jag skulle ju ha en wiskeykull, älskar man astrid lindgren så en astridkull osv...

ett krulligt djur från England uppfödarnamnet (förmodligen) var "Big Wig's", så i väntan på stamtavla döptes djuret till "Big Wig's Hairy With No Wig"

terriers, deras stamtavlenamn matchar rasens ursprungliga användningsområde, tex: Seek And Destroy, Fear Is Not The End Of This, Riotstarter, Dangerous And Moving osv, alla döpta efter låttitlar.

riktigt häftigt, fler tips till andra raser? Mina favoritraser är ju dv pinschern & riesenschnauzern

riktigt häftigt, fler tips till andra raser? Mina favoritraser är ju dv pinschern & riesenschnauzern

Dv. Pinchern är väl lite på samma nivå av råttdödare som skottarna så de namnen hade säkert passat bra där med. Av mina virtuellt uppfödda hundar so far så kanske några av dessa namn skulle passa en riesen med: Maximum Force, Cold As Ice, Chasing The Dragon, Heart Of A Lion, Black Body Radiation, Ready For Anything, Rough Enough - och namnet som passar alla raser i synnerhet om det är en valp man hoppas mkt på Best of Both Worlds.

"Mina" uppfödare har ett tema till varje kull, ofta med någon av föräldrarnas namn som utgångspunkt.
Senaste kullen har italienskt tema, eftersom pappan heter B. Amore Il Capitano.

Billys kull är döpt efter stjärnor (i rymden, inte kändisar) eftersom pappan heter T. Xotic Star och har väldigt snygga namn; A. A Bite of Antares, A. The Great Draco, A. Power of Orion, A. Aquila Lights up Suomi.
De har även teman som ädelstenar, bergstoppar, Mexico, Ryssland, boxare, dykare.
Betydligt roligare än A, B, C-namn. ;)

Jag vill se teman som rockstjärnor/låtar, latin, foto, Harry Potter, superhjältar, bilar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 898
Senast: Asko
·
  • Låst
Hästvård Jag sitter och kollar efter någon som kan raspa tänderna på min kusins häst, jag känner inga där hon bor och har därför inte heller en...
Svar
2
· Visningar
1 245
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka