Kull- och utställningsplaner ut för året 2008?

A

Arya

Uppfödare, hur ser era kull- och utställningsplaner ut för året 2008? Har ni bestämt vilkar hanar ni ska använda till vilka honor o.sv.
Sitter själv och försöker få fram dom bästa altenativa tidpunkterna för kullar. Ska med mina båda perser honor (ena är snart 3 år (Fantasy) och andra 9 månader (Luna)) på utställning i mars då båda är i väldigt bra showform, då det har gått ett år sen den Fantasy kom med sin kull.
Men den stora frågan är när ska jag para dom,vill inte ha det samtidigt. Så jag tänkte om jag låter Fantasy ha kull i början av hösten och Luna då i slutet av september/början av oktober, då hon är 1 1/2 år.
Har redan bestämt vilka hanar jag ska använda. Fantasy ska paras med sama hane som sist,, en vacker blå van hane. Dom passar värkligen bra ihop och väger upp mot varandras + og -. Som hans storta - är att han har stora öron för en perser, medans Fantasy har super små och bra formade öron. Sen Fantasy - är nog att hon har mellan stora ögon men hanen väger emot det med värkligen stora ögon.
Till Luna tänkte jag prova en ny hane, som jag hr inte sett avkommor efter tidigare, men jag gillar värkligen hans utseende. men det blir en liten chansing då jag känner inte dom linorna som han har bakom sej.

Sv: Kull- och utställningsplaner ut för året 2008?

Låter spännande!!
Abbie ska på utställningen 26/1 i Örebro och förhoppningsvis ta sin PR-titel. Sen beror det på hur hon sköter sig om det blir fler utställningar eller ej. Hon var lite butter sist, så vi får se om hon har åsikter.
Avel blir det garanterat inte, då båda mina är kastrater. Men letar hanar gör jag åt dom i alla fall :p

Angående linjer så är det ju svårt även om dom lämnat avkommor förr. Abbie är förvisso mest lik far sin, men större och kralligare än honom. Där har troligen hennes rätt stora holländska påbrå slagit igenom. Tack vare att hon har massa och storlek, så skulle jag annars ha valt en hane som är mycket mer cobby (hon är för lång), med små öron, bra ögonfärg (Abbies är usel) och en väldigt bra päls.
Hade Yoga varit fertil hade jag valt en lagom stor och kraftig hane med kort, tjock svans (Yoga har en spik i rumpan typ) och bra benställning. Hon har bra storlek och stomme, men det kan alltid förbättras.

Jag har planerna klara för året. Få utställningar (jag jobbar ju helg och har inte råd att vara ledig så mycket som jag var förra året), parning i juni (med vår egen hane, han ska kastreras sen).

Vi hade egentligen tänkt Danmark i januari och nya titlar i april, men nu finns det inte riktigt pengar till det så det blir inge EC-Maja eller GIC-Frasse. Får nöja mig med att gammelgubben gjorde en kanonsäsong med 8 BIS förra året :D

Fortsatta planer är förstås att behålla en hona, kombinationen Frasse/Maja blev precis så bra som vi hoppats och litegrann ångrar jag att jag sålde fantastiska Chica innan jul. Hade hon inte varit bortlovad till en kollega redan innan födsel hade jag aldrig sålt!

Jag har inget att ställa ut och inga bra hanar att para med finns! Planerna inför 2008 är alltså jäkligt vaga. Jag hoppas på en kull men vad för hane det blir står skrivet i stjärnorna...

Utställningsplaner 26/1 i örebro med Lighten :)
Sen jönköping Dackekatten om vi kommer med...
Sen blir det nog några till, men vet inte vart än :)
Kullplaner är det sämre med, ska testas hit och dit så jag vet inte alls hur de planerna slutar:bump:

Som det ser ut nu så kommer min ena hona få ta ett utställningsår, om hon fortsätter lika bra som hon har börjat :D och jag kommer vänta med kull på henne tills 2009. Min andra juniorhona planerar jag att ta en kull på nu till våren då hon blir 1 år, hane är bestämt till 99% (man vet ju aldrig vad som händer) och eftersom genetiken inte fungerar så att ett par små öron och ett par stora öron ger ett par lagom öron så väljer jag en hane som har samma goda kvaliteer som henne samt lite mer pälsad och hoppas på att bebisarna får hans päls :) Min lilla hona får följa med på utställning första halvan av året och sedan bli mamma-ledig i höst, jag väljer mellan två hanar till henne, en som jag vet skulle passa och en som ska importeras som jag ännu inte har sett men jag vet att hon som ska importera honom har samma smak som jag så jag litar på att han är snygg och har goda kvaliteer, men det är som sagt inte helt bestämt ännu.

På utställningsfronten så är det nu först i Örebro den 26/1, sen ska vi till stenkullen i april, Ulricehamn i maj och Örebro igen i juni, hoppas att hon har tagit sin CH-titel tills dess för då blir det en sväng till Norge i sommar :)

Jag har ingen aning om hur året blir..
Vill ta kull, men få se hur det blir med den saken.
Ska iaf, köpa en till kisse. ;)

Ska ställa båda mina tjejer på Järvas utställning 3 februari, då hoppas jag på Championtitel till dem båda! :bump: Leola får nog vila från utställningar sedan, i alla fall tills efter att hon har fått kull. Hon är inte så toppenförtjust i det, och inte tillräckligt "bra" för att det ska vara värt det att dra med henne land och rike runt.
Leola ska paras under våren, hanen är redan utvald. En snygg blå bicolor, med en härlig storlek och päls och en trevligt uttryck och mycket intressant stamtavla! Hoppas mycket på den kombinationen.

Skyler ska jag väl ställa någon mer gång i sommar, tänkte jag, förhoppningsvis då i klass 7. Tänkte då prova att ta med "gammeltanten" Sammi också, jag har inte ställt henne sedan hon blev kastrat, och tänkte det kunde vara roligt att prova! De sista utställningarna hon var med på så blev hon så sur och fräsig mot de andra katterna, men jag tänkte att nu när hon är kastrerad så kanske hon inte påverkas lika mycket. Hon har en sån fantastiskt fin päls nu som kastrat, och många andra bra kvaliteter så det vore kul om det kunde gå bra!

Skyler ska paras under sommaren, så att hon får kull lagom till hösten, är det tänkt (vill helst inte ha två kullar samtidigt). Hane är inte spikat ännu, men jag funderar på den jag använde till min sista kull med Sammi, förutsatt att han fortfarande är fertil i sommar. Jag gillade verkligen hur avkommorna efter honom blev, och jag tror det kan bli ännu bättre med Skyler!

Jag planerar kull till försommaren om Cleopatra växer på sig och blir vuxen någon gång. Troligen kommer jag att para henne en gång till under 2008, båda hanarna är bestämda men ni vet.. Planer är alltid planer.
Jag planerar att behålla en unge ur kombination nr två om jag får någon fin hona i den kullen.

Det blir dåligt med utställningar, hanen ska kastreras snarast så det blir inget IC, planen är en kastratkarriär i höst för honom.
Lillkastraten kommer eventuellt att omplaceras till min mor då jag tror han skulle trivas bättre som ensamkatt. (:cry:)

Cleopatra är anmäld till östkatten i februari, men troligen har jag inte råd att fara ned så där blir hon nog Absad. Utställningsmässigt alltså ett ganska lugnt år, Cleopatra kommer att ställas en hel del 2009 då hon förhoppningsvis vuxit på sig fint och utvecklats ännu mer efter kullarna.

Lite vaga planer på ett tillskott i katteriet har jag.

Mina planer för 2008 är redan påbörjade, Dimma väntar kattungar som förhoppningsvis tittar ut friska och pigga i mitten på februari. :) Pappa till bebisarna är min egen hane Cirrus, det ska bli så otroligt kul att se "äkta hemmagjorda" kattungar mellan dem, de kompletterar varandra väl. Men avel är ju ett lotteri så jag hoppas än så länge bara på att förlossningen går bra och bebisarna växer upp friska och pigga. :love:

Sedan ska vi ultraljuda min fodervärdshona Mozzarellas hjärta och njurar framåt våren/sommaren och därefter börja planera för hennes kull också. Hane har jag inte bestämt ännu, men funderingar finns ju alltid!

Utställningsplaner har jag inga alls, varken Dimma eller Mozzarella gillar utställning och Cirrus vill jag inte ställa ut förrän han blivit kastrat (och inte så länge det finns kattungar här hemma). Men jag tänkte besöka Järvas utställning 3 februari och hålla loveponies sällskap i tumhållningen! :D

/Erica

Vi har tänkt åka till jönköping nu i mars vad det gäller utställning. Vi är nybörjare, så beroende på hur det går där anmäler vi kanske till någon mer i år

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 322
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 012
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama