Sv: Kudde
Och jag har fått höra att det är ytterst ovanligt att huvudet blir missformat utan kudde samt blev rådd från många håll att inte ha kudde. Vad olika det är men ändå blir det fina barn ändå!
Varifrån är "många håll"? Jag har svårt att tro att det är från bvc.
Minns jag inte fel finns det till och med en avdelning i Göteborg där barn som fått sned huvudform opereras.
Förutom kuddanvändande de första månaderna så är det också bra att byta håll på sovplatsen (barn har en tendens att titta mot fönster och mot mobiler så man kan byta plats för att få barnet att sova på andra sidan också om de tenderar att bli platta). Att ha barnet på mage när det är vaket är också bra för huvudformen.
http://www.alltombarn.se/halsa/plat...axande-problem-i-vastvarlden-1.7111?printMode
Klipper ut en bit
"Så får barnets huvud fin form
• Tänk på att det är viktigt att hjälpa sitt barn att variera huvudställningen när det ligger på rygg. Detta för att undvika/minska risken för skallasymmetri.
• Vid skallasymmetri är en babysitter olämplig, eller ska användas ytterst sparsamt. Babysittern är ju hård, och gör att barnet har ryggläge.
• Använd inte babyskyddet eller bilbarnstolen utanför bilen.
• Magläge under uppsikt i vaket tillstånd.
• Häng en mobil eller speldosa eller något annat för barnet att titta på, växelvis på vänster/höger sida av sängen.
• Ett annat tips som ibland ges är att ha en mjuk och tillräckligt tjock kudde som avlastar huvudet när barnet ligger i ryggläge, i sängen och vagnen.
Källa: Anna Öhman, sjukgymnast
Kudde eller inte?
Det finns lite olika bud gällande kudde till ett litet spädbarn. Ibland kan man läsa att om barnet rullar över på magen kan det kvävas av kudden.
Så här säger barnläkaren Göran Wennergren, som är professor i pediatrik vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg samt ordförande i Svenska Barnläkarföreningen, om kudde till spädbarn:
– Det finns en rekommendation om just kudde i en broschyr från Socialstyrelsen, kallad Minska risken för plötslig spädbarnsdöd, som jag tagit fram tillsammans med barnläkarna Hugo Lagercrantz och Bernt Alm. Där står följande:
”För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. På så sätt motverkar du att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde.” "
http://www.viforaldrar.se/artiklar/2008/05/09/skallasymmetri-ar-ett-vaxa/index.xml
Skönt att det har fungerat med huvudformen för er ändå!