eyz

Trådstartare
När brukar man lägga kudde under huvudet på bebisar som varit utan första tiden?

Milton, 8 månader, bökar oftast ganska mycket med huvudet när han ska sova - bakåt, framåt, bakåt, pressa ner ansiktet i madrassen, framåt osv. Men ikväll så tryckte han väldigt bestämt in båda händer under kinden (han sover på sida). Jag tror inte att det är aktuellt med kudde än men det slog mig att jag inte har en aning om när man brukar börja med kudde och tja, han verkar ju vara i behov av något snart i alla fall.

Sv: Kudde

Vi har haft tunn bebiskudde från start, och bökas gör det ändå så som du beskriver.
Lägg dit en och se vad han tycker?

Vi har haft kudde sen dag ett. Den ligger under lakanet så just den kan det inte bökas så mycket med :D

Mvh Miks

Fast nu har vi ju inte haft kudde från början och jag undrar när andra föräldrar har börjat med kudde där barnet inte haft det som pytteplutt, när det brukar bli aktuellt alltså. :)

Men jag kanske ska prova att stoppa något under huvudet på honom imorgon, som Kanelbulle säger. Ligger han mer still kan man nog dra slutsatsen att det var skönt. :D

Nu har ju Lovis sovit i våran säng och där finns det ju vanliga kuddar,
när hon var kanske 6-8 månader något, så började hon läggas sig under en kudde.
Hon verkar inte ha några behov av kudde under huvudet däremot, i så falla betår det av pappas eller min arm. Men helst ligga under kudden. :crazy:

Har försökt ta bort den när hon somnat, ibland går det ibland vaknar hon och blir hon "arg" för att hennes kudde försvunnit.
:angel:
Knasiga föräldrar - knasiga barn. :love:

När han var drygt året och vi slutade nattamma. Det är så obekvämt med kudde då tycker jag. Han ligger inte still för det så oftast ligger han inte kudden ändå. :)

Vi fick order om att vara mkt noga med kudde första tiden just för att säkerställa att inte huvudet blir snett. Vi hade en ganska tjock bebiskudde första tiden där bebisarna låg med hela skuldran på kudden.

Vid ett års ålder så är skallbenet så hårt att det inte längre kan påverkas.

Och jag har fått höra att det är ytterst ovanligt att huvudet blir missformat utan kudde samt blev rådd från många håll att inte ha kudde. Vad olika det är men ändå blir det fina barn ändå! :)

Någon mer är kpist och min avkomma har väl ändå sovit utan kudde första tiden?

Dottern fick en tunn kudde när hon var drygt två år och fick sin växasäng. Hon vände sig tidigt och sov på mage och sover helst så fortfarande och då ville jag inte ha kudde till henne.
Hon använder visserligen inte kudden så mycket nu heller. Hon sover helst på sin mjukisvovve. :D

Maja (1 år om 2 veckor) har aldrig haft kudde, provade för 1 månad sedan men det slutade bara med att hon kasade ner och sov nedanför den :D

Nu sov hon iofs enbart på mage fram tills hon var 10 mån, då valde hon sidan istället

Har nere i Australien rekomderas inte kudde forrens barnet ar 1 ar. Sa lillgumman sover utan, hon ar nu 7 manader. Hon ligger valdigt stilla nar hon sover sa jag skulle kunna prova antar jag, men ser inget behov annu.

//Krusah

Emil började sova utan kudde på fårfäll, men när han var några månader så fick han en tunn liten bebiskudde i sin säng som han kunde sova med axlarna uppe på också.
När han samsov med oss, och liggammade under natten så sov han gott utan kudde.
Sen kom jag på att han älskar att ha uppbullat runt huvudet, så för några veckor sedan, alltså runt 6-månaders ålder, fick han en rätt gammal och tunn vuxenkudde som han ligger på med halva överkroppen.
Han trivs ypperligt :) Han vänder sig väldigt sällan på mage i sin säng, mest på sidan eller ryggen sover han.

Och jag har fått höra att det är ytterst ovanligt att huvudet blir missformat utan kudde samt blev rådd från många håll att inte ha kudde. Vad olika det är men ändå blir det fina barn ändå! :)

Varifrån är "många håll"? Jag har svårt att tro att det är från bvc.
Minns jag inte fel finns det till och med en avdelning i Göteborg där barn som fått sned huvudform opereras.

Förutom kuddanvändande de första månaderna så är det också bra att byta håll på sovplatsen (barn har en tendens att titta mot fönster och mot mobiler så man kan byta plats för att få barnet att sova på andra sidan också om de tenderar att bli platta). Att ha barnet på mage när det är vaket är också bra för huvudformen.

http://www.alltombarn.se/halsa/plat...axande-problem-i-vastvarlden-1.7111?printMode

Klipper ut en bit
"Så får barnets huvud fin form
• Tänk på att det är viktigt att hjälpa sitt barn att variera huvudställningen när det ligger på rygg. Detta för att undvika/minska risken för skallasymmetri.
• Vid skallasymmetri är en babysitter olämplig, eller ska användas ytterst sparsamt. Babysittern är ju hård, och gör att barnet har ryggläge.
• Använd inte babyskyddet eller bilbarnstolen utanför bilen.
• Magläge under uppsikt i vaket tillstånd.
• Häng en mobil eller speldosa eller något annat för barnet att titta på, växelvis på vänster/höger sida av sängen.
• Ett annat tips som ibland ges är att ha en mjuk och tillräckligt tjock kudde som avlastar huvudet när barnet ligger i ryggläge, i sängen och vagnen.
Källa: Anna Öhman, sjukgymnast

Kudde eller inte?
Det finns lite olika bud gällande kudde till ett litet spädbarn. Ibland kan man läsa att om barnet rullar över på magen kan det kvävas av kudden.
Så här säger barnläkaren Göran Wennergren, som är professor i pediatrik vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg samt ordförande i Svenska Barnläkarföreningen, om kudde till spädbarn:
– Det finns en rekommendation om just kudde i en broschyr från Socialstyrelsen, kallad Minska risken för plötslig spädbarnsdöd, som jag tagit fram tillsammans med barnläkarna Hugo Lagercrantz och Bernt Alm. Där står följande:
”För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. På så sätt motverkar du att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde.” "

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2008/05/09/skallasymmetri-ar-ett-vaxa/index.xml

Skönt att det har fungerat med huvudformen för er ändå!:)

Svårt att komma ihåg alla "från många håll" men bland annat andra mammor, min barnmorska - flerbarnsmamma - på MVC, på BB (där jag också halvt skräckslagen frågade om det gick bra att han sov på sida, han har aldrig velat sova på rygg :cool:) så nej, BVC har kanske inte gett mig det rådet men dem har jag aldrig haft anledning att fråga. :) Fast hade jag haft en ryggsovare hade jag nog funderat mer kring kudde i och för sig. Bytt sida på huvudet har vi gjort i samband med varje amning, flera gånger per natt fram till 6-7 månader.

I min bekantskapskrets är det faktiskt betydligt vanligare utan kudde än med...

Även igår kväll puttade han in händerna under kinden så jag ska gå på kuddinventering här hemma och se om vi har någon platt och lagom kudde och se om han trivs med den.

Senast ändrad:

Det förvånar mig lite eftersom utan kudde eller med vikt handduk som kudde känns som mkt "gamla" råd efter gamla, ej uppdaterade rön.
Men så länge det har fungerat är det väl toppen! :)

Ja allt som kan förhindra PSD är ju värt att göra! Märkligt att jag inte läst det någonstans, jag fick en modern barnbok som verkligen tar upp allt men där står det inget om det, jag letade mycket på nätet innan kotten föddes eftersom jag var så osäker i frågan och hittade inget som övervägde åt kudde/icke kudde. :confused:

Nåväl, nu vet jag till nästa barn om det nu blir en till. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Tjatter Min sömn är det ju lite si och så med och den har givit mina närmaste lite goda skratt då och då. Hur sover ni? Jag sover med...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
10 219
Senast: fryckan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan. Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade...
2
Svar
28
· Visningar
3 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka