Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Ska man ha kudde till de nyfödda? Vissa säger ingen, andra säger en tunn och en del säger att den ska vara tjock! :confused:

Hjälp mig! :D

/Timsetim
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Jag har inte haft kudde till något av mina barn som riktigt små. Jag är lite fjantig och litar inte på att så små barn inte trasslar in sig i kudden och kväver sig på något vis, eller rasar av den om den är tjock och får ansiktet i kläm någonstans så den kväver sig. Jag är jättefjantig med sånt.

Men, men, anledningen till att dom inte ska ligga för hårt (så det beror ju på vilken sängbotten man har) är att dom inte ska bli deformerade i nacken (eller sidorna om dom ligger på sidan). Skallen är ju väldigt mjuk och formbar på små barn, så därför bör man ha en tunn kudde, om jag använt kudde har det varit en tunn kudde till att börja med, tjockare senare. Bägge mina barn har sovit mer på sida, och då har dom bytt sida varannan natt, så att dom inte ska bli sneda i skallen.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Nej, men man kan ju ha lite mjukt tyg (handduk, örngott...) under huvudet om man vill.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Har inte fått mina att ligga kvar på kudde i alla fall. Båda har sovit mest på sidan (eller min mage :angel: ) och huvudena har varit runda. Har man en bäbis som ligger platt stilla på rygg kanske det är läge för en mjuk kudde så huvudet inte plattas till.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Till min son hade jag en ganska tunn kudde, han rörde sig inte mycket i sömnen och låg alltid platt på rygg. Hans bakhuvud är fortfarande platt.

Den här gången kommer jag ha en lite tjockare och mjukare kudde till bebisen.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Herregud, sånt här har jag inte ens tänkt på! dags att ta sig en funderare över. Tack för påminnelsen :bow:
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Min son har haft en tunn kudde och hans huvud blev lite snett och platt på ena sidan eftersom han bara ville ligga åt ett håll.
Fick tipset på bvc att försöka lägga honom med huvudet åt andra hållet (och hur lätt var det att få honom att ligga kvar?)

Vi löset det genom att samsova då han ville ligga med huvudet åt mitt håll så det har gått tillbaka en hel del nu.
Han är 9 månader idag så han kommer väl att förbli lite sne kanske :o

Detta var dock inget jag tänkte på alls i början föränn bvc sa något,kudde eller inte kudde det verkar variera väldigt med tiden tycker jag,ena stunden skall de ha kudde nästa inte.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Både på bvc och bb rekommenderade de oss att ha kudde. Kudden skulle inte vara för liten (finns ju riktigt små som huvudet bara ramlar av från). Vår bvc-sköterska sa att barnet gott och väl kunde ha en fullstor kudde bara den inte är alltför bullig (för kvävningsrisken) så lägger man upp dem ordentligt på kudden så att halva ryggen också täcker den.

Vår son har sovit på kudde ända sen han var nyfödd, både i säng och vagn. Han är inte skev och han har aldrig skavt bort hår. Men han gillade också att ligga på rygg till en början.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Jag har fått rådet att ha kudde. Vi köpte en för bebisar och den är ganska tunn.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Zaria skrev:
Min son har haft en tunn kudde och hans huvud blev lite snett och platt på ena sidan eftersom han bara ville ligga åt ett håll.
Fick tipset på bvc att försöka lägga honom med huvudet åt andra hållet (och hur lätt var det att få honom att ligga kvar?)

Precis samma sak här! :smirk:
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Så lustigt att ni andra fått sneda huvuden på era barn? Ingen av mina barn har någon sned/platt huvudform åt något håll. Kanske beror på att jag har rätt så mjuk säng? Annars har jag just varit väldigt noga med att vända ungarna åt olika håll, så att olika delar av skallen skulle tryckas till.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Jag har haft mjuk kudde till mina barn, den kudde som fick bäst i test i Vi Föräldrar, för övrigt... Den skulle ge lagom mycket stöd och vara lagom mjuk, helt enkelt.
Och Allan är ÄNDÅ sned i huvudet... Fast jag tror han överlever det också! :D Han låg nog mer med huvudet åt höger än åt vänster, antar jag. Jag försökte alternera, men uppenbarligen inte nog mycket.
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Vi fick noga rekommendationer att använda kudde till barnen. Det ska vara en stor, fluffig där barnet sjunker ner lite och läggas ganska långt ner på ryggen. Jag tycker mig minnas att det var R*** St*** Exklusive som fått bästa testresultatet.
Sedan ska man vara noga med att då och då byta plats i spjälsängen så att inte barnet ex.vis alltid titta åt vänster för att förnstret och mobilen är där.
Jag antar att de var extra noga med oss som hade prematurer (lite känsligare skallben) men de sa att det absolut inte rkommenderades med vikt örngott el dyl (gammal kvarleva) utan att man ska ha en riktig kudde.
Vi köpte både spjälsängskuddar och vagnskuddar och använde vagnskuddarna från början.
Det finns tydligen en operationsteam i Göteborg som opererar "snedskallar".
 
Sv: Kudde eller inte kudde? Det är frågan!

Jag kan inte tyda dina asterixer och fattar inte vilket märke eller vad det är för kudde! Om du inte vill skriva ut det så kan du väl pm:a? Har tydligen missat det här med kudderiet helt, trodde det var de gamla råden som gällde fortfarande. Vill ju inte heller ha en snedskalle! *skratt*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Modest
·
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 291
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 267
Senast: Troll
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 191
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp