Kubbgolv i stall

moiran

Trådstartare
Kubbgolv är ju ett golvmaterial som är/varit på frammarsch den senaste tiden, kanske framför allt i offentliga lokaler och industrilokaler. I lantbruksböcker från runt förra sekelskiftet rekommenderade man kubbgolv i stall på grund av dess aukustiska egenskaper, men också för att det inte är lika halt som betonggolv lätt kan bli och inte är så kallt.

Jag ligger i planeringsstadiet för att bygga stall, och har funderat på att lägga kubb i stallgången. I de här hundra år gamla böckerna verkar man anse att kubb är ett lämpligt golvmaterial även i hästboxarna, och jag funderar på hur ett sådant resultat egentligen blir i verkligheten? Är det någon som har erfarenhet av detta golvmaterial, antingen nylagt eller från en gammal stallbyggnad? Blir det inte halt i boxarna när det blir blött och aldrig riktigt hinner torka upp under vintertiden när hästarna står inne nattetid, och ruttnar inte träet av denna fukt? Klarar golvet temperaturskillnaderna som blir?

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Hur står sig kubbgolv jämfört med någon typ av gummimatta/beläggning i stallgång respektive hästboxar?

Sv: Kubbgolv i stall

Vad är ett kubbgolv??
Nyfiken...
Vår hyresvärd funderar på att byta golv till gummimatta!
Detta kanske kan vara ett alternativ!

//M

Googlade lite, så nu fattar jag vad som menas!
Vet att i vår kommun får man inte ha ett underlag som är genomsläppligt, alltså vätska får inte kunna rinna igenom...
I stallgången kan det vara bra, kanske ska testa i en box, till att börja med!? Skulle tro att ammoniken kan bli lite mycket efter ett par år...
Låter spännande och snyggt, och framför allt ljud dämpande!

Man kan ju ha en betongplatta under. Men som sagt är jag tveksam till hållbarheten och lämpligheten vad gäller framför allt ytbeskaffenhet och hygien när det gäller att ha kubbgolv i boxarna, och det vore därför väldigt intressant att veta om någon byggt något liknande eller har ett stall från runt 1900 med kubbgolv och kan säga hur det fungerar (om man nu valt att fortsätta ha kubbgolv i det gamla stallet, kan väl inte riktigt tänka mig att ett kubbgolv i ett stall har hundraårig hållbarhet). :)

Jag tror också att det kan bli snyggt och dämpa ljud lite i stallet, plus att stallgången blir lite mindre halkig för sprattliga unghästar. ;) Som det är nu riktar jag in mig på någon typ av gummimatta/-beläggning i boxarna, men det vore som sagt kul att veta hur kubbgolv beter sig som boxgolv också, så att man har något att jämföra med.

Senast ändrad:

Jag har absolut för mig att Menhammars Stuteri hade kubbgolv i ett av sina stallar.
Ring till dom och hör vad de tycker. jag fick uppfattningen att de tyckte det var ganska bra.

Aha! Den information tackar jag hemskt jättemycket för! Jag ska se om jag kan få kontakt med detta stuteri!

Jag tror inte på att ha kubb i boxen. Där ska det ju vara strö och därför spelar det egentligen ingen roll vad som är under. I det stall jag hade hästen uppstallad förr var det ekkubb i stallgången. Golvet var från mitten av 1800-talet så man kan ju säga att den typen av golv håller väldigt bra. Det var också väldigt tyst vilket är ett stort plus. Man fick dock inte blaska för mycket med vatten på det. Men det var ju som sagt ekkubb och hållbarheten på ek är ju väldigt lång. Menhammar har furukubb har jag för mig. De lade in det för tystnaden också. Jättefint! Man ska nog ha ganska höga kubb för hållbarheten och sedan gäller det ju att hitta någon som kan konsten att lägga in det också:)

Klart det spelar roll vad man har för underlag i boxen! Det är möjligen om han har en ordentlig, fast djupströbädd som det inte spelar någon roll, men om man som jag vill mocka ut och göra helt rent varje dag spelar det helt klart roll - både vad gäller hur enkelt det är att hålla rent och för hästens komfort och säkerhet.

Jag är också mycket tveksam till hur lämpligt det är med kubb i boxen, men det vore intressant att veta hur det fungerar - om det fungerar alls. Jag ska höra av mig till Menhammar nästa år (;)) och se om jag kan få lite information från dem om deras golv.

Jag har absolut för mig att Menhammars Stuteri hade kubbgolv i ett av sina stallar.
Ring till dom och hör vad de tycker. jag fick uppfattningen att de tyckte det var ganska bra.

Är det detta stall du tänker på?
Där hingstarna står?

stallgang.jpg

Fick i och för sig för mig att det var stenar..

AM

Det stämmer. Fast nu när jag funderat är jag helt övertygad om att det var kubbar.
Jag tror de var nöjda med det, förutom att det kunde vara halt när hästarna kom in med snö under hovarna?

Klart det spelar roll vad man har för underlag i boxen! Det är möjligen om han har en ordentlig, fast djupströbädd som det inte spelar någon roll, men om man som jag vill mocka ut och göra helt rent varje dag spelar det helt klart roll - både vad gäller hur enkelt det är att hålla rent och för hästens komfort och säkerhet.

Blir det så att hästen står på stengolvet på morgonen så har man för lite strö i boxen. Har sett alldeles för många sådana boxar i mitt jobb.

Jag har kubbgolv i stallgången bara, och boxar och spolspilta är det betong!

Blir det så att hästen står på stengolvet på morgonen så har man för lite strö i boxen. Har sett alldeles för många sådana boxar i mitt jobb.

Eller så har man en häst som buffar, gräver i och flyttar runt sitt strö i boxen under natten, en häst som vandrar eller gillar att rulla sig i boxen. I synnerhet om man väljer att ha hästen stående på halm kan det vara svårt att få ströet att ligga på plats hos vissa hästar. Samtidigt kan man inte ha obegränsad mängd strö i en box, för då blir det svårt för hästen att röra sig runt boxen, vilket inte heller känns optimalt. Ett mjukare lite isolerande golv som dessutom inte är halt och gärna ljuddämpande men samtidigt är lätt att hålla rent och mocka och kostar billigt är ju vad man vill ha... :)

Eller så har man en häst som buffar, gräver i och flyttar runt sitt strö i boxen under natten, en häst som vandrar eller gillar att rulla sig i boxen. I synnerhet om man väljer att ha hästen stående på halm kan det vara svårt att få ströet att ligga på plats hos vissa hästar. Samtidigt kan man inte ha obegränsad mängd strö i en box, för då blir det svårt för hästen att röra sig runt boxen, vilket inte heller känns optimalt. Ett mjukare lite isolerande golv som dessutom inte är halt och gärna ljuddämpande men samtidigt är lätt att hålla rent och mocka och kostar billigt är ju vad man vill ha... :)

mmm... visst tycker jag nog att det oftare händer i halmboxar. Torv eller spån i botten brukar kunna hjälpa litegrann. Torven binder ju himla bra också så att det inte blir så mycket lukt:idea:

Det är just av den anledningen jag valt att ha permanentbädd. Har spånbädd, och under hela vintern håller den sig jämt och fin och jag ser aldrig betonggolvet. Även om jag hade kubb i boxen, skulle jag inte vilja att hästen låg direkt på det. Tror inte alls på kubb i boxen, men på stallgången kan det vara bra. Får inte bli fuktigt bara.

Självklart vill man inte att hästen sover direkt på golvmaterialet även om man har kubb eller gummimatta. Och hade jag haft en häst som har som vana att på något sätt skjuva undan strömaterialet hade jag också övervägt bädd om det inte är en grävande häst. Nu har jag som tur är inga hästar med någon av ovanstående ovanor, och det fungerar nästan alltid finfint att låta dem stå på halm. Men någon enstaka gång har det kanske betat en älg precis utanför stallet eller något liknande som stressat vårt ledarsto så hon fart runt i sin box för att titta i fönstren och sen ligger ströet ojämnt. Och nån gång har fröken hungrig råkat skvätta ur en slurk havre ur krubban och sen gått och letat efter den under ströet vilket inneburit att mycket strö skjuvits bakåt i boxen. Vid dessa få tillfällen skulle det kännas skönt att det under det tunnare lagret strö åtminstone fanns en gummimatta som isolerar extra från betongen.

Det innebär också att jag slipper strö upp boxarna till fullo när jag vill ta in hästarna en kortis under sommaren då hästarna annars går ute dygnet runt för exempelvis avmaskning, veterinärbesök, hovslageri och så vidare. Jag gillar inte tanken att de ska stå skodda på naket betonggolv även om de inte kommer lägga sig ned eftersom det är ganska halt även om det är välborstat och för att det blir så mycket ljud.

Jag tror som sagt inte själv på kubb i boxarna. Men i och med att det rekommenderades för hundra år sedan så var jag nyfiken på hur det egentligen fungerar, och om någon visste (istället för att gissa precis som jag). :)

*KL*

Haft en ladugård med kubb i både boxar och 'stallgång'. Kossorna stod på permanentbädd (spån) vintertid. De hade boxar. Mockades inget, utan ströades bara nytt ett par ggr/vecka. På våren mockades det hela ut. Det gick inte såå bra för golven, de höll i pass 20 år, sen tog urinen ut sin rätt och de fick bytas. De nya kubbgolven cuprinolades, och höll 20 år till utan problem (sen gjordes ladugården om till maskinhall..)

'Stallgången' (heter kanske ngt annat i ladugård?) höll sig utan problem, även fast det blaskades lite vatten på den etc. Dock blev det snorhalt när det var blött.

Stallet (eg en ladugård det med) hade trägolv. Där höll boxgolvet (permanentbädd för de med) fint hela perioden, så även stallgolvet. Dock blev golvet halt som snor när det blev blött, och om/när de kom in med is/snö i skorna. Dock blev det INTE halare än mitt nuvarande oruggade betonggolv är (det är ishalt för skodda hästar övht).

Både kubbgolvet och trägolvet var extremt tyst, och behagligare än betong även för människofötter att stå/gå på. Dock var det INTE lättsopat nånstans, och där var kubbgolvet värst.

Så snyggt, hyfsat funktionellt, men med nackdelar som gör att jag inte skulle ha det som förstahandsval i stallgång idag.

Glömde - betonggolvet i kalvstallet stod sig utan minsta lilla problem hela perioden. Inte ett problem. Däremot så skrapande häst med brodd nötte ner betongen (skrapspår), men träet klarade sånt.

En annan fördelen med trä/kubb är btw enligt en gammal bonde att vid ev sättningar i byggnaden så betongen går sönder/spricker/sätter sig, medan ett 'naturgolv' följer med mer, och 'tål' mer sättningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka