KS -häst till körning?

S

smiling_sun

Mitt 4 åriga hbl/fbl har fått diagnosen kissing spines och har nu inte blivit riden på 7 månader. Antagligen har det uppstått genom att han varit sned i korset och då gått snett och utvecklat ks. Har nu ett samarbete med en superbra equiterapeut som hjäler mig att få han så pass bra att han ska kunna ridas. Men jag är skeptisk. Jag vill att han ska få ett så bra liv som möjligt och tycker inte att det är tvunget att han ska ridas. Och eftersom han är tömkörd regelbundet sedan 2 års ålder, och tycker det är kul, tänkre jag nu låna ut han till någon som vill köra in honom och kanske till o med tävla i körning. Hur brukar ks-hästar funka i körning? Har hittills bara fått positiva svar på den frånan, men tänkte fråga efter era åsikter med! Vissa tycker att jag ska prova att rida och sluta "dalta" och funkar han inte så är det ju "bara" att ta bort honom. Men han är ju bara 4 år, mkt vacker, bra temperament och huvud och den perfekta kroppsformen för att köras. Så istället för att chansa på att han kanske kan funka som ridhäst, så varför inte ge han en chans som körhäst? Vad tycker ni?

Sv: KS -häst till körning?

Men hallååå?! Trodde detta var ett forum med körfolk? Någon erfarenhet måste ni väl ha?

Lugn och fin, alla är inte på Buke dygnet runt!! ;)

smiling_sun skrev:
Men hallååå?! Trodde detta var ett forum med körfolk? Någon erfarenhet måste ni väl ha?

Men du!
Man kan vara körfolk utan att ha erfarenhet av hästar med KS, jag räknar mig till den skaran som har en del erfarenhet av körning men jag kan inte ett skit om att göra körhästa av en med KS.
Det kanske är fler som saknar just den erfarenheten?
Hör med en veterinär vad h*n tror hästen kommer att klara av är mitt tips :idea: .

Men hallååå, lycka till.

Tror du alla vet vad "kissing spines" är då?
Visst visst det är inte så svårt att kolla upp, men ändå...

Men annars om du är väl insatt kan du ju skriva ut lite kort att
"kissing spines" innebär att tornutskotten på bröstkotorna i hästens ryggrad "tryckts ihop" och ligger och pressar mot varandra, så kanske man fattat lite bättre.

Om man tränar hästen ordentligt så kan han fungera som ridhäst, men som körhäst slipper han tyngden av ryttare. Och det är ju fördelaktigt nu när han har problem med ryggen.

Själv visste jag inte var detta var, men snokade reda på det.
Har ingen erfarenhet av detta helller.

Mvh Lisa

Jag känner inte till någon KS-häst, vad jag vet som tävlas i körning. Men eftersom skadan sitter i ryggen lär ju körning vara mer lämpligt än ridning. Däremot borde väl en ryggskada kunna hindra jobbet framför vagn också? Jag vet inte alls mycket om det eller vad konsekvenserna blir av det...

Det finns inget som säger att den skulle fungera el inte som körhäst. En körhäst behöver en stark rygg, vilket denna häst troligen inte har. Kan nog säga att som träningsredskap så kan körningen förbättra hästen, hjälpa den att stärka sin rygg lite. Men att den skulle kunna tävla med den stora belastning som det innebär är mindre troligt dok ej uteslutet.
Tror att det skiftar från fall till fall, hästar med detta problem har ju oftast dragit på sig mera bekymmer iform av återkommande led inflamationer, pålagringar mm.
/M

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka