Krysshinder

T

trollnita

Har en fundering hur man gör när man bygger krysshinder? Finns det nån sida som visar? Det ska kunna gå att göra olika höjder!

Sv: Krysshinder

Jag förstår inte rikigt frågan? Du lägegr helt enkelt bara upp respektive bom i ena änden? Alltså, två bommar, lägg dem på skållan i ytteränden, och på marken i andra änden. Höjden reglerar du genom skållorna, ju högre de är dessto högre blir ju hindret på mitten, där krysset möts?

Fast det du beskriver är ju e.g en sax, ett kryss alltså ett riktigt krysshinder är när bommarna ligger vågrätt i luften som ett kryss.... om man nu ska vara petig ;).... fast jag kallar alltid sax för kryss, det gör säkert dom flesta....
Nu vet jag ju inte vilket hinder trådskaparen egentligen menade....

18222348.jpg

lite OT
men jag har aldrig hoppat ett krysshinder isf om det ska se ut som så där. Bara "sax"(?)

Jag har aldrig i hela mitt liv sett ett "riktigt" kryss. Det ser livsfarligt ut.
Ändå har jag varit med som hästskötare på måånga hopprävligar och folk har alltid ropat "jag kommer på krysset" på framhopningsbanan...

Det är så vitt jag vet inte tillåtet med krysshinder på svenska hopptävlingar, bommarna ska alltid kunna ramla fritt och det kan dom inte när det är ett kryss, den övre bommen stoppas ju alltid av den undre hur man än gör...

Jag syftade mer på att folk (nästintill alla) använder fel ord. De säger Kryss till "sax".
Jag förstår att de inte används, lätt att bryta benen i ett sådant hinder...

Fast alla fattar ju vilket hinder som menas när man ropar kryss, hör inte många på framhoppningar som faktiskt ropar sax.... tror faktiskt det är en benämning som börjar vara utdöende, och iom att riktiga krysshinder aldrig används kanske det skulle till en namnändring. Någon som föresten vet vad hindrena är benämda på engelska? alltså sax och kryss??!!

Kollade upp själv, benämningen för "sax" är cross rail.... cross = kryss, så svenska benämningen borde då alltså vara kryssräcke.... så kryss borde vara rätt benämning.
Vad vårat s.k krysshinder heter hittar jag inte, någon?

Fast alla fattar ju vilket hinder som menas när man ropar kryss, hör inte många på framhoppningar som faktiskt ropar sax.... tror faktiskt det är en benämning som börjar vara utdöende, och iom att riktiga krysshinder aldrig används kanske det skulle till en namnändring. Någon som föresten vet vad hindrena är benämda på engelska? alltså sax och kryss??!!

På internationella tävlingar hör man iaf "cross-pole" till "saxen". Har heller aldrig hört sax. Tror också det är urgammalt att säga sax, kommer säkert från militären.

Och på tyska heter "sax" kreuz vilket betyder kors/kryss ^^

Så helt klart verkar det ju som namnet sax är något föråldrat svenskt. Cross pole hittade jag oxå som beskrivning på "sax" kan ju vara skillnad på amerikanska/engelska uttryck .
Kanske en liten uppdatering på hinderbenämningarna i ridhandboken vore något....

:confused: Ibland kan man ju fundera hur man tänker :) Ja menade ju hinderstöd som der ut som ett kryss, så att man kan ha olika höjder! Men vi hittade en annan tråd som visade byggnad på det, så nu har vi byggt två hinderstöd :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har vi nån bukefalist med denna komb av diagnoser? Asperber kanske inte är rätt begrepp - men i så fall borde det vara Autism nivå 1...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: cirkus
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 235
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En OS-medalj kan firas på många olika sätt, det visas i de här klippen på de tre individuella medaljörerna från hoppningen.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 062
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar