Kryp/pirr i benen på nätterna

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när jag blev gravid. Nu är jag i v 30, dvs ca 2 mån kvar och får inte sova alls längre. Jag börjar bli desperat! Har den senaste veckan bara sovit 2-3 timmar per natt, den här natten fick jag nog ihop 2 timmar totalt på alla små tupplurar av ren utmattning.

Vad jag redan gör är:

• promenad på ca 40 min(foglossning gör att jag inte kan gå särskilt länge)och försöker göra 10-15 min yoga. Jag har redan två barn varav en är en aktiv åttaåring så rörelse i nån form kommer av sig självt för det mesta...
  • Stretchar underbenen på kvällarna i tv soffan.
  • Använder stödstrumpor
  • Äter maxdos magnesium(+ multivitaminer för gravida, järn och omega 3).
  • Dricker ordentligt med vatten(och äter massor av is för det är helt plötsligt det godaste som finns!).
  • Maken masserar fötter och vader varenda kväll i minst 30 min.
  • Högläge så fort det bara går.
  • Svalt sovrum+sover med fötterna utanför täcket trots att monstret under sängen kan ta dom då😵
  • Försöker hålla nere sockerintaget.
Och trots allt det här får jag alltså knappt en blund. Jag håller på att bli tokig. Imorgon ska jag ringa MVC och be om en tid till deras läkare men mitt googlande har gett mig att det inte finns mycket att göra rent medicinskt. Utan det som gäller är livsstilsförändringar vilka jag redan gjort.

Någon som har nåt tips?
Som förstår vad jag menar när jag påstår att jag i nättras var nära att fasen klösa av benen mot att få sova?
Hopp?
Får jag inte sova inatt så åker jag nog till akuten, så desperat känner jag mig. Jag ligger ju där i min sköna säng, nöjd och glad. Härligt trött och har längtat efter att få krypa ner och sova. Ögonlocken är blytunga och sen - en liten "myra" kilar över ena foten. Och en till. En till. En till. Tills hela fötterna, vaderna - ja ända upp till låren kryper - ilar, rycker, pirrar. Jag vill bara få sova...

Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när jag blev gravid. Nu är jag i v 30, dvs ca 2 mån kvar och får inte sova alls längre. Jag börjar bli desperat! Har den senaste veckan bara sovit 2-3 timmar per natt, den här natten fick jag nog ihop 2 timmar totalt på alla små tupplurar av ren utmattning.

Vad jag redan gör är:

• promenad på ca 40 min(foglossning gör att jag inte kan gå särskilt länge)och försöker göra 10-15 min yoga. Jag har redan två barn varav en är en aktiv åttaåring så rörelse i nån form kommer av sig självt för det mesta...
  • Stretchar underbenen på kvällarna i tv soffan.
  • Använder stödstrumpor
  • Äter maxdos magnesium(+ multivitaminer för gravida, järn och omega 3).
  • Dricker ordentligt med vatten(och äter massor av is för det är helt plötsligt det godaste som finns!).
  • Maken masserar fötter och vader varenda kväll i minst 30 min.
  • Högläge så fort det bara går.
  • Svalt sovrum+sover med fötterna utanför täcket trots att monstret under sängen kan ta dom då😵
  • Försöker hålla nere sockerintaget.
Och trots allt det här får jag alltså knappt en blund. Jag håller på att bli tokig. Imorgon ska jag ringa MVC och be om en tid till deras läkare men mitt googlande har gett mig att det inte finns mycket att göra rent medicinskt. Utan det som gäller är livsstilsförändringar vilka jag redan gjort.

Någon som har nåt tips?
Som förstår vad jag menar när jag påstår att jag i nättras var nära att fasen klösa av benen mot att få sova?
Hopp?
Får jag inte sova inatt så åker jag nog till akuten, så desperat känner jag mig. Jag ligger ju där i min sköna säng, nöjd och glad. Härligt trött och har längtat efter att få krypa ner och sova. Ögonlocken är blytunga och sen - en liten "myra" kilar över ena foten. Och en till. En till. En till. Tills hela fötterna, vaderna - ja ända upp till låren kryper - ilar, rycker, pirrar. Jag vill bara få sova...
Brist på järn och B-vitamin kan ge krypningar i benen. Det är ju rätt vanligt med järnbrist vid graviditet.

Brist på järn och B-vitamin kan ge krypningar i benen. Det är ju rätt vanligt med järnbrist vid graviditet.
Äter järntabletter sedan flera månader tillbaka då prover visade på låga värden. Senaste 2 provtagningar har det legat fint dock😊
Ska kolla innehållet i multivitaminerna men b-vitamin lär finnas där. Ska fråga mvc när jag ringer imorgon också om jag får ta extra av det.

Vissa kan bli hjälpta av att värma fötterna.
Jag har också problem med myrkrypningar i perioder och det suger.

Vissa kan bli hjälpta av att värma fötterna.
Jag har också problem med myrkrypningar i perioder och det suger.
För mig gör värme att det blir värre. Kanske för att jag är så varm av mig själv...
Kyla har funkat dock. Använde kylgel på benen innan graviditeten men det fick jag inte sen.
Har provat frysklampar men det blir så meckigt när jag ska vända mig. Har smärta i höfterna pga utslitna ligament så jag måste vända mig ca var 20 min tills jag somnar. Då verkar jag kunna sova igenom det för det mesta. Smärtan alltså. Men inte krypningarna. Eller att bebisen där inne lever om vilket också väcker mig. Ihop med 2-4 besök på toa varje natt. Vilket inte var nåt problem innan krypningarna eskalerade.
Då gick jag upp och åt/kissade och raka vägen i säng och däckade igen. Nu går det ju inte. Eller ja, det går inte att somna alls...

Jag har samma som du, oftast hjälper det att ha dem utanför täcket. Ibland brukar jag gå upp och duscha dem riktigt kallt (nästan så känseln försvinner).

Har full sympati för dig, är en vidrig känsla!

Har du kollat på någon variant av kylande strumpor?

För mig kan det förebygga lite att kyla benen ordentligt med kallvatten innan jag går och lägger mig. Allra bäst har det varit med en stund i ett kallt bad, men även att spola med så kallt vatten jag bara klarar gör skillnad. Kylmatta för hundar använder jag sommartid.

Har du rätt typ av magnesiumtillskott? Det kan vara värt att testa en annan sort annars.

Svårt för mig att riktigt ge tips eftersom du är gravid och jag får ta rätt tunga mediciner för att få sova men för mig gör magnesium allting värre. Däremot behöver jag folsyra (äter alltid trots att jag inte är gravid eller har brist) och järn. En annan sak kan va att helt enkelt ändra din dyngsrytm.. RLS kan klockan säger många.. runt 4-5 på morgonen avtar det oftast.

Jag har samma som du, oftast hjälper det att ha dem utanför täcket. Ibland brukar jag gå upp och duscha dem riktigt kallt (nästan så känseln försvinner).

Har full sympati för dig, är en vidrig känsla!

Har du kollat på någon variant av kylande strumpor?
Visste inte att kylande strumpor fanns. Ska kolla det, tack!
Ja alltså jag förstår om det finns folk som faktiskt gett sig på att kapa av benen tillslut förr i tiden. Det är helt galet för det går verkligen inte att somna fast man är helt slut.

För mig kan det förebygga lite att kyla benen ordentligt med kallvatten innan jag går och lägger mig. Allra bäst har det varit med en stund i ett kallt bad, men även att spola med så kallt vatten jag bara klarar gör skillnad. Kylmatta för hundar använder jag sommartid.

Har du rätt typ av magnesiumtillskott? Det kan vara värt att testa en annan sort annars.
Ska testa kallt bad/dusch. Kanske kan jag göra nån sorts kyldyna av frysklampar som benen får ligga på.

Brist på B12 gav mig ordentligt med kryp och pirr i benen. Fick tillslut och gå få injektioner för att bli av med det. Nu äter jag B12 tillskott regelbundet för att slippa det.
Ska fråga om prover för det och om jag får äta extra. Multivitaminerna innehåller B6, B12, B 1 och B2 iaf men inte hela rekommenderarade dagsintaget.

Svårt för mig att riktigt ge tips eftersom du är gravid och jag får ta rätt tunga mediciner för att få sova men för mig gör magnesium allting värre. Däremot behöver jag folsyra (äter alltid trots att jag inte är gravid eller har brist) och järn. En annan sak kan va att helt enkelt ändra din dyngsrytm.. RLS kan klockan säger många.. runt 4-5 på morgonen avtar det oftast.
Ska ta med tanken om kanske mer folsyra, järnet ska ligga bra nu sa barnmorskan sist.
Magnesium gjorde susen tidigare, 3 dagar med maxdos fick krypet att försvinna helt.

Det där med "kan klockan" stämmer! Det börjar ofelbart vid kl 20 nånting, pausar lite kring 23 och börjar om vid 00. Sen håller det på till ca 6 på morgonen.
Kan inte vända dygnet tyvärr då jag redan har två barn(och studier)att anpassa mig efter men idén var god ändå!

Åh vad jag lider med dig, jag hade samma min första graviditet och det var verkligen vidrigt! :( Till andra gången läste jag på ordentligt och jag vet inte om det var en slump men det var betydligt mildare då. Jag gjorde följande:

1. HÖG dos magnesium, dvs högre än det står på förpackningen. Googlade mig fram till hur mycket jag kunde ta utan risk, har dessvärre inte kvar resultatet av denna googling.
2. Stretcha vaderna varje dag i olika vinklar.
3. Tåhävningar! Även detta varje dag, och då excentriska dvs på en upphöjning typ trappsteg.

Hoppas verkligen du hittar någonting som hjälper!

Åh vad jag lider med dig, jag hade samma min första graviditet och det var verkligen vidrigt! :( Till andra gången läste jag på ordentligt och jag vet inte om det var en slump men det var betydligt mildare då. Jag gjorde följande:

1. HÖG dos magnesium, dvs högre än det står på förpackningen. Googlade mig fram till hur mycket jag kunde ta utan risk, har dessvärre inte kvar resultatet av denna googling.
2. Stretcha vaderna varje dag i olika vinklar.
3. Tåhävningar! Även detta varje dag, och då excentriska dvs på en upphöjning typ trappsteg.

Hoppas verkligen du hittar någonting som hjälper!
Jag hade det också första graviditeten men då hjälpte det att äta magnesium tillskott. Och har gjort nu med, fram till denna vecka...

Men det känns lite mindre lockande att gå ut i vedboden efter yxan nu när jag har ett par saker till att prova. Ska rådfråga barnmorskan imorgon om B vitamin, folsyra och magnesium. Och jag ska fixa nån sorts kyldyna. Tåhävningar ska göras och jag ska stretcha flera gånger om dagen istället för bara på kvällen.
Tack för er input allihop!

Nu var jag inte gravid när jag hade problem med myrkryp i benen men för mig gjorde det underverk att ligga på spikmatta. Oklart varför det hjälpte mig så effektivt men jag la iallafall spikmattan i sängen (dvs det gör inte speciellt ont att ligga på den eftersom underlaget är lite mjukt) och placerade den lågt så att rumpan och början av låren låg på mattan.
Det kanske var högst individuellt och något som absolut inte funkar för andra men jag sov på spikmatta under en lång tid (slängde bort den halvt i sömnen när jag somnat).

Som sagt, kanske bara var ren tur att det funkade för mig men ville iallafall nämna det. Är en vidrig känsla som kan driva en människa till vansinne!

Nu var jag inte gravid när jag hade problem med myrkryp i benen men för mig gjorde det underverk att ligga på spikmatta. Oklart varför det hjälpte mig så effektivt men jag la iallafall spikmattan i sängen (dvs det gör inte speciellt ont att ligga på den eftersom underlaget är lite mjukt) och placerade den lågt så att rumpan och början av låren låg på mattan.
Det kanske var högst individuellt och något som absolut inte funkar för andra men jag sov på spikmatta under en lång tid (slängde bort den halvt i sömnen när jag somnat).

Som sagt, kanske bara var ren tur att det funkade för mig men ville iallafall nämna det. Är en vidrig känsla som kan driva en människa till vansinne!
Lägger det på listan. Känns så mycket bättre bara av att ha saker att prova som kanske hjälper. Tack så mycket!

Jag fick väldiga myrkrypningar av magnesium, fast i armarna. Fick sluta med det. För mig funkar det bara att somna sittandes när jag har myrkrypningar, vet inte varför.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 977
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 263
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Efter att ha blivit skrämd av min egen spegelbild för andra gången idag så börjar jag inse att jag nog är ganska sliten :cry: De...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 940
Senast: LindgrenV
·
Övr. Katt Jag har två sphynxar, skaffade dom tillsammans med mitt ex. Jag älskar katterna, har alltid gjort. Dom har varit som mina bebisar. Vi...
Svar
13
· Visningar
2 980
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka