Krut(knoppar)

K

Krut920905

Hej min foderhäst har fullt med knoppar över hela kroppen jag hoppas de går bort sedan men jag vet inte om några har gått bort ännu:confused: enligt min moster har några gått bra men hurså tror ni det kan vara fodret för han fick nästan för mycket foder i sig och en viss tid körde de med mycket soja och korn
tacksam för svar

Sv: Krut(knoppar)

Krut har nog våtexsem/regnskållor, det är p.g.a. bakterie/svamp inte foder. Tvätta honom med Hexocilschampo som finns på Granngården.

Fast han har som små knoppsår istället och jag tror nog inte han har det där för att det är lite bättre nu med såren känns det som nu när vi minkskat ner för han fick typ mycket korn & alla tål ju inte det och så fick han typ 10 vanligt foder på dan och mycket hö så det kan nog vara fodret men annars jag ska se om det går över sedan provar jag det du sa

Fast man får inte krustor i pälsen av foder. Inte sådana som jag vet att du menar. Foderknutor ser annorlunda ut och är mer knölar på ryggen enbart och kan uppstå av protein.
Det Krut har är med största sannorlikhet våtexem.

Angående foder så är han en stor häst som har svårt att hålla hull och behöver mycket mat.

:bow: Tack för svren!!

Jo han är stor, hur visst d u det?
Och han får massor av mat fri tillgång på hösilage...kommer att gå över till fibergi tillsamms med hösilaget. men vi har tagit bort korn o soja ur hans foderstat då det kan sätta sej på kroppen i form av gallor, utslag och dyl .. ¨(inte på alla hästar, men vissa är ju känsligare) och när de bara står så är risken stor tyvärr, ville prova iallafall om det kunde vara det.. har fått det förklarat av min stallvärdinna nu som gått en hel del foderkurser osv..och han är mycket bättre nu!!! :D Så det har ju gett resultat. Sen kan det även vara det du påstår, det har jum regnat en hel del i år..tack för svaret!!!:bow: :banana:

Min stallvärdinna förklarade det såhär : för mkt proetin vitamin kan ge proetinförgiftning och rids de inte osv.. så måste de göra av det någonstans och då går det ut genom kroppen (som när vi får finnar) vid dålig mat tex.

Får de för mycket så kan de helt enkelt ändå inte ta upp allt...och tillgodogör sej det inte ..utan det försvinner ut genom hud osv..vilket inte är så bra..

Hej!

Kan mycket väl vara foder utslag, vissa hästar är känsliga för vissa foder.. regnskållor har jag hört talas om men blir han bättre nu kan det mycket väl vara fodret.. som ovanstående säger prova att tvätta med hexocil.. Lycka till..:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka