Krubbitning?

N

Nickan

Vi har fått in en häst i stallet som visat sig vara krubbitare...
Vad kan hända när han kommer in på stall? Hur reagerar andra hästarna? Kan dom ta efter beteendet?

Berätta gärna allt ni vet om krubbitare! (konsekvenserna för hästen som krubbiter an ni utelämna)

Är aningens orolig för min unghäst som gärna apar efter :crazy:

Bör jag vara det?

jag känner en ridskolehäst som är krubbitare - var det redan som privathäst så det har inget med ridskolan att göra. Han är den enda som är krubbitare, ingen annan har blivit "smittad". Det spelar ingen roll hur "stimulerad" han blir han biter iallafall, både ute och inne. Går han ute i en hage med trästaket så biter han på det annars hittar han alltid något att bita emnot.

jag kan inte svara på att din unghäst kommer att ta efter, men min erfarenhet är att det inte nödvänsigtis måste bli så.

Jag har delat stall i 3 år med en häst som är krubbitare, dock ej med rem.

Min är också lite så att han tar efter. Det enda jag kunde se endast en gång, var att när den andra hästen bet så satte min tänderna över boxdörren... sedan hände inget mer. Såg ut som han inte visst vad som skulle göras härnäst.

Jag var aldrig orolig över att min skulle börja. Jag tror det är något som börjas tidigt i ålder och inget som en äldre (5 år ----) häst börjar med utan orsak (som att stå granne med en KB).

vi hade en ponny som var krubbitare... När han kom till oss var han en riktig krubbis.. och även luftsnappare.. vi började rida honom och jobba honom och han var ute i hagen långa dagar och efter några månader så slutade han att krubbita! Han var helt enkelt understimmulerad! uttråkad!
Ge hästen nått att göra och långa utevistelser i hagen så ska nog beteendet minska.. :)

Min häst är krubbitare och var det när han kom. Han står i ett stort stallmed ca 50 hästar och på 3 år har inte "smitat" någon. Pratatde med Vet som sa att det är en myt att det smittar, han jämnförde det med nagelbitning. Himla svårt att sluta med men det smittar inte :D En häst måste vara väldigt understimulerad för att ta efter sådana olater.

Min erfarenhet är att krubbbitningen kan "smitta" om man har en häst som gärna härmar. Vår första ponny krubbbet och snappade luft efter kraftfoder eller godis. Alltså inte resten av dagen. Gick dessutom i hage stor del av dagen. Vår nya ponny tog efter beteendet efter bara någon månad men sedan efter att ha smort in boxväggar så slutade han. Nu efter över ett år har han börjat igen. Trots att han går ute ihagen mesta delen av dagen. Han kan även stå och bita i sin kompis täcke i hagen och snappa luft! Nu haar vi dock bara tre boxar i vårt stall så det kanske också gör att de lättare tar efter varandras beteende.

min häst e krubbitare!!
krubbitning e en beteende-störning, i brist på bättre ordförråd-en psykisk grej.
precis som du inte kan bli smittad med torg-skräck el. likn. kan inte hästar smittas av krubbitning!!!

de kan dock (som ngn skrev) prova att bita tag i ngt, men fattar oftast inte grejen med det och gör det inte igen.
(det kan finnas undantag)

Jaha...tack allihopa för att ni berättat om era egna erfarenheter.

Grannhästen (som förövrigt bara lånar boxen över sommaren och är 12) stog igår och försökte bita i krubban :crazy: hon tröck ner krubban men eftersom det nu sitter en löstagbar så studsade den av.

Hästen ifråga har ingenting att bita på i boxen just nu. Vi har tagit bort vattenhinken från specialhållaren så den åker iväg om han börjar, löstagbar krubba mm. Vad gör han då? Jo han snappar i luften :crazy: och hjälp vad det LÅTER!
Ska han stå sådär när han kommer in på stall kommer han ju störa de andra hästarna :(

Brukar det bli en markant skillnad när man sätter på remmen? vet inte varför han står utan egentligen :(

Ge hästen nåt att bita på det lindrar hästens nervositet eller besvär, det är ju därför han gör så där. Det blir bara värre om man hindrar hästen. Det finns dom som forskat på det där och dom tror att det kommer från magen. Rem hjälper inte i längden.

Jo han är fullblod och har gått på täby ett par år därav magproblemen tror jag då han lätt blir rädd :crazy:

Är troligtvis magen, han KAN INTE heller på några sätt gå upp i vikt! (vart på klinik mm enligt ägaren :smirk:) fick tips om ngt preparat som skulle "rensa" hästen?? :confused:

Idag var hovis ute och sa att han bör återlämnas till ägaren (har vart hoss oss 2 veckor) då han har början (?) till Ringkota (?) :crazy:
Dessutom är han öm i senfästerna och har vart ordentligt sjuk för en 7-8 månader sedan (avläste hoven)

Han ska nu återlämnas till ägaren,. så våra problem med honom i stallet är lösta...dock inte för hästen :(

Känns lite jobbigt att lämna tillbaka honom efter bara 2 veckor på prov men vad gör man?? Efter alla år med hästar har jag ALDRIG stött på ngt liknande :cry:

Tack för er hjälp!!

Grannhästen jag berättade om i tidigare inlägg, "snappade" näst intill aldrig när han hade rem.

En fråga: Hindrar inte remmen att luften kommer ner i magen, men inte betendet? Om luft kommer ner så är det väl större risk för kolik? Så har jag förstått det.

Den försvårar beteendet har jag hört. Dessutom så hindrar den luften precis som du säger från att komma ner i magen...

är det farligt för hästen att vara krubbitare?

har en i stallet och jag plågas varje gång de sätter på honom remmen..stackaren.
/jenny

Farligt är det inte , den fixar sina egna endorfiner. Dom behöver han för att lindra nåt obehag eller smärta som ska dövas. Orsaken försvinner inte med remmen.

Sv: Krubbitning?

Nej, det är en myt att krubbitning smittar. Om många hästar i ett stall uppvisar beteendet är det en indikation på att något inte står rätt till i stallmiljön.

Stereotypier uppstår då hästen har ett starkt behov av att utföra ett visst beteende men är hindrad att göra det. I de allra flesta fall beror det på ett otillfredställt födosöksbeteende. Andra faktorer som kan bidra till utvecklande av stereotypier är otillräckligt med utevistelse, för lite kontakt med andra hästar och stress.

När hästen utvecklat en stereotypi är det svårt att få den att sluta. Därför är det bäst att istället förebygga uppkomst, bl.a. genom:
- En foderstat med mycket grovfoder och lite kraftfoder. Kraftfoder bör aldrig ges "ensamt" utan tillsammans med grovfoder.
- Kontakt med andra hästar.
- Mycket utevistelse.

Sv: Krubbitning?

Min svägerskas häst var KB när hon köpte henne men nu när hon bott där ett tag och får gå ut i hagen som hon inte fick förrut så är det MYCKET bättre. Ibland kommer det lite "återfall". Men nu kan hon stå utan rem. Hennes boxgranne har inte tagit efter han bara tittar på henne och ser allmänt konfunderad ut

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka