Krubbitning - funderingar kring boxen

anjescka

Trådstartare
Det är så att min pålle krubbiter inomhus, han började troligtvis med det under karantän vistelsen, han har gjort det ändå sedan han kom, och även under senare delen av karantän tiden enligt stallet han stod i.
Men det i sig tycker jag inte är något problem då jag vet att det inte går att göra så värst mkt åt förutom att förbättra miljön, han går ute minst 12h/dygn och har mkt grovfoder och hästkompisar, men tyvärr blir de ingen större förändring, även om han blivit lite bättre.
Nu är det så att han står i en rätt öppen träbox, och han har börjat "förstöra" ena kanten. dvs när han tar tag med tänderna för stöd så har han grävt upp en rätt präktig grop i träet. Så jag funderar nu på att fästa nåt slags tjockt gummi över kanten, har någon gjort det där ute? Så att han fotfarande kan bita om han vill, men besparar både tänderna och boxen. Förslag? :)

Sv: Krubbitning - funderingar kring boxen

Det är så att min pålle krubbiter inomhus, han började troligtvis med det under karantän vistelsen, han har gjort det ändå sedan han kom, och även under senare delen av karantän tiden enligt stallet han stod i.
Men det i sig tycker jag inte är något problem då jag vet att det inte går att göra så värst mkt åt förutom att förbättra miljön, han går ute minst 12h/dygn och har mkt grovfoder och hästkompisar, men tyvärr blir de ingen större förändring, även om han blivit lite bättre.
Nu är det så att han står i en rätt öppen träbox, och han har börjat "förstöra" ena kanten. dvs när han tar tag med tänderna för stöd så har han grävt upp en rätt präktig grop i träet. Så jag funderar nu på att fästa nåt slags tjockt gummi över kanten, har någon gjort det där ute? Så att han fotfarande kan bita om han vill, men besparar både tänderna och boxen. Förslag? :)

Det föreslog vår etoloiföreläsare på SLU också att man kan göra, så varför inte? När hästar väl har börjat krubbita kan det vara svårt att få dem att sluta, men som du säger, mycket grovfoder och lång utevistelse minskar i alla fall beteendet. Byte av box funkar ibland.

Ja jag tycker mig ha läst nånstans här på buke om en tjej som satte gummi, jag vill ju inte hindra honom med tex en rem men samtidigt vill jag spara både på hans tänder och på den stackars boxen ;) är det nån som vet hur man ska gå tillväga/material?

vet dom som använt sådana svarta plaströr som man har runt ledningar man gräver ner. vi har alltid haft vinkeljärn på kanterna (även hästar som inte krubbiter kan ju gnaga sönder rätt duktigt.)

Ja alltså jag vågar inte sätta plåt, då han biter så mkt, men funderar på nån slags tjock gummilist/matta som täcker hela kanten, inga förlslag på hur man kan fästa den? :)

I samband med att jag sålde min gamla häst så började hon väva och då hittade jag en superintressant studie om sådana beteenden. Vävning, krubbitning är alla sterietypier.. eller va 17 de va de kallades.. det var ett tag sedan nu :angel:

Hur som helst, så förtom just det du beskriver, att ha mycket utevistelse, mycket grovfoder osv osv är jätte bra saker att göra, för det hästen helt enkelt saknar är att kunna följa sina naturliga instinkter.
Något som också var väldigt intressant, var att forskning visat, att när hästarna väl väver, eller grubbiter, så behöver de inte vara nämnvärt stressade. De är givetvis stressade innan, det är ju det som frambringar beteendet från första början, men när de väl väver, eller krubbiter så är de inte stressade. Det gjordes dessutom tester som visade att stressnivån ökade rejält när man hindrade hästarna från att utföra dessa stressbeteenden. Det kan vara intressant att tänka på.

Hur ser hästens hage ut? Har den några kompisar? Sysselsättning?
Hur ser rutinerna ut? Vissa hästar funkar bättre med att INTE ha fasta rutiner, för då slutar de gå och vänta på att något ska hända, och andra funkar bättre med fasta rutiner.
Har du någon möjlighet att sätta in några leksaker eller liknande i boxen? Kanske en grangren, en upp och nervänd PETflaska med morrotsskivor i som den kan försöka få ut?

Nu har inte jag kvar länken till arbetet jag läste om allt detta, men jag hittade det när jag sökte på vävning på SLU, kan absolut rekomendera det.

Ja jag har försökt läsa många avhandlingar och studier om krubbitning, och har försökt anpassa efter det, men tyvärr kan han inte gå med de andra hästarna än, då han är rätt ny på gården. Men hoppas att han framöver kan få gå ihop med hans granne. Vi har väldigt fasta rutiner i stallet och jag hoppas han mår bättre av det, då han inte mådde särskilt bra utan rutiner på förra stället :)
Jag är väl mest oroad över hans tänder när han biter så mkt, men jag har kollat lite på en slags gummimatta, och kanske sätta den över kanten och fästa "under" kanterna på träet om ni förstår :p

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Jag hjälper till i ett stall där det är ett 9-årigt sto som krubbiter. Hon gjorde det redan när ägaren köpte henne. Innan stod hon...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: kopparberg
·
Träning Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
31 304
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka