Krubbitare...

N

NoWay

Ska efter nyår få hem min poa eller ja den är inte min ännu men vi ska köpa den så...
Iallafall så är hon krubbitare, mina funderingar är då följande;
Räcker det med krubbitarrem eller minskar det bara krubbitandet?
Om det bara minskar ska jag köpa te.x. Windor crubnix?

Räcker detta eller kommer hästen fortsätta trots krubbitarrem och/eller crubnix? :D

Sv: Krubbitare...

Det beror väl på varför hästen krubbiter.

Det bästa är ju att försöka "få bort" (minska) problemet genom ex mer utevistelse eller grovfoder och en lugn miljö.

Jo det är ju det bästa men det lär ju inte hända över en natt direkt, jag tror ju inte heller att dom jag ska hyra stallplats kommer att uppskatta om te.x. krubba, staket och boxinredning är sönderbiten...
Någon som kan svara på mina frågor? ;P

Räcker det med krubbitarrem eller minskar det bara krubbitandet?
Om det bara minskar ska jag köpa te.x. Windor crubnix?

Räcker detta eller kommer hästen fortsätta trots krubbitarrem och/eller crubnix?

tror det beror på hur allvarlig krubbitning är om de slutar helt med krubbitarrem eller inte. skulle nog satsa på och låta hästen stå ute så mkt som möjligt och ge fri tillgång på grovfoder, gärna lösdrift...

Jag skulle inte ens köpa en häst med såna problem, du köper dig bekymmer.
Har du TUR så kan miljön förändra hsäten, men de flesta har inte sån tur.

På många hästar som får krubbitarrem så tar sig problemen ut på annat sätt.
Krubbitning är en stress relaterad grej, och hästen mår väldigt dåligt om den inte kan utföra krubbitningen.

Jag tycker att du ska se till att hästen får vara ute så mycket så möjligt, fri tillgång på hö, lugn och ro och sätt dit en extra planka på boxdörren så att inte dörren blir sönderbiten.
Krubba kan du köpa en ny senare.

Jag hade nog funderat mer än en gång innan jag köpt en häst som krubbiter.

Krubbitningen är ju inte bara det du ser utan stress inom hästen.

Detdär varierar från pålle till pålle. Min pålle är krubbitare, men med rem försöker han inte ens. Jag behöver inte ens spänna remmen särskilt hårt :)

Jag har honom ute dygnet runt just nu, men till vintern kommer han gå in på natten. Då har han fulla boxen med halm för att ha ngt att plocka med samt att jag hänger in lite leksaker att syselsätta sig med. Remmen tar jag inte av honom alls, men jag ser noga till att han inte får skav av den.

Min väninna hade däremot en ponny i många år som var en inbiten krubbitare. Det spelade ingen roll om man hade rem eller ej, han tog stöd mot ALLT han kunde hitta. Boxen hittade han alltid NGN kant han kunde ta stöd mot och krubba var inte en att tänka på. I hagen gav han sig på stolparna så att till slut lossnade de och han promenerade lugnt ut.

Så det finns nog lika många variationer på krubbitining som det finns krubbitare. Man får bedöma individen, inte "olaten" :)

Har en häst som krubbiter lite grand, eller knappt alls nu förtiden. Det som fungerat bäst att kleta på så att hon inte biter för min häst är faktiskt windsor hovfett. Jag har provat det mesta antikrubbit jag har hittat och det har inte fungerat så bra, även tjära, men hovfettet verkar det som om hon bara inte kan med så det brukar jag kleta på på lämpliga ställen.

Jag har plockat ner krubba och vattenhink och har det på golvet istället, då krubbiter hon inte. Hon har alltid gott om grovfoder och står på halm. Då jag sett henne krubbita på senaste tid är i hagen när det har varit allt för mycket knott, så då har hon varit stressad. På med lämpligt täcke bara så är det löst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 840
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka