Krubbitare

L

Lantlolla

Hejsan, sen jag köpt min häst, vilket är snart tre eller fyra år sedan, tre blir de nog, så har han börjat äta på inredning. Och nu har han flyttat till ett nytt stall, hos min granne, och de är inte så glada för att han äter på inredningen som är relativt nytt och reparerat. Någon som har några tips på hur jag ska få honom att sluta ?
De har satt små metallbläck på hörnor av stolpar osv, men då börjar han på nån annan kant där han kommer åt, och de vill inte sätta sånt över hela stallet bara för at than inte ska bita. Jag måste kunna få honom att sluta, snälla hjälp mig !!!! Det är akut !
 
Sv: Krubbitare

kleta på t ex crib-halt. eller crub-nix på väggarna. Finns att köpa i vilken hästsport affär som helst. Det smakar pyton för hästarna och är färglöst och luktlöst. Tjära funkar också men det blir fula märken på väggarna. Men om din häst gnager på boxinredningen är han gnagare och inte krubbitare, krubbitare är något annat det.
 
Sv: Krubbitare

Haha okej, då ber jag om ursäkt för mitt fel, hoppas jag får mer hjälp, kan de hela bero på att de kliar i hans tänder, trots att han är 18 år ?
 
Sv: Krubbitare

Dels så kan det ha blivit en ovana för att han har fått hålla på så länge. Dels kan det vara att han har för lite att göra i boxen och/eller står inne för länge och har tråkigt.
Om han inte står på halm så prova det eller ge honom mer hö/ensilage så att han stå och pilla i det när han är inne.

Har det blivit en ovana kan det vara jättesvårt att få slut på det, precis som alla andra ovanor. Både hos människor och hästar. Men kliar i tänderna gör det nog inte, men skadar inte att få det kollat av veterinär ändå. Träätandet kan göra att tänderna behöver raspas oftare.
 
Sv: Krubbitare

Biter han på inredningen eller är han krubbitare? Om han tuggar trä så klä kanterna med plåt eller lärkträ. Börj*s har en kanon sparay som man sprayar på annars. Dun funkar kanon.
 
Sv: Krubbitare

har du möjlighet att få tag i asp:d så kan du sätta in det i boxen
funkade på min häst
 
Sv: Krubbitare

Ett trädslag, precis som björk, lönn etc.

Aldrig hört talesättet "darra som ett asplöv"? Man känner igen aspen på deras ganska runda blad som snurrar/fladdrar när det blåser.
 
Sv: Krubbitare

min sessa gnager oxå på inredningen i perioder.. tyvärr

mest när hon blir rastlös o man kanske inte hunnit rida som man ska.. sorry..

för mig funkar det med cribox-amakar pyton!! o att alltid ha en halm kaka i boxen o tugga på. Nu när det har varit juletider har hon fått granris..mmm det har hon ätit upp till sista barret!!:d
 
Sv: Krubbitare

Hejsan jag köpte ngn grej ifrån b*rjes, och nu har han inte bitit på länge, i förra stallet så va de en häst som lärde honom att bita, så skyller väl mest på den fjollan, men nu är de lugnt, o under jul fick han några granris, som han bet på o slängde i bajset :( haha, men tack för tipsen!!
Och tack för hjälpen !
Btw, jag tror med de har ltie med att min krake varit rastlös, han trampar fortf sönder allt bajs om nätterna, men det blir med bättre om man rider lite, (har inte haft sadel, men nu har jag entligen hittat en).
Tack igen! Mvh Marica
 
Sv: Krubbitare

Köp anti-bit medel, & så smörjer du det på allt hon bitter på. Har själv smakat på det & det sitter i LÄNGE, den smaken glömmer man inte! Annat tips är krubbitarrem, men jag föredrar anti-bit medlet :)
 
Sv: Krubbitare

Vi hade problem med Zolovår förut att han bet på krubban, men vi plockade bort krubban och ger han mer hö på natten så han har något att göra, du kan kanske köpa/göra en leksak till din häst?
 
Sv: Krubbitare

ålder har väla inget med krubbitning att göra.
prova crub mix eller liknande medel, men inte för att jag tror det hjälper i löängden hästen blir van smaken och fortsätter, hmm sen har du krubbbitar rem men försiktig så hästen ej får sår efter remmen, hemma i vårt stall har vi järnskott på stolpar osv på alla ställen dår hon kan tänkas komma åt, sedan satt in en björk bit som hon kan tugga på on hon lär göra det
 
Sv: Krubbitare

Hur mycket stimulans får din häst? Är han ute tillräckligt? Med tillräcklig menar jag dagligen 6-8 timmar i hyfsat stora hagar med hästkompisar? Får han nog med grovfoder ( halm och hö)? En häst som krubbiter eller ganger behöver i regel få i princip fri tillgång till grovfoder. Får han motion via ridnig, körning, tömkörning?
Jag har själv en häst som är krubbitare och där krubbitningen nog hade varit ett stort problem om inte stimulansen varit tillräcklig!
 
Sv: Krubbitare

Hejsan, det enda som är lite dåligt nu är väl ridningen, är så halt, så väntar på lite snö så man kan ut o rida (ingen tillgång till ridhus).
Utöver de så är han ute från 6 på morgonen till halv nio - tio på kvällen (beroende på väder), utomhus får de inte fri tillgång , men mat utomhus minst två gånger om dagen (och då en bale), är en shettis som går med han o den andra pållen som inte ska ha så mycke, annars skulle de fått en ensilagebale ute. Inne får han hö, och mest ensilage så att han inte hinner äta upp allt.
Han har inte bitit sen ajg smört på nån äcklig gegga Crid-halt lr ngt, där han bitit innan, men ute om han får chansen så tror jag han står o biter endel.
 
Sv: Krubbitare

Krubbitning är kronisk och det spelar ingen roll hur bra hästen mår, krubbiter han så kommer han alltid att göra detta. Prova en amerikansk krubbitarrem, den är effektiv.
 
Sv: Krubbitare

Det verkar nog som om det du får göra är att smörja eller sätta ngn form av skydd på träet. Din häst har nog helt enkelt kommit på att det rätt gott att gnaga .... Jag har en häst som suttar på sin tunga -det är ju inget problem för mig men uppenbarligen ngt som han tycker är gott ... Han står med dubbelvikt tunga och suger med inåtvänd blick ....
Angående krubbitning så håller jag med om att det är kroniskt " en gång krubbitare - alltid krubbitare" MEN jag är övertygad om att min andra häst ( som jag haft i 18 år ) hade krubbitit mycket mer än vad han gör (5-6 gånger precis efter det att han fått kraftfoder ) om han inte fått mycket sysselsättning och grovfoder! Som det är nu behöver han ingen rem vare sig ute eller inne.
 
Sv: Krubbitare

Min häst gnager inte så mycket nu längre. däremot är han lite hårdhänt när han äter, eller så har han gått emot krubban med baken så den spruckit på mitten haha :P.
Han höll inte på med gnagning eller liknande förens vi fick honom. eller ett halv år efter de då hästen i boxen jämte hade den ovan, o hästkrakar lär sig ju utav varandra, så där va de kört för min del.
Men nsålänge har han hållt sig, vet inte vad de gör nere i skogen på träden.. men vi får la se.
 
Sv: Krubbitare

aktivera låter det mera som om u skulle göra med hästen intebara rida ta promenader i grimskaft , longera bara kela å rykta honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 156
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 400
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp