krubbbitning

S

Sellan

min häst har "alltid" krubbitit, även när han gått på bete dygnet runt så har han bitit på träd/andra hästar/staketstolpar mm.
nu när vi flyttat till ett nytt stall så har han hittat en "metallkant" han börjat bita på, och hans tänder börjar att sakta men säkert "slipas ned". tyvärr finns det inget att hänga för så han inte når den biten (sitter ihop med boxgallret).
Han går i hagen med kompis mellan 7-8på morgonen tills runt 6tiden på kvällen, han rids tills han är "slut", han har haft pinnar mm inne i boxen osv men det har aldrig avtagit.. han har ALLTID massor med mat inne i boxen, så hungrig är han inte, det är inte mkt spring i stallet heller då det är ett privatstall..

någon som kan ett hemmagjort recept på "anti krubbit" som inte består av tjära? alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: krubbbitning

Krubbitning är kroniskt och det spelar ingen roll hur bra hästen mår eller har det så kommer han alltid att krubbita. Det ända jag kan föreslå är en amerikansk krubbitarrem. Den är lite annorlunda och fungerar väldigt effektivt.
 
Sv: krubbbitning

hur ser en sådan ut?

när han hade en vanlig krubbitar rem blev han "manisk" och bet på allt och alla.
han har fått hållt på så mkt han velat förut, men nu håller hans tänder på att gå sönder å behöver en "lösning" fort...
finns ju "munkorg" men tycker det verkar lite hemskt att ha en sådan "jämt" när han är innomhus..
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 936
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Muninna
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp