Krubb bitande häst...

O

Orvar

.. vad gör man åt det egetligen? Jag vet att det inte finns jättemycket att göra, men vad gör du? Vad har du för tips?

Vet man vad det beror på egentligen? Vad beror detta kortsagt underliga beteende på?

Sv: Krubb bitande häst...

Det finns inte så mycket man kan göra, det är ju en beetendestörning.

Jag har en krubbitare hemma och på henne använder jag krubbitar rem vilket funkar bra:)

Hon är ute 10 - 15 timmar om dagen, hon har alltid hö att knappra på...hon rids dagligen...så hon är inte rastlös iaf.

Menar du krubbitning som käka trä, så kan extra protein hjälpa tex foderjäst. Menar du luftsugning så är det ju en beteendestörning som topnotch säger, och inte så mycket att göra. Rem,nåt att pyssla med, tillräckligt med hö. Men när störningen satt sig så verkar den vara där för gott tyvärr.

På min pålle tog jag bort krubban. Fick äta ur hink. Ett tag bet han på box dörren oxå men då kleta jag på crub nix. Han slutade helt efter typ 3-4 mån. Sen fick han mer utevistelse i hagen, mycket uteritter och sånt. Så han inte skulle tycka livet var piss tråkigt, som han tyckte då jag köpte honom. Så på min var det bara för att han var uttråkad. Gammal ridskole häst.

Men det kanske bara funkar på min då alla hästar är olika. Men jag har bevis i min häst att det går att få bort.

P.S innan jag köpte honom hade han bitit nästan konstant i fyra år då han stod inne..

Lycka till!!!

Hur ser era krubb bitande hästar ut i munnen? Jag tänker främst på deras tänder? Jag vet en häst i min närhet som har ganska defekta tä'nder fram.. vad gör man?

min har som tur är inga defekta tänder... men det ända man kan göra är nog att tandläkaren kollar å ser om det går att fixa... Har hört om hästar som inte har alla framtänder men dom klarar sig ändå...

Lycka till...

Hästen som jag talar om har liksom slipa ner sina själv genom att krubbita. Men det är på utsidan, de ser normala ut på insidan så att säga! Men det är obehagligt tycker jag. Är orolig...

Menar du krubbitning: biter på inredningen eller luftsnappare: sväljer luft?:confused: Det är 2 helt skilda beteenden.

Jag hade en luftsnappare och där var det enbart krubbitarrem som gällde, han var så inrutad i sitt beteende så han stod och drog luft på allt han kunde hitta, stolp i hagen, stubbar.... ja allt. Det enda som hjälpte var remmen:(

Det e inte roligt att behöva ha remmen på dom mest hela tiden.

börja med att hästen får vara ute så mycket som möjligt och att hålla sig sysselsatt med hö, kvistar trän och pilla med.

Jag har haft en krubbitare i 5 år nu, han biter väldigt mycket inne, rem fungerade lite men efter en broddskada i halsen kan jag inte använda den så jag har prövat mig fram och nu använder jag sambalolek på allt i boxen oxh han biter inte där jag smörjt. prova det.
När det gäller tänderna kolla dom längre bak då dom kan slippa dom snett där och det kan bli stora problem framöver.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, huruvida man ska använda rem eller inte har ju diskuterats ganska frenetiskt. Några upplever att den fungerar bra, andra menar att den bara förvärrar beteendet. Jag har läst i ett hästmagasin (vågar inte riktigt säga vilket) att det bästa man kan göra i stallet är att klå in alla kanter med mjukt gummi så att hästen inte förstör sina tänder när den tar stöd mot kanterna. I övrigt ska hästen, som många redan nämnt, ha något att göra hela tiden och mycket utevistelse.

Jag har fått lära mig att den bästa medicinen för krubbitare (och många andra beteendestörningar) är mycket utevistelse och mycket stråfoder så att hästen har att göra när den står inne.

Det finns mycket att göra ! tillexempel rem ! , som man sttter på dom det brukar funka bra :) , elrså är det så at istället för att smälla till hästen lite löst någa gånger så smäller du till den inte hårt:O utan löst men endå så att den känenr !, jag kan iten göra det för jag är en sån djurälskare!!: O , kmen ag var tvungen en gång! nu biter han aldrig mer han står och väntar på att han ska få sin mat =)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama