Molin

Trådstartare
Hejsan!

Jag har inte studerat denna ponny så fasligt förens ett tag tillbaka (Hon är dräktig och kan föla när som). Men upptäckte för ett tag sedan att hon har en relativt hård upphöjning bak mot korset, man ser det lite på denna bilden nedan.

Vad tror ni? Är det karprygg hon har? Isåfall är det mycket lr lite? Tänkte på ridning osv..

Sonja.jpg

Sv: Krprygg?

Min häst blev karpryggig pga en låsning i ländryggen. Karpryggen lade sig efter några behandlingar (kiropraktiska och antiinflammatoriska) och nu känns bara små, svaga upphöjningar på tornutskotten. Tog ett antal månader.

Jag antar att om man inte hade åtgärdat skadan så hade det sett ut sådär när det blivit kroniskt.

Så du anser att hon har karprygg? Jag tycker det känns tydligt en upphöjning, den är dock ganska bred och går bak en bit. Ska ta bild imorgon (Nu har hon fält en del) så man kanske ser bättre då.

Vet sa dock ej något när han vet.besikta henne, är det inget som skulle tas upp? Han kanske inte la märke till det eftersom hon var en ullboll just då. Jag märkte det inte förens ett tag sedan när hon hade fällt en del, men samtidigt hade jag inte undersökt henne så mycket innan heller.

Svårt att säga om hästen har karprygg eller inte pga all päls, men jag tycker inte det ser ut som om den har det

Ok, jag ska försöka se om jag ev kan få en bättre bild idag av henne och den där upphöjningen. Den känns dock konstig enligt mig. Men det kanske är normalt?

Aldrig känt så på en häst/ponny iaf.. Något måste det vara tycker jag..

Hon är "karpryggig".

Orsaken till det kan väl vara olika, dels medfödd missbildning, men också pga skada.

Oavsett är det oftast inget positivt även om en karpryggig häst kan fungera väl i många år också. En karpryggig häst får oftare ryggproblem än en utan så att säga.
Kommer sig karpryggen av en skada, så som jag beskrev min häst i ovan inlägg, kan det vara åtgärdbart.

Okey då förstår jag.

Givetvis glömde jag fota den lilla. Men jämförde mellan korsningsponnyn och shettisen och korsningsponnyn har inte sådär alls så jag måste hålla mig kvar vid karprygig, och du har nog rätt med.

Nu vet inte jag om detta varit sen hon köptes in eller om det kommit men en sak är säker, hon var ej inriden när hon kom och barnen har ridit henne några enstaka gånger, dock utan sadel.

Hon har ju väldans kort rygg, hon verkar heller inte reagera för denna upphöjning, dom ska väl skaffa in sadel snart, men har sagt att hon lär då få vara mamma tills i höst iaf, jag vet hur dessa barn vill så gärna rida, men jag tycker dom kan vänta tills det att fölis växt till sig och kan stå själv en stund.

Vad tycker du man ska göra? Jag vet inte alls :crazy:

Tack för dina svar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 856
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 657
Senast: Nougat
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka