Krossad havre till kanin

Mysgrisen

Trådstartare
Går det bra för en kanin att "leva" på krossad havre, hö, grönsaker och frukt osv, gräs på sommaren såklart? Eller måste man ha nån slags pellets?

Sv: Krossad havre till kanin

Havre är för fett för de flesta kaniner att leva på. Pellets är bättre.

Frågan är om det inte räcker med hö, gräs och frukt/grönsaker, jag skulle iaf testa det först

Håller med lilstar.
Hö/gräs som huvudföda. Lite grönsaker och kanske ibland lite pellets (absolut inte för mycket!). Spannmål skulle jag undvika alternativt ge endast enstaka gånger som godis.

Havre är för fett för de flesta kaniner att leva på. Pellets är bättre.

Jag jobbade på 4H en längre period och där fick kaninerna (12 st) en dl okrossad havre var/dag + hö och vatten. Alla kaniner levde enbart på havre och hö, eventuellt någon morot från barnen. De såg ok ut, inte tjocka eller magra, och glansiga i pälsen... Men de bodde i och för sig utomhus också och kanske behövde fett för att hålla värmen? Borde de fått något extratillskott?

Jag frågar av ren nyfikenhet. :)

På "min" 4H-gård har det traditionellt varit så att kaninerna får en blandning av pellets och havre, men det betyder inte att det är bra och det är förhoppningsvis ändrat efter påtryckningar från oss som är mer utbildade inom djurvård.

Ok, men vad är det alltså som fattas? Jag är som sagt bara nyfiken - har inte varit så intresserad av just smådjur innan. Är havren dålig enbart på grund av högt fettinnehåll, eller finns det fler orsaker? Pellets finns det ju hel en massa olika, vilken sort är bra för kanin?

Jag håller bara på med häst och hund, men vill gärna lära mig om andra djur också...

Och där tog mina kunskaper slut :o
Jag har dessvärre inte läst någon näringslära alls, borde verkligen ta tag i det där men jag tycker att det är så himla tråkigt...

Men om huvudfödan är hö, gräs, grönsaker och frukt, kan man då ge lite krossad havre istället för pellets?

Har inget emot att ge pellets, är bara lite nyfiken!

Ok, men vad är det alltså som fattas? Jag är som sagt bara nyfiken - har inte varit så intresserad av just smådjur innan. Är havren dålig enbart på grund av högt fettinnehåll, eller finns det fler orsaker? Pellets finns det ju hel en massa olika, vilken sort är bra för kanin?

Jag håller bara på med häst och hund, men vill gärna lära mig om andra djur också...

Havre innehåller inte så mycket näring,mest energi. Ngt mindre dock,i krosshavre än i hel.
Mina kaniner har brukat få lite krossad havre,men inga mängder.
Jag har även märkt att min hona kan börja brunsta om hon får för mycket havre.

1 dl havre/dag är (generellt sett) alldeles för mycket om vi pratar om dvärgkaniner eller upp till typ 3 kg iaf. Det är inte alltid man ser att kaninen är fet utanpå men mycket fett lägger sig runt organen och kan göra mycket skada i alla fall.

Visst kan en kanin leva på hö, grönsaker och gräs. Personligen ger jag pellets för att vara säker på att de får i sig allt. Ser det lite som en försäkring och ett tillskott, så de får i sig nödvändiga vitaminer etc. Mina kaniner får 0,25-0,5 dl pellets per dag (förutom honan som nu har ungar, såklart).

ett bra kaninpellets ska ha så hög fiberhalt (minst 15-17%) och så låg fetthalt (högst 2-3) som möjligt. Lagom mycket protein (13-15%).
Bra pellets är tex carrier och edel. Svenska foder och mästers sägs också vara bra (det förstnämnda har jag inte testat, mästers funkade inte mina kaniner på men alla andra är nöjda med det). Vissa hästfoder fungerar också, beroende på innehåll.

Åtminstone en krafftvariant lär funka utmärkt, det går nog att hitta i andra kaninfodertrådar här!

se bara till att inte ge för mycket havre då det kan ge stora "fettpåsar" som liknar en dubbelhaka.. fler problem kan uppstå! de viktigaste en kanin behöver är hö och vatten. jag tycker inte att kaninen ska få äta bara havre som mat ge pellets i sånafall. du kan ju blanda i lite havre i pelletsen också!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Scata
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 563
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023