Krossad eller hel?

Ajda

Trådstartare
Vilket är bäst, krossad havre eller hel?

Ska åka och köpa havre straxt undrar vilken sort som är bäst. Har provat både. Men aldrig märkt någon större skilnad.

Sv: Krossad eller hel?

För en häst med ok tänder har den krossade havren ingen fördel.
Däremot har den hela havren väldigt mkt bättre hållbarhet.
PL

Ja jag ger min häst hel havre mest pga hållbarheten, han får inte mer än ett kilo/dag och hinner därmed inte äta upp en 20kg påse krossad havre innan den blir dålig.

havren är ju bland det fetaste spannmålet och är den då krossad härsknar den fortare än krossad korn..

SLU har en teori om att det är ett ämne i havreskalet som hästarna inte kan ta upp om den är krossad, det ämnet brukar man vilja undvika på riktigt heta hästar. det ska vara därför de mår bättre av krossad havre...

Det är skillnad på krossad och knäckt havre.
Krossad havre är inte bra som hästfoder för det dammar mycket och används till kor som inte har samma matsmältningssystem som hästar.
Knäckt havre dammar inte som krossad och kan som Peter skriver vara bra för hästar av någon anledning har svårt att tugga. Men går också bra till andra hästar om den är ny knäckt. Köper man färdig knäckt havre så håller den troligen inte lika högt näringsvärde som den hela. Har man möjlighet att göra det själv är det en annan sak.

Knäckt havre för den som inte vet är inte så hårt tilltryckt som den krossade utan ser fortfarnade ut mer som en hel havrekärna som kommit i kläm. Krossad liknar nästan havregryn med skalet kvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar