krossa spannmål eller inte?

Lena

Trådstartare
hur brukar ni göra vid utfodring av havre och korn?

har för mig att det ska vara vanligt att havre ges hel men korn oftast krossad? fick själv frågan för någon dag sedan och när jag började tänka efter blev jag osäker:confused:

Jag utfodrar i nuläget mina hästar med lite havre som tillskott till övrigt kraftfoder och ger det okrossat.

dom ska till vintern få en utökad mångd havre till foderstaten och en annan häst i stallet ska mest troligen få korn till vintern då hon brukar kunna vara svår att hålla i hull.
Har tillgång till kross hemma så kan krossa varje dag om jag skulle vilja, så frågan är då: hur tillgodogör sig hästarna bäst näringen, krossat eller okrossat? och är det någon skillnad på spannmålen huruvida dom bäst ges krossat eller helt?

Sv: krossa spannmål eller inte?

havre funkar utmärkt att ge hel, om man vill det
jag har valt krossad havre de senaste åren (ger små mängder bara) för att slippa havreåker på gödselstacken... En frisk häst med god tandstatus ska det inte spela någon roll ifall havren är hel eller krossad, ut smältbarhetssynpunkt.

Korn däremot måste krossas (eller kokas, el stöpas), för där är kärnan för hård för att hästarna ska kunna tugga sönder den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 942
Senast: ch791022
·
Foder & Strö Min sambos pappa har en gård där han planterar palmer.(i australien) På gården har de en "vild" häst, han är ungefär 15 år, aldrig...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 173
Senast: MiniLi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama