krossa korn själv?

R

Roehl

Jag har funderat att köpa en mjölkvarn där men oxa kan krossa havre mm själv. Tänkte att det skulle vara smart sa haller det längre.

Hur gör ni andra det när ni köper krossat? Köper ni in sa lite i taget att det hinner inte bli daligt eller hur gör ni? da maste man ju köpa in nytt hela tiden?
Müsli mix, blir det oxa fort daligt? Borde det för det är ju oxa krossat eller?

Sv: krossa korn själv?

När vi krossade havre till en häst köpte vi helt sonika en kross. Hade tur och fick köpa en gammal från en bondgård, men den var solklart överdimensionerad för oss, för fort gick det! :)

Tänk dig för! Krossat spannmål är en färskvara och bör förvaras så att det inte blir utsatt för yttre påverkan. Köp inte hem för mycket i stöten. Finns det inte någon möjloghet för dig att teckna ett avtal med ev lantbrukare som har kross som du kan köpa av. Ordna en bra fodertunna och hämta i.

vad jag menade va att om man har en egen maskin att krossa havren med sa kan man köpa in en större mängd havre som man sen krossar färskt varje dag man ska fodra.

Ja det lär ju funka, men man kan väl krossa för typ två dagar åt gången, för i två dagar håller det sig väl. Eller?

Jag har en egen kross och köper bara hel säd.
Det du ska tänka på är att se till så du får en kross som passar för det du ska krossa. I kross finns det valsar som säden kläms mellan och krossas. Ju billigare kross ju mindre antal valsar och lägre motorstyrka. Det gör att det inte går att krossa vad som helst i den. Tror att enklaste har svårt att klara korn. Den jag har är stor, kraftig och tyvärr dyr. Men den klara allt havre, korn, majs, ärtor och jag har även krossat pellets till hästar som haft svårt att tugga.
Det jag krossar är max 12 timmar gammalt när jag fodrar med det. Krossar minst en gång per dygn. Så risken med att det försrtörs eller minskar i fodervärde är minimal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 430
Senast: a1agnlju
·
Relationer Ett år har gått. Visserligen är det några timmar kvar, för det hände på kvällen, men idag är det ett år sen jag blev lämnad. Jag kommer...
Svar
14
· Visningar
2 442
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 282
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama