kross till müsli ?

B

blohme

Hej : )
Nu har jag lite funderingar om foder till mitt sto.
Hon går just nu på kross, betfor + vit & miner.
Jag måste nu byta foder och vet inte riktigt vad jag borde byta till.

Hon är pigg av sig själv, så mkt energi behövs inte. Hon blir lätt tjock, men hon går 6 dagar i veckan så hon behöver ngt ju.
Innan åt hon krafft grund, men det fungera inte alls.

Jag funderar på müsli ?
hur gör ni som ger müsli, ger ni havre bredvid , eller bara müsli?
jag kanske är helt ute o cyklar ?!

(jag vet att man inte kan räkna ut helt och hållet vad en häst ska äta såhär över nätet, men lite tips o råd är vad jag söker ;))

Sv: kross till müsli ?

Vad är kross? Havre, korn eller kanske båda?
Varför vill du byta? Vad ska bli bättre?
Det finns müsli som är kompletterings foder och det finns müsli som kan användas som enda kraftfoder.
Vad har du för ställen att handla på? Vilka fodermärken finns i din närhet?
// Linda

Vad är kross? Havre, korn eller kanske båda?
Varför vill du byta? Vad ska bli bättre?
Det finns müsli som är kompletterings foder och det finns müsli som kan användas som enda kraftfoder.
Vad har du för ställen att handla på? Vilka fodermärken finns i din närhet?
// Linda

det är kornkross , jag måste byta då jag inte kan få tag i det längre då jag köpte det på skolan dom är 20 mil ifrån mig . lite långt för att hämta foder ;)

Jag kan handla ifrån Krafft & Hippofoder. Är inte så insatt i müsli så vet inte riktigt hur det fungerar .

Det finns olika typer av müsli. En del är helfoder, alltså man behöver inte tillsätta något till dem och en del ska kompletteras med havre. Så det beror helt på vilken typ du väljer.
Men frågan är om hon både är pigg och rund om hon verkligen behöver något kraftfoder.

Börja med att göra en grovfoderanalys, har du tur behöver du inte tillsätta kraftfoder alls

Kornkross finns ju hos de flesta foderförsäljare. Du kommer billigare undan att fortsätta med det.
Annars så har Granngården en egen müsli som är havrefri och består mest av korn. 169:- för 20kg.
// Linda

hon äter ju gräs nu. tillsättas foder behövs, hon går hårt 5-6 dagar i veckan och får hon inget extra blir hon "slö".

kornkrossen har inte riktigt fungerat så bra heller . så det är en anledning till varför jag måste byta.
jag har inte bestämt sagt müsli, utan det var bara en fundering jag hade .

Jag undrar också om hon verkligen behöver något extra om hon lätt blir tjock. Det verkar ju inte som om det andra du har gett henne fungerat bra efter vad du skriver så hur vet du då att hon verkligen behöver ngt extra? Det är ju massor av näring i gräset speciellt nu i början av sommaren speciellt för en lättfödd häst.

jag kan inte direkt hålla med om att gräset är något att hurra för nu när det varit så torrt , det är torrt och nästintill gult ..

Håller med dig :)
Blohme: I början skrev du att "Hon är pigg av sig själv" medan du skriver i ett annat inlägg att hon blir slö. Vilket stämmer?
Jag Skulle nog bara försöka ge din häst de mineraler den behöver och ev. olja och salt (salt när den blir svettig)
Räkna med höanalysen och därifrån vet du vad du kan ge...

Rätta mig gärna om jag har fel ;)

Alltså, hon är ganska pigg i sig själv , men när hon går hårt så behöver hon något mer för att inte bli "slö" .

Det är ju svårt att veta hur mycket gräs hästen får i sig, det kanske räcker lika bra att komplettera med ett bra grovfoder om det inte finns tillräckligt med bete. Det är svårt att veta vad för kraftfoder man ska rekommendera eftersom man inte vet om hästen är i behov av mer energi, eller mer protein - eller kanske båda. Vissa müslifoder, är med mer protein i förhållande till energi och vissa är det mindre protein i förhållande till energiinnehållet. Marknaden är dessutom stor. Ibland så räcker det med att bara ge "vanlig havre" t.ex. , många väljer i dag färdigfoder eftersom marknaden är stor, tillverkarna är mycket bra på att marknadsföra
alla sina fodersorter och tar bra betalt för fodret medan man i själva verket skulle kunna utfodra många hästar med "vanlig havre" t.ex.

Jag tycker du kan prova att ge hästen havre om du har svårt att få tag i kornkross. Om det är så att den fungerar bra på havre. Annars kan du försöka hitta ett foder i müsliformat och utfodra med i stället , men havrefri om hästen ej fungerar på havre.

Verkar hästen behöva mer ren energi kan du ge betfor, behöver den annars ha mer protein kan det vara utmärkt att annars ge vetekli eller lucern.

Ska du välja ett müslifoder skulle jag rekommendera Hestekrafft, som du kan ge som ren Hestekrafft eller som du annars kombinerar
med havre eller kornkross. Annars skulle jag fodra med foder från t.ex. Hippo eller Krafft, t.ex. vanlig Hippo Bas / Kraffts blå sortiment är väll mer framtaget för en normalt arbetande häst. Verkar hästen mer i behov utav protein så väljer du i stället foder från det gröna sortimentet.

När hästen ej gå på bete längre skulle jag lägga ner lite pengar på en grovfoder analys. Själva analysen kostar lite men det lönar sig oftast i längden att ha riktvärden att gå på, hästen kanske klarar sig utmärkt med tillräckligt med grovfoder, eller så kanske den behöver mer energi.. eller mer protein.. det har man ingen koll på utan analys. Så i stället för att dutta med allt foder "utifall att" kan man komma undan oftast rent ekonomiskt om man har lite koll på värdena i fodret.

För övrigt nu under betessäongen, kolla hur hästen ser ut i hull och hur mycket den rids. Är den bra i hull skulle jag välja att kanske vanlig havre + betfor/Hippo Bas/Krafft blå soritmentet/Hestekrafft eller "vanliga Mustangfodret" för att nämna några. Behövs mer protein kan du gå över till det "gröna sortimentet", avelssortimentet hos Krafft, Mustang och Hippo. Dessa innehåller mer protein. Proteinbrist kan visa sig t.ex. genom att hästen blir bukig (ej fet) och behöver extra protein för att t.ex. kunna bygga muskler.

Läste igenom ditt inlägg en gång till, och undrar vad det var som gjorde att hästen inte fungerade på Krafft grund? Var det havren i fodret som gjorde det? I så fall finns det fler havrefria foder på marknaden om du inte kan utfodra med korn.

Beträffande själva huvudfrågan så kan man givetvis ge t.ex. korn + müsli. Men om jag utfodrar med ett sk "färdigfoder" som jag anser att ett müslifoder är, det ska ju täcka upp det mesta hästen behöver och används som komplement till grovfodret, då anser jag ju att jag inte ska behöva "dutta till" eller ge något extra förutom "färdigfodret".

Annars kan jag ju lika gärna "blanda själv" med havre, korn, vetekli, kalk, betfor.. You name it.. det blir ofta billigare i längden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 642
Senast: Fille
·
Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka