Kross eller hel havre?

QuickStar

Trådstartare
Vilket ger mest energi och vilken tar hästarna upp mest näring ifrån?

Jag vet det egentligen men jag blandar ju jämt ihop det :crazy:
 
Havrekrossen är lättare att ta upp, men å andra sidan så måste man göra av med det fort för att näringsvärdena sjunker fort när det är krossat... Har hört att inom tio dagar från det att det är krossat ska det vara uppätet... för att näringen ska kunna tas upp ordentligt. Sen så är det ju så att när havren är krossad så kommer den fortare att bytas ner än hel havre så kross är inte bra om man inte har en egen kross och kan krossa själv nytt varje dag... som skulle vara det bästa. Eller nått... :)
 
En frisk normal häst med friska tänder tar upp näringen från båda lika lätt. En äldre häst eller en häst med dåliga tänder eller nedsatt magtarmfunktion kan fungera bättre på krossad havre.
Krossningen gör det lättare för mikroorganismer och syre att komma åt. Vitaminer förstörs lättare och fettet härsknar lättare.
mvh Maria
 
Det finns en undersökning som gjordes 1990 av Lundquist och Palmgren som visar följande:

Havrens smältbarhet
Organisk substans: Hel 72% , Kross 74%

Råprotein: Hel 80% , Kross 81%

Energi: Hel 73% , Kross 75%

Det betyder att det inte finns någon statisk skillnad mellan hel- eller krosshavre. Hästarna tar upp dem båda lika bra!

Jag frågade personligen en av SLU's (Sveriges lantbruks universitet)forskare som forskar på hästar och foder och hon hävdade att om bara den krossade havren förvaras rätt dvs torrt och svalt osv kan man fodra hästen med havren i minst fyra veckor innan man behöver fundera på att näringsinnehållet har ändrats.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 544
Senast: Silje
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 024
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
34
· Visningar
6 279
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp