Kroppsvänliga smörjor för små (och stora)

Sv: Kroppsvänliga smörjor för små (och stora)

Jo saklart, fast jag har massor av ringblommor pa varen :) Men jag koper lite extrakt saklart, detta maste provas!

Isaacs kinder ar nariga trots att det inte ar kallt, undrar om det ar tander pa g. Har provat med aprikosolja, rapsolja, sheasmor och zinkkram. Inget verkar funka...

Det enda som har fungerat när mina torrfläckar är som värst är tyvärr en kräm från Apoteket fylld med skitingredienser :(

Ringblommesäsongen är slut så man får köpa extrakt men till våren/sommaren kan man plocka egna och göra sin egen ringblommeolja för att sedan använda till salva eller bara som den är.

Vilken da? Jag ska hem om tre veckor. Jag har mojligtvis en tub Silon nagonstans fast jag tror jag har slangt den.

Forresten anvander jag ett schampoo fran Tints of Nature till bade mej och barnen, den luktar helt sjukt gott och funkar jattebra.

Fenuril som jag smörjer flera ggr om dagen.

Jag lider ju utav kronisk atopisk dermatit och jag såg rent ut sagt förjävlig ut förra hösten. Utslag över halsen och upp i ansiktet, ner över bålen och på ryggen :(. Det enda som rådde bot på det var Fenuril i "sjuka" mängder och specialtvål (vid dusch ). Men i år ska jag beställa hem naturliga krämer och se om jag kan klara mig så.

Oj, det later jobbigt. Hoppas du hittar nagot som hjalper, kanske ringblomssalvan funkar? Jag googlade och tycker det liknar vad Isaac har pa bilderna, sma torra bubblor och alldeles rott och torrt. (fast dar fanns manga bilder som inte stamde ocksa)

Jag tyckte att Yes To Carrots kramen (som jag la in pa bild innan) funkade pa hans kinder innan, jag kanske ska aka ivag och leta efter den igen (den ska finnas i Thurles men det tar ju en halvtimme att aka dit :p)

Locobase repair innehaller bade Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Paraffin och glycerin (vet inte om det ar vegetabiliskt men skulle inte tro det) och palmitic acid och alltid nar jag ser palm-nanting sa vill jag veta om det har att gora med palmodling (som de maste skovla en massa regnskog for att plantera) eller om det kommer fran sustainable palmodlingar. Sorry for engelsksvenskan men jag tjuvskriver pa jobb och har inte sa mycket tid att tanka :D Alla dessa ingredienser som finns i Locobase ar saker jag vill undvika bade pa mej sjalv och mina barn.

Beratta garna mer om vitamin- och mineralpulverblandningen.

Jag försöker också undvika "skit", men när det gäller locobase så kan jag göra ett undantag för det hjälper. Har testar ringblommesalva utan gon som helst effekt och blev rekomenderad locobase eftersom det ite är farligt för barn att få i sig det enligt bvc. Sonen hade så röda händer när han var mindre. Det kommer och går och ibland får jag smörja. Speciellt är det är så torrt ute.

Ang mineralpulvret, jag får nog inte göra reklam här. Men det är ju så, har man någon brist i kroppen kan det visa sig på huden och då kan vi smörja till förbannelse.
Viktor har blivit röd på händerna igen, det är ju så torr luft nu. Men benen är fortfarande fina och blir inte alls illröda efter bad som de varit tidigare. Dessutom ger jag Viktor omega3. Har inte blivit att vi ätit så mycket fisk det senaste.

A-derma som finns på apoteket är super!! Funkar kanon på vinterhud! Den finns som lotion, kräm och duschkräm. På vintrarna har vi också weledas väder och vind salva!

Kan du inte berätta ytterligare lite mer om det där mineralpulvret. Jag tror det är okej att du säger vad det heter men inte länka till det :idea:

Har verkligen problemhud, har provat att smörja med både naturliga krämer och krämer med all möjlig "skit" så att säga. Men inget hjälper. Springer fram och tillbaka på VC mellan september-april och får kortison och olika smörjor utskrivet. Utan något direkt resultat. Det är ingen som nämnt något om att jag eventuellt kan ha en brist på något. Hur visar sig tex Omega3 brist? Som sagt, berätta mer :D

Men åh, den blev jag ju supernyfiken på:( Men ingen av sidorna med postorder verkar skicka till adresser utanför landet:(
KL

Jag bor i London och har nyss hittat en kräm som är jättebra för min extremt torra hud. Den är igentligen tänkt för babyrumpor, men efter ett repotage i en modetidning har det blivit värsta kaoset här och damer nästan slåss om den i affären :p

Den heter Waitrose baby bottom butter, och säljs endast i waitrose stormarknader.

Innehållet på engelska, olea europeae. hudrogenated olive oil. vanillin and anthemis nobilis.

Sen så är den billig också, kostar ca 2 pund för en burk på 125 ml. :D

*kl*

Kom ihåg bara att aldrig smörja barnen innan utgång nu när "vintermånaderna" står och knackar på dörren :)

Rent allmant sa ska man halla sig ifran hydrogenerade oljor, sa jag hade latit bli den och kanske forsookt blanda ihop en egen med de andra sakerna och vanlig kallpressad olja.

Rent allmant sa ska man halla sig ifran hydrogenerade oljor, sa jag hade latit bli den och kanske forsookt blanda ihop en egen med de andra sakerna och vanlig kallpressad olja.

Varför:o Försökt att läsa mig till vad det betyder.. Men ska jag vara helt ärlig så fattar jag nada (i sammanhang där det inte handlar om mat vill säg) :p

Senast ändrad:

Hydrogenering är en kemisk reaktion där väte adderas till en kemisk förening. Även känd som transfetter, delvis härdade vegetabiliska oljor som oftast är svårt för kroppen att bearbeta.

Kl

Igår sprang jag på en bok på biblan som heter "Badskumt Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg" av Katarina Johansson, utkom 2011. I den boken tar hon upp hur många olika ämnen påverkar vår kropp och vår natur. Vad ämnena egentligen är och hur storföretagen dominerar på marknaden. Jag har bara hunnit 50 sidor ännu men jag kan ändå varmt rekommendera den då den känns lättläst och om man vill läsa lite mer om detta. ISBN: 978-91-7037-567-5

åh kan du inte berätta lite mer för oss som inte kommer ha tid att läsa boken de närmsta tio åren? jag tycker det är jätteintressant och är noga med att inte äta en massa tillsatser och skit i maten, ich använder snälla kroppsvårdsprodukter både till mej och barnen så långt det går.

Började jobba efter fl i måndags så jag åker buss 35-45 min enkel resa till jobbet och nu har jag äntligen lite egentid. :laugh:

Jag återkommer när boken är slutläst och jag vet mer. :)

Ni verkar ha så bra koll på vilka ämnen som är ok och vilka som är dåliga. Vad använder ni för duschtvål och schampo till era små? Jag vill gärna hitta något som inte innehåller en massa skit som kan riskera min dotters hälsa. Jag vill undvika så långt det är möjligt att utsätta henne för ämnen som kan leda till infertilitet osv men jag vet inte vilka ämnen som är farliga. Varför kan de inte skriva innehållsförteckningen på svenska? Är det för att ingen skulle våga köpa produkterna om de gjorde det?

Vi använder ingen duschtvål till våra barn (2,5 och 1 år), känns inte som det behövs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka