Kroppsvänliga smörjor för små (och stora)

Sv: Kroppsvänliga smörjor för små (och stora)

Jag har länge varit intresserad av att pröva Eilas produkter, har ingen egen erfarenhet än men de verkar sympatiska. Har planer på att göra egen kräm också, just för att veta vad det är i, tillverkar egen tvål och mina eksem på händerna är borta, behöver inte ens smörja dem!! (kan bero på annat också, men jag vet inte vad det skulle vara.)
Dottern är 2 månader och verkar klara sig med olja efter bad än så länge.

Haftigt, vad har du i tvalen? Gor du den fran vegetabiliskt eller animaliskt fett?

Ja det lat jatteintressant med Eilas produkter. Jag bestaller ett par prov darifran! Och sa ska jag testa sheasmor.

jag har olika recept, en del vegetabiliska och en del med smör i. Det beror på vilka egenskaper jag vill ha på tvålen.
Uppdatera gärna vad du kommer fram till!

Absolut! Nu har jag googlat lite och hittat ett par stallen som saljer yes to carrots. Amazon t ex har min favvokram men jag vet inte om de skickar till sverige. Annars ar den YUM!

41Emb-4MddL._SL500_AA300_.jpg

Min mamma brukar tillverka egen ringblommssalva och den fungerar jätte bra på min dotter när hon får röd rumpa och på eksem mm. Om du är intresserad så kan då få receptet. Den är väldigt enkel att göra.

Här hoppar jag in och är intresserad av recept :-) Har en dotter med eksem, så jag följer denna tråd.

Jag har beställt det på internet, för jag har inte hittat det i butik, konstigt nog.

Mamma är inte hemma i helgen men jag återkommer med receptet. Vi är många som har testat salvan och den hjälper mot eksem, torra fötter röda rumpor mm.:banana: och den innehåller bara naturliga ämnen :)

Mamma är inte hemma i helgen men jag återkommer med receptet. Vi är många som har testat salvan och den hjälper mot eksem, torra fötter röda rumpor mm.:banana: och den innehåller bara naturliga ämnen :)

Oooohhh jag är oxå väldigt intresserad av detta recept :bump:
HAft atopiska exem hela livet.....Är livrädd att min lilla ska få samma, ör hon har börjat få torra röda fläckar......

Följer denna tråd med spänning, och har gått igenom varenda innehållet på varenda salva, schampo osv som finns här hemma, efter att tidigare i tråden ha tipsat om ngt jag trode var bra, men sen visade sej med bukes hjälp att den inte alls var bra.....Så nu ska allt onyttigt bort ur badrums-skåpet!!! :)

Jag kör med Locobase repair på norpets torra röda fläckar. Inget annat fungerar lika bra utvärtes.
Har även en ekologosk kräm från apoteket som nog är bra men inte tillräckligt här.

Det som har funkat allra bäst på norpets torra hud är ett vitamin-och mineralpulver plus lite omega 3 som blandas med vatten och dricks. Istället för att smörja ben, händer och armar minst en gång per dag så kanske jag smörjer lite på händerna en gång i veckan och benen har jag nog bara behövt smörja tre ggr de senaste två månaderna.

Locobase repair innehaller bade Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Paraffin och glycerin (vet inte om det ar vegetabiliskt men skulle inte tro det) och palmitic acid och alltid nar jag ser palm-nanting sa vill jag veta om det har att gora med palmodling (som de maste skovla en massa regnskog for att plantera) eller om det kommer fran sustainable palmodlingar. Sorry for engelsksvenskan men jag tjuvskriver pa jobb och har inte sa mycket tid att tanka :D Alla dessa ingredienser som finns i Locobase ar saker jag vill undvika bade pa mej sjalv och mina barn.

Beratta garna mer om vitamin- och mineralpulverblandningen.

Forresten kopte jag Sheasmor 100% ekologiskt i min halsokostaffar. Det luktar rokeri nar man tar pa det men det ar verkligen mjukt och skont och lukten forsvinner efter en kvart. Sam blev dock fortvivlad och sa "Det luktar AAAACKLIGT mamma" och torkade av det pa allehanda tilltyg dvs mina lakan och soffkuddar mm...

KL

Jag bor i London och har nyss hittat en kräm som är jättebra för min extremt torra hud. Den är igentligen tänkt för babyrumpor, men efter ett repotage i en modetidning har det blivit värsta kaoset här och damer nästan slåss om den i affären :p

Den heter Waitrose baby bottom butter, och säljs endast i waitrose stormarknader.

Innehållet på engelska, olea europeae. hudrogenated olive oil. vanillin and anthemis nobilis.

Sen så är den billig också, kostar ca 2 pund för en burk på 125 ml. :D

Jag har inte glöm er! Här kommer receptet.

Ringblomsalva

20g bivax
40 ml olivolja av bra sort och helst ekologisk
37 ml sheasmörolja
2 ml e-vitamin
0,3 g ringblomsextrakt
(1 ml lavendelolja)

Smält bivax, olivolja och sheasmörolja i ett vattenbad. Låt det svalna till 40 grader och blanda i e-vitamin och ríngblomsextrakt. Tillsätt sist lavendeloljan innan salvan hälls upp på burkar.
Förvara de salvburkar som inte används i kylskåp så håller de bättre.

När jag ska använda salvan till min dottersrumpa så har vi inte i någon lavendel men till fötterna så är det väldigt trevligt med lavendel i.

För den som har ringblommor i landet så plockar man ringblommorna( bara blommorna) och fyller en burk med sedan fyller man på med olivolja. Denna burken ska sedan stå i 14 dagar gärna i solljus. Vänd på burken ibland för att förhindra att det möglar längst upp. Efter 14 dagar silar man ifrån blommorna och förvarar oljan i kylskåpet tills man använder den i salvan eller bara som den är.
Ska man ha den i salvan ersätter man bara olivoljan och ringblomsextrakten med 40 ml av sin egna ringblomsolja.

Lycka till!:bump:

Supernajs, maste prova! Fast ringblommesasongen ar val over for detta aret...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka