Kroppsvänliga smörjor för små (och stora)

vindvissla

Trådstartare
Jag har tänkt fråga länge, ni som inte vill smörja och tvätta era barn med parabener, SLS och mineraloljor, vad använder ni? Jag har använt en jättego kräm från Yes To Carrots, ett amerikanskt företag, men på sistone har jag haft svårt att hitta den här. I Sverige har jag köpt en kräm från Libero men den är inte kraftfull nog att ta hand om yngste sonens torriskinder, även om jag smörjer två gånger.

Jag har förstått att Dermanord är bra och utan tillsatser, tänke prova något från dem.

Vad använder ni?

Sv: Kroppsvänliga smörjor för små (och stora)

Vi har hittills klarat oss jättebra med bara lite olivolja i badvattnet. Ingen smörja än så länge.

Kanon! Men det hjalper inte pa mina torrisar. Jag anvander olja i vattnet ocksa, mest den har

712_l.jpg

men bada barnen har anda torra kinder och den ena torr mage och rygg och den andra har torra armar.

Vi har vart väldigt nöjda med Weledas produkter. Tycker de har ett helt okej pris också :)

Jag tycker ofta att det fungerar bra med olivolja eller kallpressad eko jojobaolja som man kan köpa i hälsobutiker, typ Life, här i Sverige. Men man får vara lite envis i början och sen när man fått bort det torra så får man vara noga med att underhålla. Det fungerar alltid bäst att smörja in olja när huden redan är blöt/fuktig, men det vet du nog redan.

Jag testade Weledas babysortiment förra vintern när My blev jättetorr om kinderna och armarna. Jag tyckte att det var sådär faktiskt. Det fungerade jättebra för mig i mitt torra ansikte, men på Mys kinder tyckte jag bara att det blev fnasigt och konstigt. Då var Miniderm bättre faktiskt. Bodyshops bodybutter cacao och oliv har också varit jättebra, men jag vet inte hur bra de är innehållsmässigt...?

Jag körde Forevers Aloe vera propolis kräm ett tag, men sen fick jag ju höra att det var paraben i, så då slutade vi med den. Annars så var den faktiskt en av de bättre vi provat, både för My och för mig.

http://img-2.fruugo.com/product/4/14/353144_max.jpg

Fick en liten prov-tub på en barn-mässa jag var på innan lillan kom ut.
Nu har hon varit röd och torr på kinderna,vänstra kinden VÄLDIGT irriterad och efter att ha använt denna ngra dagar är hon hur fin som helst. Har smörjt rejält morgon och kväll, men även flera gnger under dagen fast lite mindre då.

Står såhär på förpackningen:
CERIDAL
Fettkräm
Specialkräm för mkt torr och/eller utsatt hud. Innehåller endast 3 fettämnen och 1 olja, EJ vatten, konserveringsmedel, parfym, färg eller emulgator.
(Petrolatum, Cyclopentasiloxane, Cera Microcristallina, Paraffin). Vet inte om innehållet säger dej ngt, men mej säger det inget...Har facktist inte heller kollat upp det ännu. Kan bara säga att denna var bland det bästa i smörj-väg jag träffat på och då har jag själv atopiska exem.
Den lilla prov-tuben är nu snart slut, så ska springa till apoteket imorgon det första jag gör, och hoppas de har denna. Enl deras sida på internet ska det finnas ngt med samma namn, men osäker på det är just denna då det finns en hel serie i detta märke.

Läst på lite nu, och på farmateket.se finns det. Såhär står det om badoljan.

Innehåler varken färg, parfym, konserveringsmedel eller lanolin.Ceridal badolja är lämplig som komplement för vård av torr och mycket torr hud eller som grundläggande vård vid atopiskeksem, kontakteksem och psoriasis

Så finns det inte här på apoteket ska både badolja och mer beställas, och så hoppas jag alla deras produkter är lika bra som den jag redan har :)

Senast ändrad:

Specialkräm för mkt torr och/eller utsatt hud. Innehåller endast 3 fettämnen och 1 olja, EJ vatten, konserveringsmedel, parfym, färg eller emulgator.
(Petrolatum, Cyclopentasiloxane, Cera Microcristallina, Paraffin). Vet inte om innehållet säger dej ngt, men mej säger det inget...

Jag är kemist och mig säger det där mineralolja http://http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Petroleum samt silikon. Inte så naturlig alltså.

satt just och googlade... jag som var så glad att ha hittat ngt som fungerade super.......

Mandelolja:love: Funkar till och med på min torra katastrofhud:bump:
Apoteket (som i apoteket som har den gamla loggan) har nån olja också som också innehåller ok saker, inte lika nöjd med den som med mandeloljan men vi fick nån provflaska så den används den med:)

Var på jakt efter nån lite tjockare kräm som skulle funka för lille rompen, hittade två krämer som verkade ok.. Dock innehöll de båda lavendelolja, och i min värld STINKER lavendel, så jag vågade inte chansa.. Ska se om jag lyckas hitta dom igen

Vi använder rapsolja för det mesta. (Kallpressad ekologisk.)
När det är något riktigt torrt som ska smörjas använder jag sheasmör, vilket jag fullkomligt älskar!

tack för tipsen. sheasmör låter intressant, köper du det i hälsokosten?

Jag har gjort beställning av återförsäljare till Trädgårds apoteket till mig själv ( jag har ofta en massa torrfläckar vintertid ).

Deras: Extra fet oparfymerad hudkräm för baby exemeplvis.

Men jag har även använt enbart Sheasmör (Akamuti Shea Baby Bottom Butter) med bra resultat, beställt från bodyandsprit. Så jag kan varmt rekommendera Sheasmör för torr och fnasig hud.

*KL*

Kokosfett borde fungera bra också.

:D

Min felstavning är ju lite halvrolig: bodyandsprit. Det ska givetvis stå spirit ;)

Det later intressant, mast googla sen nar jag inte jobbar :)

Darling jag har anvant kokosfett ocksa, det luktar ju sa gott, men jag tycker anda inte att det funkar pa riktigt torr hud, varken min eller barnens. Men visst ar det mysigt, och pa normaltorra partier funkar det bra pa mej.

Nej, har du bytt avatar nu igen? Jag fattade inte att det var du! Jag tror jag ocksa ska byta, bara for att javlas ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka