Kroppen ur balans, kan det va endometriosen som spökar?

OutOfService

Trådstartare
Jag har ingen diagnos på endometrios, men för några år sedan gick jag på kontroller av cystor och dom misstänkte då att det var endometrios för att det såg ut som just såkallade chokladcystor. Efter att jag va gravid och gjorde abort 2013 så har jag inte haft några större bekymmer. I April förra året satte jag in en p-stav och efter 1-2 månader hade min kropp vant sig och jag har inte haft mens, knappt mensvärk, inga ömmande bröst.

Tills för ca 2 månader sedan då började kroppen flippa. Brösten ömmade i flera veckor, jag fick lite bruna flytningar, sen va det lugnt ett par veckor innan det började om igen, hade bruna flytningar i drygt 1 vecka + mensvärk, lugnt några dagar tills det i helgen slog till med tokmens och mensvärk och håller fortfarande på.

Min kropp har aldrig bråkat på det här viset, trots abort, minipiller till och från. Gynmottagning jag va på med cystorna har ingen telefonrådgivning just nu, så jag måste ringa till annat sjukhus. Kan annat sjukhus ta fram mina journaler från när jag kollade cystorna?
Någon med endometrios som vet sjukdomen kan få kroppen att balla ur såhär?

Har även fått mer problem som blivit värre men som jag inte vet om det hör ihop. Har alltid periodvis haft svårt att borsta tänderna då det ger mig kväljningar och det är värre än värst nu, jag har svårare att äta vissa dagar speciellt på morgonen då allt ger mig kväljningar, även rökningen ger mig kväljningar(kan ju dock ses som vädigt positivt :p ), men alla dom hör sakerna har alltid funnits där som problemen dock har dom blivit mycket mycket värre. Även sopor, lukt och kall mat har alltid gett mig kväljningar men även det är värre nu.

Och nej gravid är jag inte igen..
 
Det är inga supertydliga symptom på just endometrios utan jag skulle tro att det beror på p-staven. Jag vet flera där p-staven har fungerat klockrent ett tag och sedan har de fått oregelbundna blödningar och pms-symptom.

Om sjukhuset kan se dina journaler beror helt på om de har samma journalsystem eller inte.

Kväljningar kan bero på hormoner men kan också vara något helt annat.

Vid endometrios brukar man bli rekommenderad kombinationspreparat eftersom både p-stav och minipiller faktiskt kan göra endometrios sämre/värre.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 481
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 043
Senast: Docka
·
Kropp & Själ Jag har tagit p-piller i ungefär två månader och en gyn sa att jag bara behöver ha mens två ggr per år om jag vill, så jag har inte haft...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: Azalea
·
Kropp & Själ Hej. Jag vänder mig till er kloka här först innan jag tar itu med det själv. Jo jag har som mensvärk men mensen börjar aldrig. Haft...
Svar
2
· Visningar
1 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp