Kronofogden och arv?

Herregud vad krångligt. Skattar mig lycklig som inte har sånahär problem själv.

Ang att person A är den som får skatta - när lägenheten är såld, kan det påverka den skatt hen redan betalar på lönen? Hen är låginkomsttagare nu, tänker om summan för försäljningen kan höja den skatt hen ska betala i övrigt också?

Nej, en reavinstskatt vid försäljning påverkar inte en persons inkomstskatt. Det är ju en engångsskatt som man betalar på vinsten man gjort på lägenheten, huset eller vad det nu är man säljer.

Ett ganska normalt förfarande vid dödsfall är också att man gör klart alla affärer - försäljning av fastigheter, värdepapper etc. - i dödsboet och att skulder, skatt etc. betalas ur dödsboet. När det är klart så skiftar man arvet och då får ju alla arvingar enbart "nettopengar" som inte skattas på alls. Arvsskatt finns inte i Sverige längre.
Okej, då hänger jag med. Tack!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka