Kronofogden och arv?

gul_zebra

Trådstartare
Alright, vi kör en till fråga från några anhöriga :p

En anhörig till mig har dött och således ska hens insatslägenhet säljas. Tanken fick jag höra var att alla pengar ska in på person As konto då syskonen B, C och D har skulder allihop, detta för att kringgå kronofogden. Men fungerar det, kan inte kronofogden se att exempelvis person C har en förälder som dött och således borde ha arvsrätt och kan försöka driva in pengar för insatslägenheten?

Hela grejen låter skitdum i mina öron, jag hade personligen hellre betalat av på skulden, men det är jag det - de här resonerar inte likadant och funderingen från min sida är väl mest om det här är något som kan göra att de hamnar i skiten så att säga? Hur fungerar sånt här, vad har kronofogden för befogenheter?

Kronofogden kan mycket väl utmäta arv OM det inte finns ett testamente som säger annat. Om syskonen B C & D vill överlåta sin del till syskon A så måste detta ske skriftligt och före arvsskifte, då kan inte kronofogden gå in och utmäta.

Kronofogden kan mycket väl utmäta arv OM det inte finns ett testamente som säger annat. Om syskonen B C & D vill överlåta sin del till syskon A så måste detta ske skriftligt och före arvsskifte, då kan inte kronofogden gå in och utmäta.
Ah okej, tack!

Vilket innebär att det är person A som skattar och redovisar och faktiskt äger pengarna. A kan juridiskt sett göra vad katten hen vill med summan.

Aningen upplagt för frestelser och osämja....

Vilket innebär att det är person A som skattar och redovisar och faktiskt äger pengarna. A kan juridiskt sett göra vad katten hen vill med summan.

Aningen upplagt för frestelser och osämja....

Visst är det så.....

Osämjan brukar komma som ett brev på posten när det gäller syskon och arv.

Här gäller det att göra rätt,i rätt ordning.Arvsöverlåtelsen måste göras innan arvskifte och skriftligen. Syskon B C & D överlåter då sin del till syskon A och syskon A blir då enda arvinge och kan då göra vad som helst med arvet.
OM det sker efter arvskifte kan det anses som gåva och eventuella borgenärer kan kräva att det går tillbaka till syskonen B C & D och sedan kräva in sin fordran.

Lättast är om det finns skrivet i testamentet att arvet inte kan utmätas men hur många tänker på sånt när man skriver ett testamente?

Det kan väl ändå inte vara juridiskt möjligt?

Att någon med stora skulder samtidigt har miljoner på banken, onåbara pga ett testamente?
Jo det är fullt möjligt och samma vid gåva, lagrummet finns i Utsökningsbalken tror jag.

Senast ändrad:
Visst är det så.....

Osämjan brukar komma som ett brev på posten när det gäller syskon och arv.

Här gäller det att göra rätt,i rätt ordning.Arvsöverlåtelsen måste göras innan arvskifte och skriftligen. Syskon B C & D överlåter då sin del till syskon A och syskon A blir då enda arvinge och kan då göra vad som helst med arvet.
OM det sker efter arvskifte kan det anses som gåva och eventuella borgenärer kan kräva att det går tillbaka till syskonen B C & D och sedan kräva in sin fordran.

Lättast är om det finns skrivet i testamentet att arvet inte kan utmätas men hur många tänker på sånt när man skriver ett testamente?

Jag hittade ett svar på nätet som tyder på att kronofogden kan förhindra utbetalning av arvet i en sån situation:
http://halmstad.lokaltidningen.se/k...-trots-mina-skulder-/20121217/tema/712269999/
"I ditt fall går det således inte genom ett arvsavstående att överföra arvet till barnen såvida dödsboet meddelats ett förbud av kronofogden att utge egendomen. Ibland missar dock kronofogden att en skuldsatt person är arvtagare och då kan arvet mottas av arvtagaren trots skuldsättningen."

Vad händer då med egendomen i dödsboet? Är den helt låst däri?

I princip kan väl ett dödsbo "leva" obegränsat. Undantag ex ett lantbruk, där tror jag gränsen ligger på 4 år.

Så möjligheten finns ju att den skuldsatte genomgår en skuldsanering och efter den så skiftas dödsboet...

Men skulle då en av dem som har del i dödsboet vilja få ut sitt arv så kan denne tvinga fram en likvidering o utdelning.

Kan kronofogden i den situation du beskriver Landsbygdsbo då gå in och begära en del av utbetalningen?

Kan kronofogden i den situation du beskriver Landsbygdsbo då gå in och begära en del av utbetalningen?
Tvivlar jag på, den uttalade viljan måste komma från den som har del i dödsboet. Men det är vad jag tror ;)

Det är väl samma sak med den ATP en person jobbat ihop, Fogden kommer inte åt den förrän den börjar betalas ut.

Jag är lite osäker på vad som gäller insatser i ekonomiska föreningar. Dessa utbetalas ju först efter det att medlemmen ansökt utträde och jag är osäker på om fogden i medlemmens ställe kan begära utträde.

Hur länge gäller det? För det känns ju omöjligt att efter några år kunna skilja på vad som är ärvda pengar och vad som är intjänade pengar..?
Knivig fråga, jag tror man måste ha dem åtskilda, på ett separat konto eller så kanske. Det finns nog rättsfall som preciserar vad som gäller gissar jag.

Jag läste på lite och (som vanligt) betyder det att jag måste revidera mitt inlägg ovan: Vad som undantas och i vilka fall är inte helt enkelt, tex. räcker det inte med att skriva i gåvobrevet att ingen utmätning får ske utan det måste till annat. Pengar man fritt förfogar över är nog svårt att frånta från utmätning tror jag, ett låst konto där givaren måste medge uttag skulle däremot kanske fungera.

Hur länge gäller det? För det känns ju omöjligt att efter några år kunna skilja på vad som är ärvda pengar och vad som är intjänade pengar..?
Om det gäller pengar på ett konto så är väl dessa utmätningsbara när de lämnar det aktuella kontot. eller det gods man köper för dessa pengar.

Är det en fastighet är det ju värre, men den får då varken tas i pant eller pantsättas.

Herregud vad krångligt. Skattar mig lycklig som inte har sånahär problem själv.

Ang att person A är den som får skatta - när lägenheten är såld, kan det påverka den skatt hen redan betalar på lönen? Hen är låginkomsttagare nu, tänker om summan för försäljningen kan höja den skatt hen ska betala i övrigt också?

Herregud vad krångligt. Skattar mig lycklig som inte har sånahär problem själv.

Ang att person A är den som får skatta - när lägenheten är såld, kan det påverka den skatt hen redan betalar på lönen? Hen är låginkomsttagare nu, tänker om summan för försäljningen kan höja den skatt hen ska betala i övrigt också?

Nej, en reavinstskatt vid försäljning påverkar inte en persons inkomstskatt. Det är ju en engångsskatt som man betalar på vinsten man gjort på lägenheten, huset eller vad det nu är man säljer.

Ett ganska normalt förfarande vid dödsfall är också att man gör klart alla affärer - försäljning av fastigheter, värdepapper etc. - i dödsboet och att skulder, skatt etc. betalas ur dödsboet. När det är klart så skiftar man arvet och då får ju alla arvingar enbart "nettopengar" som inte skattas på alls. Arvsskatt finns inte i Sverige längre.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat