Kroniska kotledsinflammationer!!

Z

zazzabella

Om en häst har kroniska kotledsinflammationer, kan den då bli fri från detta eller kommer den alltid att leva med det, bör man då triangelmärka en häst som har detta? Vad kan man göra för att lindra det osv? Någon som vill berätta lite mer om detta? Jag vore så tacksam! :cool:

Kronisk = obotlig, det kommer hästen alltså alltid att ha. Det enda man kan göra åt kroniska problem är att lindra symptomen så gott det går. I bästa fall kan hästen bli symptomfri, vet dock inte hur det är med kronisk kotledsinflammation...

Vad är det för häst som har kronisk kotledsinflammation? Hur har den fått det? Du kan väl skriva lite mer om den?

Om du verkligen VILL att häste ska bli bra och kunna fungera i framtiden så finns en hel del att prova. Det finns alodrig några garantier att man lyckas, men är man beredd att ge hästen en ärlig chans så är det värt att prova.
Först måste man börja med att försöka luska ut varför hästen fått inflammationerna. Kan vara felaktig skoning, dåligt tillpassad sadel, ridning på fel underlag, för mkt ridning på ridbana, avvikande exteriör, muskelspänningar mm. De orsaker man kan hitta måste elimineras, sen bör hästen få extra lång tid på sig att läka färdigt. Ett lååångt sommarbete kan vara en början ;), de kan gå på bete ända till oktober-november.

Man har från försäkringsbolags håll börjat försöka rehabilitera utdömda hästar, där ägarna inte ansett sig ha tid/intresse att vänta ut hästen (bolaget har köpt loss hästen) och i väldigt många fall har hästarna faktiskt tillfrisknat, efter rätt behandling och konvalescens.

Man kan också ta hjälp av någon form av alternativbehandlare (som jag eg föredrar att kalla "kompletterande" behandlare) ex.vis akupunktör, kiropraktor eller liknande. De hittar ofta orsaker till de symptom som veterinärerna hittar o behandlar... (därav "kompletterande, då BÅDA behövs för att få hästen frisk)

Det beror på vad van menar med kroniska, kronisk behöver inte innebära obotligt. Vad är det fråga om i ditt fall svarar din häst inte på behandlig eller är det återkommande? Är hästen röntgad?
PL

Rent terminologiskt betyder kronisk att det sker en uppbyggande och nedbrytande process samtidigt. Kroniskt blir det egentligen direkt efter akutstadiet som kan variera lite beroende på åkomma. Men en läkning som tex beräknas ta ett halvår är egentligen kronisk.
För övrigt har du fått bra kommentarer och tankefrågor i de andra inläggen. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar