kroniska inflamation

N

Nile

idag va jag inne på atg med min häst. dom kom fram till att hon har
en kronisk inflamation i höger has. en typ av spatt kan man säga. fast detta satt inte inne i glidlederna som det brukar göra, utan detta satt med på utsidan av benet och växte ut. därför hon har varit lustig i ridningen.
dom tyckte hon skulle dömmas ut, hennes chanser att komma tillbaka som en duglig rid häst va 0. dom tyckte inte heller jag skulle betäcka henne. då det blir för mycket tyngd för henne. usch jag bara gråter och gråter just nu. vet varken in eller ut. är det någon annan som har haft en häst med kronisk inflamation? vad har ni gjort? hur länge kunde ni ha dom kvar?
:cry:

Sv: kroniska inflamation

dömma ut, är det samma som att avliva henne då?

beklagar verkligen!

Dömma ut är samma sak som att avliva men med ett finare ord.

Om hästen inte är halt och lider av detta så skulle man kanske kunna triangelmärka den och få ut pengarna på försäkringen.

Men har veterinären sagt att hästen bör dömmas ut så är det nog det snällaste mot hästen!

Håller med och beklakar verkligen, men tänk vilket liv din häst skulle få. Inte kan betäckas, inte ridas, kanske inte ens gå i en ordentlig hage i resten av sitt liv? När min häst blev utdömd var beslutet jätte jobbigt om hon skulle triangelmärkas eller avlivas men efter mycket tanke så insåg jag bara hur självisk jag skulle vara om jag hade haft kvar henne i liv bara för min skull..

Det är inte roligt men njut av tiden som är kvar och tänk på det som är bäst för din häst!

självklart tänker jag på vad som är bäst för hästen. jag tror inte hon har ont av att bara gå i en hage. men hon vill verkligen arbeta. så det är inget liv för henne. nu väntar jag bara på att en till veterinär ska kolla på henne. så får vi se! jag vill absolut att mer än en ska kolla på henne. så man inte får veta sen när hon redan är på andra sidan att hon kanske kunde bli bra.. jag har gråtit i massor, men ändo tagit till mig att hon kanske inte finns hos mig så länge till. jätte jobbigt, men kanske bäst för henne.. hon är absolut inte värd att gå och ha ont.

Jag tycker att du verkar tänka på ett sunt sätt i din hästhållning. Det är inte alla som klarar av att ta det stora steget när det väl behövs. Gör det du tror blir bäst för hästen i samrådan med din veterinär. En död häst liter inte och den lägger inte skulden på dig om du tar bort den. Du gör den en tjänst om den har en skada som inte går att behandla.

Det är ett jobbigt beslut men du tänker helt rätt!

Liknande trådar

Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792
Hästvård När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den...
2
Svar
20
· Visningar
3 499
Senast: mian
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 224
Senast: ebba85
·
Hästvård Något jag fick lära mig tidigt i livet är att ta ansvar för mina djur. Nu denna dag har jag fått det tunga beslutet att ta bort min...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: Donnaline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025