Kronisk magkatarr

MissFideli

Trådstartare
Har en hund i min närhet som har ganska rejäla problem. Tyvärr är jag dåligt insatt i namn på mediciner och mat dom testat, men testar ändå.
Han börjde kräkas upp osmält mat ganska tidigt och fick nån medicin som skulle öka magsyran. Han blev bättre.
Sen började han igen och efter mycket tester (biopsi bla) fick han diagnosen kronisk magkatarr och äter nu Losec mups och har fått Procolin.
Nu matvägrar han i princip, äter sin kompis mat men han måste ju äta specialmat som han alltså inte vill ha.
Han är också till och från väldigt lös i magen, dvs ren diarée.

Han är fertil, funderar på om kastrering kan vara en bra grej? Inte avgörande, men kanske kan det hjälpa till lite på vägen ifall det är någe stressrelaterat?

Alla tips är välkomna, matte är väldigt ledsen!

Han är utredd av 2 veterinärer, varav en inte visste nått och nu senast på Strömsholm där biopsi mm tagits. Men trots det är det alltså nått fel.

Sv: Kronisk magkatarr

Just nu äter han nån form av dietfoder från veterinären. Han kräks av det mesta, dock inte detta foder. Har tagit upp barf med ägaren, men hon känner ingen som ger sin hund det och det är ju rätt läskigt att ge sig in i det själv med en hund som redan mår dåligt.

BARF är ju en kost som innehåller anska mycket köttben och det tycker många är lite otäckt.

Dock så håller jag med om att färsk föda ofta är skonsammare för magen, än torrofoder...och jag har faktiskt träffat hundar som aldrig klarat av torrfoder, utan haft diverse problem under flera år.

Färskfoder däremot klarar de flesta. Färdigt färskfoder innehåller inte ben, utan är rått kött (oftast från nöt) och en del spannmål. Vissa är vetefria och korn och/eller ris är de vanligaste kolhydratskällorna.

Man köper dessa frusna och dom är bara att tina och servera. Innehåller allt som hunden vanligtvis behöver.
Det finns Bravo, Priima, Klass, Nordic, Fodax mm.
Till en hund som kräks, så skulle jag nog först testa t ex Bravo och då den variant som heter Special. Den är hälften så fet som övriga och mindre fet = mindre jobb för magen. Just Specialen är för hundar med magproblem eller allergier och är nog helt klart värd att testa.
Den har varierat mellan att innehålla lammkött eller vom.

Plockar upp en gammal tråd som passar in på min hund... Fast det kanske har blivit bättre för din bekant, men iaf.

Jag har haft otaliga problem med min lilla ettåriga hund, han har åkt ut och in på sjukhus med diarré och kräkningar, apati och matvägran. Ingen har kunnat hitta felet på honom, förns för ett tag sedan, då han fick genomgå en gastroskopi och koloskopi, och det visade sig att han hade en lindrig kronisk magkatarr (han genomgick även en tonsilloperation pga tonsillit, det var ju inte precis ngt som hjälpte upp hans allmäntillstånd :S).

Efter det blev han satt på Zantac, och det har gjort all skillnad i världen :bow:! Han äter bra och har börjat kunna lägga på sig vikt, leker bra, kan koncentrera och fokusera mer, har jättebra avföring och kräks inget mer :banana:!

Han har stått på 0,8 ml x 3ggr/dag ca två månader nu, ska gå på det i tre veckor till, sen ska jag börja trappa ner till 2 ggr/d i tre veckor, sen 1 ggr/dag i tre för att lååångsamt plocka bort det och se hur han reagerar då. blir han sämre så ska jag kontakta veterinären igen för ett nytt upplägg.

Det kanske vore något för din vän att fråga veterinären om? Fast som sagt, tråden är ju några månader gammal, det kanske har ändrat/ordnat sig? Hoppas det :laugh:!

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 289
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 135
Senast: Luktpion
·
Z
Övr. Hund Jag behöver råd tips hjälp vad ni tror detta kan vara.. Det har hållt på i flera månader.. Har kontakt veterinär som vill sätta in...
Svar
5
· Visningar
1 677
Senast: Zuukii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka