kronisk lymfkörtelinflammation

orcide

Trådstartare
Vad vet ni om kronisk lymfkörtelinflammation??

Är det ett livslångt lidande eller har nån haft det på sin häst och fått bukt med det ?

Denna hästen har alltså det och det resulterar i varbölder som spricker o massa gult var.

Sv: kronisk lymfkörtelinflammation

Japp diagnos från en vet för några år sen .
Min vet hade aldrig sett nåt liknande.
Bölderna är på skinkan.

Jag skulle låta en annan weterinär kolla upp hästen. Det där låter ganska märkligt. Hur stora är "bölderna"? Skulle själwa bölderna wara lymfknutor?

öppningarna är from 4mm till 2cm .
Själva knölarna kan vara gigantiska typ upp till 6-7 cm breda eller som en 50öring .
Varierar .

Jag har haft ut min vet massa ggr på detta .
Han trodde hon var bränd med ciggarer eller stucken med vassa föremål när han såg henne första gången .

Diagnosen har en annan vet gjort för några år sen .
Hästen har haft detta problem minnst sen 03.
Förutom varet så kommer även lymfvätska ut .

War sitter dom då?

Se till att få hästen till klinik så man kan ta lite biopsier. Lymfa lär knappast rinna ut och lymfknutor finns det begränsat antal aw och de sitter på speciella ställen, inte under huden på rumpan/skinkan. Det låter mer som hårsäcksinflammationer eller kanske en follikulit, en djupare hudinfektion som kan återkomma.

Kommer de när som under året eller mest under någon speciell säsong?

War sitter dom då?

Se till att få hästen till klinik så man kan ta lite biopsier. Lymfa lär knappast rinna ut och lymfknutor finns det begränsat antal aw och de sitter på speciella ställen, inte under huden på rumpan/skinkan. Det låter mer som hårsäcksinflammationer eller kanske en follikulit, en djupare hudinfektion som kan återkomma.

Kommer de när som under året eller mest under någon speciell säsong?

Året runt .
Ambulerande vet kommer hit i morgon med lite tur kan även hon ta prover.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
523
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30