Sv: Kronisk hälta?
Min valack är utdömd och triangelmärkt för kronisk hälta från hasleden VB. Hältan i sin tur beror på en skelettdefekt.
Han spöade oddsen rätt rejält, och är betydligt mer ridbar än vi trodde när han dömdes ut. MEN, hans brukbarhet är för alltid nedsatt, och skulle jag börja rida honom på LC-nivå skulle hans has packa ihop.
Men med väldigt genomtänkt och anpassad ridning, en held el 'dutt' och hjälp på traven så fungerar han utmärkt som glad skogsmulle, går några enstaka pass på ridbanan, larvar i alla gångarter i skogen, och började EFTER T-märkningen få hoppa med, upp till metern (han är maxad D).
Dock har han sina bättre perioder och sina sämre perioder, och han är på lånad tid.
Men han har flera gånger gått igenom böjprov UA efter det. Andra gånger har han varit långt från UA genom böjprov. Så, det är ganska beroende på 'formen just då'
Men en anledning till att jag aldrig skulle låna ut honom eller sälja honom är det att det skulle vara så LÄTT att tro att 'han är frisk' när han har sina bra perioder, när han rids 4 - 5 ggr/vecka, hopptränar varannan vecka och dressyrar varannan vecka, och är rund, fin, välmusklad, ohalt, rör sig mjukt och trevligt och går igenom böjprov. Men jag vet ju att det är bara att tacka och ta emot, men 'don't push it'. Å andra sidan när han har sina dåliga perioder, när han blir flack och markbunden, framtung och 'som en symaskin' och har en rörelsestörning på böjt spår samt nte går igenom böjprov UA, ja då skulle knappast någon frestas att tro att han 'var frisk'.
Ofta med de där med kroniska hältor så är det just bra och dåliga perioder, och båda perioderna kräver ganska mycket 'extrapyssel' (men av olika sort).
Så, funderar du på att köpa - låt bli!!